Dag 15 Varen op de Li en terug naar Guilin

11 oktober 2017 - Guilin, China

We worden om kwart over zeven gewekt door de telefoon. Voordat we naar het ontbijt gaan zetten we de koffers voor de kamer neer, die worden opgehaald en in de bus gezet. Toch wel fijn want zo hoeven we zelf niet iedere keer met de koffers te sjouwen. We phebben zodoende alleen twee kleine rugzakken te dragen voor de spullen die we in de bus of het vliegtuig nodig hebben en de fototoestellen.

Na het ontbijt gaan we met de bus naar een dorpje, ongeveer een half uur rijden vanaf Yangshuo. Daar lopen we een stukje door het dorp, leuk om zo'n dorpje te zien en bij de mensen naar binnen te kijken. We komen uit bij de rivier de Li waar we op een vlot, gemaakt van 8 grote PVC-buizen (namaak bamboe), een vaartocht gaan maken van een uur. Vroeger werden deze vlotten gemaakt van bamboe, jammer dat dat nu niet meer gebruikt wordt. Het is heerlijk op het water, want we zitten op een bank onder een afdak. Geweldig om dan zo vlak langs de karstbergen te varen. Onze schipper vertelt dat er 2 maanden geleden nog een overstroming was, het water stond tot aan de eerste verdieping van de woningen. Je ziet ook de schade die is ontstaan aan de bamboebomen.

Na deze vaartocht rijden we naar het centrum van Yangshuo, waar we gisterenavond ook waren. Daar krijgen we een uurtje vrij om lekker rond te lopen maar het is nu erg stil op straat vergeleken bij gisterenavond.

Om 12.00 uur gaan we lunchen en daarna rijden we terug naar Guilin waar we naar het South China Pearl Museum gaan. Helaas is dit niet echt een museum. Er wordt verteld over de parelvisserij van vroeger en dat er in zoutwateroesters slechts 1 parel groeit. Dat is de reden dat ze veel duurder zijn dan zoetwaterparels. Ook wordt hier hetzelfde verteld over het testen van de echtheid van de parels namelijk door het wrijven tegen elkaar aan. Als ze wat ruwer worden zijn het echte parels. Uiteraard is het ook hier weer shoppingtijd maar je merkt dat iedereen er wel een beetje klaar mee is. We haddden dit ook niet verwacht want het stond niet in het programma.

Een deel van de groep gaat meteen naar het hotel en het andere deel wordt een massage beloofd van een uur voor ongeveer € 20.-. Als we daar aankomen gaan we in 2 kamers waar meerdere massagetafels staan, mannen en vrouwen door elkaar. Eerst worden onze voeten in een bak warm water gezet waarna de benen en voeten een beetje gekneed worden. Dan wordt er afgedroogd en mogen we gaan liggen. De voeten en benen worden heerlijk gemasseerd met een soort olie, lekker ontspannend ondanks dat er af en toe stevig geknepen wordt. Ook wordt er met de bolle hand, en soms ook vlakke hand, een beetje geslagen.

Vervolgens moeten we op onze buik gaan liggen en begint de massage aan het hoofd en de nek. We hoeven daarvoor niet uit de kleren en er wordt dus geen massageolie gebruikt. Het is wel een heel bijzonder soort massage zo, heel anders dan we verwacht hadden. Toch is het wel een lekker ontspannend gevoel.

Na de massage worden we met de bus naar het hotel gebracht, dat ligt mooi aan een meer. Jammer dat we vanuit de kamer op de achterkant uitkijken maar het is weer een mooie kamer met douche, bad en zitje.
Om 18.00 uur gaan we weer gezamenlijk dineren en daarna lopen we gezellig rond in de winkelstraat, waar het weer opmerkelijk druk is voor een doordeweekse avond, en rondom het meer. In het meer staan 2 pagodes van ruim 40 meter hoogte, de "Riyue Shuang Ta", de torens van de zon en de maan".

Op de kamer drinken we nog lekker een kop koffie en zetten dan de koffers weer voor kamerdeur. Morgen gaan we met de hogesnelheidstrein naar Guangzhou, beter bekend bij ons als Kanton. In de trein is niet voldoende ruimte voor de grote bagage van 9 bussen en daarom worden onze koffers met een vrachtwagen naar Ghuangzou gebracht. Een rit van 8 uur terwijl de treinreis ongeveer 2,5 uur duurt. Wat een service! Gelukkig kan onze handbagage wel mee.