Dag 3 Chinese muur en hutongs

29 september 2017 - Peking, China

Vanmorgen staan we om 6.00 uur op. We ontbijten vroeg omdat we naar de Chinese Muur gaan, een rit van ruim 1,5 uur afhankelijk van de drukte op de weg. Ondanks het vroege uur is het weer erg druk in de ontbijtzaal, te veel mensen tegelijk op dezelfde plaats en te weinig punten om iets te halen waardoor er overal lange rijen staan. Jammer want het eten is prima.

Na het ontbijt vertrekken we om precies 8.00 uur met de bus. We gaan naar Juyonguan ongeveer 50 km buiten Beijing. Het is een mooi gerestaureerd deel van de muur en op sommige stukken erg steil met ongelijke treden.

De oudste delen van de muur zijn gebouwd in de 7e eeuw voor Christus maar in de 3e eeuw voor Christus kreeg de muur pas zijn reusachtige karakter. Op veel plaatsen in de muur staan er wachttorens en vuurbakens om de hoofdstad bij een aanval te waarschuwen. Het aantal rookpluimen stond voor de afstand van de vijand, hoe meer pluimen hoe verder weg de vijand was.

Nu staat de muur op de werelderfgoedlijst van Unesco sinds 1987maar pas de laatste jaren wordt de muur beter onderhouden. Helaas is dat niet altijd goed gegaan en werd er veel afgeweken van hoe het zou moeten zijn.

Na dit bezoek weer met de bus terug naar Beijing waar we gaan lunchen, ditmaal in een immens grote eetzaal waar al veel groepen aan tafel zitten. Voordat we aan tafel gaan krijgen we een korte rondleiding door de fabriek waar cloisonne gemaakt wordt. Dat zijn koperen ketels, vazen, snuisterijen etc. die op een speciale wijze verfraaid worden.

We gaan nu naar het plein tussen de Drumtower en de Belltower waar we een rondrit maken in een riksja door kleine straatjes. Aan het eind van de rit bezoeken we een familie in een hutong, een oude Chinese wijk. We krijgen een klein concert van de vrouw des huizes op het instrument “Guqin”. Het is een mooi snaarinstrument en daarna mogen we in het huisje rondkijken. Tegenwoordig is er wel stromend water en elektriciteit in de kleine huisjes maar er is geen toilet aanwezig – dit in verband met de af  te voeren materialen. Daarom zijn er verspreid in de oude hutongs veel openbare toiletten.

Na afloop gaan wij met een ander stel op pad in deze wijk, want hier hebben we 4 jaar geleden in een hotel geslapen. We wandelen gezellig rond en gaan eten bij een mooie zaak aan het water. Ze hebben er Pekingeend en dat wil Coby heel graag eten. We proberen om netjes met de stokjes te eten maar dat valt nog niet mee. De eend is al in klein stukjes gesneden en we krijgen er flinterdunne pannenkoekjes bij. Het is de bedoeling dat we eend, komkommer, reepjes van een soort Chinese ui en sojasaus op de pannenkoekjes doen, dan oprollen en lekker uit het vuistje opeten.

We hebben heerlijk gegeten en gaan dan met de metro naar het “eetstraatje” want daar zijn onze medereizigers heel benieuwd naar. Daar aangekomen kijken ze inderdaad hun ogen uit. We komen daar ook weer andere mensen van onze groep tegen.

Uiteindelijk komen we om kwart over 10 behoorlijk vermoeid bij het hotel aan en we gaan lekker slapen.

1. Bineke:
    30 september 2017
    Jullie maken lange dagen, alles er uit halen wat er in zit!

h.gr. Bineke & Henk
  2. Kirsten:
    3 oktober 2017
    Hoi lieve mamsie en Bert,

Wat bijzonder om bij mensen in hun huisje te kunnen kijken. Zal een wereld van verschil zijn met de huizen waar wij in wonen.
    Ik kan me de foto's en filmpjes van het eetstraatje nog herinneren! Leuk dat jullie daar nu weer zijn.
    Volle dagen inderdaad, maar je wilt natuurlijk zoveel mogelijk zien.
    Jullie zijn alweer een week weg, het gaat snel!

Kus van ons vieren!