Dag 3 In Helsinki en 's avonds met de autoslaaptrein

10 juni 2022 - Tampere, Finland

Vanmorgen om half 7 opgestaan na een wat onrustige nacht. Je doet de hele dag niet veel dus je hebt ook niet zo veel slaap nodig. Het leek vannacht ook niet helemaal donker te worden en we zijn nog lang niet over de poolcirkel heen. Dat is pas bij Rovaniemi.

Voordat we naar het ontbijt gaan pakken we de meeste spullen alvast in. Het ontbijt is prima verzorgd, een warm en een koud buffet. We stellen ons vanmorgen ook maar even voor aan onze tafelgenoten, Herman en Karin. Zij gaan vanavond ook met de autoslaaptrein naar Rovaniemi en we blijken zelfs naast elkaar te slapen. Dat is best wel grappig.

Om 09.00 uur komen we aan bij de haven. Knap hoe de bemanning zo’n groot schip op een kleine ruimte draait en dan achteruit tegen de kade parkeert. Het uitrijden gaat best snel en we zijn rond 10.00 uur bij het winkelcentrum naast het station waarvandaan we vanavond vertrekken. Het gaat allemaal lekker soepel; als we de parkeergarage inrijden gaat de slagboom vanzelf open zonder dat we een ticket hoeven te pakken. Waarschijnlijk gewoon op kenteken dus, we zien het later wel.

In het winkelcentrum is het eerst tijd voor een lekker kopje koffie en daarna gaan we op zoek naar de vertrekplaats van de trein. We kunnen alleen geen informatiebalie en ticketoffice vinden dus we vragen het bij de informatiebalie van het winkelcentrum. Daar krijgen we twee adressen, een van de twee moet de goede zijn. Het is allebei op dezelfde straat, nummer 9 of 19.

We hebben ook wel weer geluk met het weer, het zonnetje schijnt volop en het is 19°. We gaan met de trein naar het centraal station van Helsinki en wandelen daar vandaan naar de haven. Daar worden we getrakteerd op een muziekkapel, gezellig hoor. Bij de haven zijn allemaal marktkramen, veel daarvan zijn voor de inwendige mens maar ook veel souvenir kraampjes.

We brengen een bezoek aan de Uspenski kathedraal die bovenop een kunstmatige heuvel is gebouwd. Het is de symbolische getuige dat Finland deel van het tsarenrijk was van 1809-1918. De kathedraal is in 1868 gebouwd en is opgetrokken uit rode bakstenen, die een mooi contrast vormen met de dertien groene torens. Deze torens staan symbool voor Jezus en de 12 apostelen. Op de torens staan uivormige koepels en binnen zie je mooie wanden met prachtige iconen en veel goud.

We wandelen verder richting de Domkerk. Als we er bijna zijn horen we gezang. Op de trappen staat een samengesteld koor van heel veel dames. Er blijkt een muziek-en koren festival te zijn van 9-12 juni en dit is waarschijnlijk spontaan ontstaan. Je ziet namelijk wel veel dames met dezelfde outfit maar het staat gezellig door elkaar. Toch knap, a capella zingen met mensen, waar je normaal nooit mee zingt.

Inmiddels is het alweer half drie en we gaan weer richting de parkeergarage. We willen weer met de trein terug maar voor het station zien we een tram staan, die er ook heen gaat. Dat is veel leuker dan een trein. Het duurt wel wat langer maar je ziet ook wat meer onderweg.

In het winkelcentrum kopen we eerst wat water want in de trein is er geen drinkwater, daarna gaan we lekker eten bij een Italiaans restaurant. We krijgen er een karaf water bij en bestellen risotto en een pizza. Die smaken echt heerlijk.

We gaan nu naar de auto. We zijn benieuwd hoe we moeten betalen, waarschijnlijk gewoon met je pasje bij de slagboom. Nou, niet dus. Bert drukt op een knop en we krijgen contact met een aardige meneer. Hij vraagt naar ons kenteken en hoe laat we zijn aangekomen in de parkeergarage. Hij kan niets terugvinden over onze auto en besluit ons dan maar door te laten gaan. Dat is een mazzeltje want we hebben er ruim 5,5 uur gestaan.

De autotrein staat niet zo heel ver van het gewone station af en we gaan er samen naar toe. Je mag maar met 1 persoon in de auto zitten om hem op de trein te rijden dus ik stap na het inchecken uit en neem de bagage mee. Niet lang daarna komen ook Herman en Karin en gezamenlijk lopen we 500 meter naar het gewone station waar we moeten instappen. Dat is nog wel even wachten want het is net 5 uur geweest en de trein vertrekt om 19.37 uur.

Geen straf om te wachten want het is nog steeds heerlijk weer en op een station zie je allerlei mensen voorbijkomen. Altijd leuk om naar te kijken. De trein komt 1 minuut te laat en we moeten snel instappen. Best lastig want het is een lange trein en onze rijtuig is nog een stukje lopen. Het is een dubbeldekstrein met couchettes boven en beneden. De bovencouchettes hebben een natte ruimte, die van beneden niet. Gelukkig slapen wij boven.

Groot is het natuurlijk allemaal niet maar wel voorzien van stopcontacten, WiFi, douche en toilet. Ook liggen er handdoeken en een flesje water voor ons klaar. Het blijkt wel een soort boemeltrein te zijn want hij stopt best vaak. En in Tampere staan we bijna een half uur stil.

We gaan lekker onder de douche, wel wat behelpen maar je frist er toch heerlijk van op. En dan proberen te slapen in een rijdende trein.

1. Johan van Aken:
    11 juni 2022
    Best een lang verhaal maar mooi en mooie foto’s. Vooral die van een blauwe auto van team 62😂😂
  2. Ria:
    11 juni 2022
    Ik sluit me bij Johan zijn reactie aan….we lezen jullie blogs met veel plezier…geniet van alles en een heel gezellige voortzetting van jullie vakantie.😎🙏🏼❤️🤗
  3. Ardine:
    11 juni 2022
    Leuk om jullie weer te volgen deze vakantie! Groetjes van Ardine
  4. Paula:
    11 juni 2022
    Zo te lezen hebben jullie het TOP.
    Groetjes Paula
  5. Herman en Karin:
    11 juni 2022
    In Rovaniemi soortgelijke parkeergarage gezien. Wij zijn er nu op voorbereid en weten hoe we hier voordeliger kunnen parkeren.
  6. Marja:
    11 juni 2022
    Weer veel beleefd. Wat een mazzel met het “ gratis parkeren”. Mooie kathedraal. Ziet er toch best wel oké uit. De slaaptrein👍🏻 Tot de volgende avontuur ☺️❤️
  7. Eelco en Liesbeth:
    11 juni 2022
    Leuk om jullie verslag en belevenissen weer te volgen, veel plezier!