Dag 11 Chongqing dierentuin en Ciqi Kou

7 oktober 2017 - Chongqing, China

Na het vroege ontbijt van 7.00 uur gaan we om 8.30 uur met de bus naar de dierentuin van Chongqing. Het weer is prima, nog steeds geen zon maar wel een lekkere temperatuur van ongeveer 20° en dat loopt verder op vandaag. Door de hoge vochtigheid voelt het wel klam aan.

In de dierentuin van Chongqing zijn 12 panda’s. Er zijn enkele jonge panda’s die bij elkaar in het verblijf zitten en de andere pandaberen hebben allemaal een eigen verblijf. Ze zijn opmerkelijk actief en het is ondanks de drukte nog rustig genoeg om uitgebreid foto’s en filmpjes te maken en rustig een tijdje te kijken. Dat wordt later op de ochtend wel anders. Dan is het echt heel druk en dan zijn de panda’s ook een stuk minder actief.
In de bus vertelt Windi, de lokale gids, dat de panda’s  die in buitenlandse dierentuinen zitten, allemaal gehuurd worden en dat het per panda 1 miljoen dollar per jaar kost.

Hierna gaan we met bus naar het centrum waar we de lunch zullen gebruiken. Onderweg vertelt Windi een en ander over de stad Chongqing. Eigenlijk is het geen stad maar een “municipality”, een soort stadsprovincie, en die valt rechtstreeks onder verantwoordelijkheid van de centrale regering. Een gewone stad valt onder provinciaal bestuur.
In Chongqing wonen ruim 33 miljoen inwoners, iets minder dan in heel Canada. De oppervlakte van de stad is ongeveer twee keer zo groot als Nederland en het is de grootste stad van China. En het aantal wolkenkrabbers is hier gigantisch, ik hoop dat de foto’s een beetje duidelijk zijn. Daar is Rotterdam echt niets bij.

Als we in het centrum zijn moeten we nog een klein stukje lopen omdat het een wandelgebied is. Het is er ontzettend druk en hier zijn we echt een bezienswaardigheid omdat Chongqing niet veel buitenlandse toeristen trekt. We moeten met een lift buiten het pand naar de achtste etage, het is een panoramalift dus we kunnen naar buiten kijken. De lunch is ongeveer hetzelfde wat we hier in China gewend zijn, het zou pittig kunnen zijn voor ons gevoel maar dat valt erg mee, misschien wordt er al rekening gehouden met onze Europese smaak.

Na de lunch rijden we naar Ciqi Kou, vroeger was dit een porseleinhaven aan een zijrivier van de Yangtze, de Jia Ling River. In de Ming en Qing dynastie, van 1368-1911, werd er hier porselein gemaakt en  vervoerd via de rivier. De huizen zijn gemaakt van bamboe en hout en zijn 2-3 verdiepingen hoog en de straten zijn geplaveid met natuursteen.
De belangrijkste attracties van Ciqi Kou zijn nu de vele theebarretjes, de kunstwinkeltjes en schoenmakerijtjes met veelkleurige schoenen. Daarnaast zijn er veel eettentjes, je kunt er eigenlijk van alles eten wat je wilt. En natuurlijk niet te vergeten de vele souvenirwinkeltjes.

In Chongqing zijn nog veel schuilkelders, in de rotsen uitgehouwen gangen, om de bewoners te beschermen bij luchtaanvallen van de Japanners tijdens de tweede Wereldoorlog.
In Chongqing is sinds 2005 de eerste monorail van China aangelegd. De stad is erg heuvelachtig en dat is goed te merken, je rijdt bijna nooit op een vlakke weg maar het gaat iedere keer omhoog en omlaag. Je ziet hier dus ook bijna geen fietsen.

Na dit bezoek, om 16.00 uur, gaan we naar het hotel. We komen daar aan samen met nog 8 andere bussen van dezelfde reisorganisatie maar gelukkig is het een heel groot hotel. Als we in de hal komen,  kijken we onze ogen uit, het is een gigantisch grote hal. Als we de pasjes krijgen voor de kamer gaan we naar boven, we zitten op de 13e verdieping. De koffers staan al in de kamer en als we naar binnen lopen valt onze mond open van verbazing. Het is echt een hele grote kamer, het bad staat midden in de kamer met schuifschermen eromheen en een aparte doucheruimte. Twee grote bedden, een bureau en een leuk zitje voor het raam. De kamer is ongeveer net zo groot als onze benedenverdieping thuis.
Aangezien we pas om 18.30 uur aan tafel gaan in het hotel besluiten we om heerlijk te relaxen in het bad, wat een luxe ! We voelen ons echt verwend zo.
Het diner is ongeveer hetzelfde als de lunch en wat erg jammer is is dat het eten niet meer zo warm is als het op tafel komt. Maar goed, we zijn in China en dat is nu eenmaal anders dan bij ons.

Na het diner lopen we buiten nog een rondje door een leuk uitgaansgebied met winkeltjes en eetgelegenheden. We kopen wat te drinken voor vanavond en gaan weer terug naar het hotel. Daar pakken we de koffer alvast weer in want die wordt vanavond opgehaald en morgen naar het vliegveld gebracht. We hoeven dus weer niet zelf met onze koffer te slepen, die wordt weer voor ons ingechekt. We vliegen dan naar Sjanghai.

1. Paula en Fred:
    8 oktober 2017
    Wij zijn net terug van de vakantie. Dus hebben we heel wat te lezen. Schitterende foto's
    Ik hoop dat het zonnetje snel komt veel plezier saampjes Liefs Paula en Fred