Dag 32 Naar Stavanger

9 juli 2022 - Stavanger, Noorwegen

Het heeft vannacht flink hard geregend en als we opstaan is het nog zwaarbewolkt en het miezert. Er wordt veel regen verwacht, hopelijk valt het mee.

Na het ontbijt checken we uit en gaan op weg naar de eerste ferry, dat is maar 10 minuten rijden. Helaas vaart de ferry net weg maar de volgende komt er alweer aan dus we hoeven niet lang te wachten. Het zijn wel hele grote ferry’s maar we zitten nu ook in het drukkere deel van Noorwegen en er is weinig alternatief voor de auto’s. We zitten dan ook ruim drie kwartier op deze ferry van Halhjem naar Sandikvåg.

Als we van de ferry af rijden is het gewoon een lange file en we kunnen wel even aan de kant gaan staan maar het blijft hier gewoon druk. We hebben vandaag geen toeristische routes, gewoon omdat die er niet zijn. We rijden wel door heel veel tunnels waarvan enkele minimaal 6 km; in totaal hebben we vandaag 10% van de route in tunnels gereden en daarvan zeker 11 km onder de fjorden door. De tunnels worden hier in de rotsen uitgehakt, geen idee hoe ze dat doen, maar er worden geen delen afgezonken zoals bij ons. Het zijn echt hele knappe staaltjes werk.

Veel mooie plaatjes hebben we vandaag niet kunnen schieten want het bleef erg druilerig. We hebben wel foto’s gemaakt van de diverse bruggen, hopelijk zijn die mooi geworden. Het is wel de eerste dag waarop we gewoon door hebben kunnen rijden met een redelijke gemiddelde snelheid van ongeveer 65 km/uur.

De tweede ferry gaat van Arsvågen naar Mortvika en deze ferry heeft een dubbele laadvloer. Er gaan heel veel luxeauto’s naar beneden. Wij staan als laatste voor de klep.

In Stavanger rijden we ook een tunnel in en dan moeten we halverwege onder grond afslaan, best bijzonder hoor. Op deze manier zal het in de stad zelf zeker niet zo druk zijn.

Stavanger is een leuke oude stad met twee gezichten, de “Gamle” = oude stad en aan de overkant van de haven veel nieuwe gebouwen. Wij zitten in het oude deel. Het hotel is wel nieuw maar de buitenkant hebben ze geheel in de oude stijl gehouden. We kijken uit op de haven, nou ja, als de grote cruiseschepen vertrokken zijn tenminste. De Aida Luna en de Costa Fortuna, twee megagrote drijvende hotels. Wij hebben in 2016 vanuit Dubai een cruise gemaakt met de Costa Fortuna, dat bedenk je ook niet van tevoren.

We hebben de auto geparkeerd in de parkeergarage pal naast ons hotel, hopelijk doen zij nog wat aan de prijs want € 3,- per uur is niet mals. Dat komt dan morgenochtend uit op ongeveer € 50,-. Maar we moeten niet zeuren want het diner is weer inbegrepen vanavond en volgens de receptioniste is dit de goedkoopste mogelijkheid in het centrum.

We gaan lekker aan de wandel in dit pittoreske deel van Stavanger. Bert heeft een nieuwe memorycard nodig voor zijn fototoestel en het kost best moeite om die te vinden maar het lukt gelukkig wel. Het is best druk maar wat wil je ook met twee cruiseschepen voor de deur?

Ook hier in Stavanger is het weer mooi groen en wordt alles goed bijgehouden dus het is een plezier om hier rond te wandelen.

Om 16.00 uur lopen we terug naar het hotel want af en toe regent het best flink en de musea zijn inmiddels allemaal gesloten. In het hotel is er een minibuffet met zoete versnaperingen, bijvoorbeeld lekkere blini’s en taart. Blini’s zijn kleine dikke pannenkoekjes die je met van alles en nog wat kunt bedekken, in dit geval met jam en clotted cream. Een kopje thee erbij en we redden het wel tot het diner. Dat is van 18.00-20.00 uur. En ik heb rustig de tijd om het verhaal van vandaag grotendeels te schrijven.

Om 18.30 uur gaan we naar beneden voor het diner. Er is soep, lekker mals varkensvlees met een pittige saus, verse groenten en salades. Het smaakt prima. Een toetje is er niet maar een kop koffie wel. Daarna gaan we naar boven en kijken we naar de voetbalwedstrijd van het Nederlands dameselftal in Engeland.

Tot morgen

1. Petra Mul:
    9 juli 2022
    Wij zitten ook bij Stavanger Vier kilometer van de Preekstoel. Edwin gaat morgenochtend om 8 uur met een busje naar het parkeerterrein en gaat dan de preekstoel beklimmen. Maandag gaan we met een boot naar de Lysjefjord en varen dan onder de Preekstoel door.
  2. Paula:
    10 juli 2022
    Hoi heel apart zoveel schepen vlak voor de deur. Ziet er wel gezellig uit.
    Nog even lieve vriendjes geniet ervan.

Liefs.
  3. Marja:
    10 juli 2022
    Vind de foto’s ondanks druilerig weer prachtig. Scherp en prachtige kleuren. Het eten ziet er heerlijk uit. Krijg er elke keer trek van😋😋😋.
  4. Cok:
    10 juli 2022
    Jullie reis is bijna ten einde, nog een dag en dan zijn jullie weer thuis. Wat hebben we genoten van jullie verhalen en foto’s.
    We komen graag een keer luisteren naar jullie belevenissen.
    Geniet er nog even van en wel thuis!
    Liefs Cok en Rinus.