Dag 10 Pagode bij Shiboa Zhai

6 oktober 2017 - Chongqing, China

Vanmorgen worden we al om half 7 aan het ontbijt verwacht want de excursie van vandaag is al om 8.00 uur. We gaan de “Ruolan Dian”, de pagode bij Shiboa Zhao uit 1750, bezoeken. Dit cultureel erfgoed is beschermd door een dijk met betonnen muur tegen het gerezen water van het stuwmeer. Het is twaalf verdiepingen hoog en staat nu op een eiland. Het middeleeuwse dorp aan de voet hiervan is echter helemaal onder water verdwenen en er is hoger op de helling een heel nieuw dorp gebouwd bestaande uit voornamelijk hoogbouw.

Er is vlakbij de aanlegplaats een mooie winkelstraat aangelegd voor de souvenirwinkeltjes maar daar wordt geen gebruik van gemaakt omdat de huren veel te hoog zijn. Daarom staan er in de grote doorgaande straat allemaal kraampjes langs de weg. De pagode zelf is vanaf het dorp te bereiken via een lange brug, waarvan de brugdelen een beetje lijken op de touwbruggen, je wiegt als het ware heen en weer alsof je dronken bent vandaar de brug de bijnaam heeft gekregen van “drunken bridge”.

Om 10.00 uur moeten we weer terug zijn op de boot maar we kunnen dan nog niet vertrekken. Naast ons liggen nog twee andere cruiseboten dus die moeten eerst vertrekken. Om ongeveer 11.00 uur vertrekken we verder richting Chongqing. Gelukkig is het nu wel droog maar nog steeds erg bewolkt maar dat mag de pret niet drukken. De rivier is op sommige delen nog steeds honderden meters breed en soms wat smaller maar toch wel heel indrukwekkend. Eigenlijk zijn we best benieuwd hoeveel dorpen er uiteindelijk onder water gezet zijn door het aanleggen van de dam.

Na de lunch hebben we een rustige middag. Als we aan tafel zitten komt Li ons vertellen dat we vanavond om 21.30 uur onze koffers klaar moeten zetten want die worden opgehaald. Even goed opletten dus wat we er in doen want die zien we pas morgenavond weer in het hotel in Chongqing. Het is een rustige middag aan boord, lekker op dek zitten kijken naar het uitzicht.

’s Middags krijgen we een workshop shawls knopen. Leuk om te zien maar voor mij hoeft dat niet. Het is wel gezellig om dat met dames uit diverse landen te oefenen, zo leer je toch heel wat mensen een beetje kennen.

Het diner van vanavond is het afscheidsdiner van de kapitein want morgen gaan we weer van boord. Het is een diner wat uitgeserveerd wordt in plaats van een lopend buffet dus alle groepen moeten tegelijk aanwezig zijn. Er is natuurlijk een speech van de kapitein, die wij niet verstaan maar die wel vertaald wordt.

’s Avonds is er een gezellige avond gepland met optredens van de gasten. Daarvoor moet je je natuurlijk wel van te voren inschrijven. De enige twee optredens zijn een Franse groep, die een speciaal geschreven lied ten gehore brengt waarbij het publiek het couplet mag meezingen. Daarna is er een Canadese dame, die een grap vertelde. Helaas ontgaat ons de clou volkomen. Niettemin genieten we er van.

Daarna openen enkele personeelsleden van de boot de dansavond met enkele ingestudeerde dansen, die veel weg hebben van het line-dansen bij ons.

Al met al weer een leuke dag.

1. Thea:
    7 oktober 2017
    Nou nou Vera en Bert. Als het zo door gaat komen jullie niet echt uitgeslapen terug van vakantie. Wat een vroeg opstaan elke dag zeg. En ook jammer van het weer en de drukte overal. Maar ( om positief af te sluiten ) jullie zien toch best veel al is het af en toe rennen om de groep bij te houden ( haha ).
  2. Kirsten:
    7 oktober 2017
    Fijn om weer verhalen van jullie te lezen! Had ik dat eerder gedaan dan had ik geweten dat jullie met een cruise mee gingen. Nu dacht; zou alles wel goed gaan?
    Jullie doen en zien een heleboel! Fijn dat er ook wat rustige momenten waren op de boot. Zal inderdaad erg bijzonder geweest zijn. Ben benieuwd naar alle foto's!
    Ava vraagt heel vaak naar jullie, ze mist jullie duidelijk.
    Geniet nog even!

Dikke kus van ons vieren
  3. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    9 oktober 2017
    Hallo lieverds. Mailen, smsen en appen lukt allemaal niet hier maar we hebben het prima naar ons zin. Ik heb alleen een week vakantie nodig om bij te komen. We denken veel aan jullie en missen jullie uiteraard ook. Liefs en dikke kussen