Dag 14, Naar Guilin, theeplantage en Yangshuo

10 oktober 2017 - Yangshuo, China

Om kwart over 4 gaat de telefoon, wake-up call. We pakken de laatste spullen in en gaan naar beneden. Daar krijgen we een ontbijtpakket van Li bestaande uit een flesje water, een klein chocoladebroodje, 2 kale broodjes en een gekookt ei. Wel een erg eenvoudig ontbijt vergeleken met het ontbijtbuffet gisterenmorgen.

We stappen de bus in en om 5 uur rijden we weg naar het vliegveld. Zonder de Canadezen maar wel met een Duits stel erbij, zij zijn de enige overgebleven mensen van hun groep. Op het vliegveld verloopt alles volgens plan en om 8.00 uur stijgen we op. Na ruim 2 uur vliegen landen we in Guilin, het is hier vochtig warm, wel 34 graden.

Op het vliegveld worden we opgewacht door onze lokale gids Lydia. Vanaf het vliegveld gaan we op weg naar de lunch. Onderweg vertelt de gids een en ander over de stad Guilin. Het heeft 700.000 inwoners en de Chinezen vinden het een dorp. Het wordt ook wel een "lazy city" genoemd vanwege het rustige leven, men maakt zich niet druk. Er komen jaarlijks ongeveer een miljoen toeristen en die komen vooral voor de mooie karstbergen en de rivier de Li. Het is ook een geweldig imponerend gezicht, de bergen staan om de stad heen en ook zelfs in de stad. Er is gewoon omheen gebouwd. De stad is ook heel bekend om de Osmanthus bomen.

Er wonen verschillende bevolkingsgroepen in Guilin naast de Han. De eerste zijn de Zhuang. Zij hebben jaarlijks in maart een "songfestival" waarbij de meisjes en de jongens tegenover elkaar staan. Al zingend laten zij weten of zij elkaar leuk vinden waarna zij met elkaar gaan trouwen. Vroeger was dit echt gebruik maar nu is dat folklore omdat zij elkaar al kennen, een soort spel dus.                                                De tweede zijn de Yao. Dat zijn over het algemeen lange mensen met een donkerdere huidskleur. Zij hebben lang haar dat alleen geknipt wordt als zij 18 jaar worden, volwassen dus. Het lange haar wordt in een vlecht gedragen die over het hoofd wordt gedraaid als een soort tulband. Dat moet toch wel een bijzonder gezicht zijn, helaas zijn we niemand tegengekomen.                                                   De derde zijn de Miao. Zij zijn bijzonder gastvrij en staan bekend om hun festivals en hun massages.

Na de lunch gaan we naar  biologische theeplantage. We krijgen uitleg over alle fases van de groene blaadjes tot de thee in je kopje. Er zijn wel 350 verschillende soorten theestruiken. Er wordt verteld dat er blaadjes en "sprouts" - beginnende blaadjes - gebruikt worden. Als er alleen sprouts  gebruikt worden dan noemt men het witte thee die hier High Mountain Yellow Tea genoemd wordt. Voor groene thee geldt: als er een sprout met 1 blaadje wordt gebruikt dan is het eerste klas, een sprout  met 2 blaadjes  is tweede klas etc.

Er is ook een speciale thee - six tresures compressed tea - die goed is voor de bloeddruk, het gewicht, tegen artrose, tegen slapeloosheid etc. Deze thee is ook zonder cafeïne  en bestaat uit de  volgende soorten: jasmijn, groen, oolong, gele, zwarte en witte thee. Het wordt samengeperst tot een soorte harde koek en je kunt heel lang bewaren. Je moet er steeds  een klein stukje afsnijden en je kunt het heel lang bewaren. Je moet er steeds een klein stukje afsnijden en je kunt dat stukje 4 - 5 keer gebruiken.

Dan krijgen we natuurlijk het proeven van de thee en dat is echt een ceremonie op zich. Er wordt een klein beetje water bij de thee gedaan die dan eerst wordt "gewassen". Dat water gooi je weg en dan giet je het potje vol. Dan wordt de thee met een schepje van bamboe, waar ondernemers en zeefje van zijde zit, overgeschept in een ander potje en dan pas wordt de thee echt ingeschonken. Als je de thee krijgt aangereikt dan bedank je door met je vingers op tafel te kloppen.

Na de theeproeverij is het, uiteraard, shoppingtijd in de winkel. Je kunt daar de thee van de plantage kopen maar ook andere thee. Er zijn theeserviesjes en theekopjes te koop, van redelijk tot heel erg duur. Er staan zelfs enkele theepotjes, die gemaakt zijn door kunstenaars en die kosten tot wel € 4.000,-. Ze zijn erg mooi en apart maar dat is toch bizar veel. We hebben wel de six treasures compressed tea gekocht, wie weet helpt het. We krijgen daar een speciaal mesje bij om stukjes van het blok thee af te snijden. En we krijgen er een soort manneken pis bij, als je daar heet water over gooit komt er een beetje water uit zijn plassertje. Zo'n poppetje hebben we thuis staan maar we wisten niet meer waarvoor het was.

Nu rijden we door naar Yangshou, een "dorp" met ongeveer 30.000 inwoners, net zoveel als in Maassluis. We worden voor het hotel afgezet, het is inmiddels al 4 uur geweest. We lopen naar een supermarktje om wat te drinken te halen en gaan lekker even op de kamer zitten.  De buitentemperatuur is inmiddels opgelopen tot boven de 30° dus dat is wel even lekker, een koele kamer. Om 18.00 uur is het diner in het hotel en hierna gaan we met z'n zessen met een shuttlebusje naar het centrum. Dat is toch nog ruim 2,5 km dus dat is wel fijn. Het is echt gezellig daar, alles is verlicht alsof het kerstmis is. Lichtjes in de bomen enz. en het is er heel erg druk, het lijkt wel een feestdag.

Om 21.30 uur zijn we weer terug in het hotel waar we proberen om mijn computer weer aan de praat te krijgen, die doet het alleen nog maar in de veilige modus. Dat betekent dat ik geen foto's meer kan plaatsen. De verhalen doe ik nu op de IPad van Bert, zodat jullie in ieder geval wel kunnen lezen, de foto’s komen later wel.