Dag 7 Naar de Noordkaap

14 juni 2022 - Honningsvåg, Noorwegen

We zijn vroeg opgestaan vanmorgen zodat we om 8.00 uur kunnen ontbijten. We hebben namelijk een rit van 400 km voor de boeg en daar doen we, zonder stoppen, ongeveer 6,5 uur over. Dat wordt dus een lange reisdag maar het is meteen wel de langste afstand van deze vakantie. We gaan naar de Noordkaap, officieel het meest noordelijke punt van Europa.

Om kwart voor negen rijden we weg, het is bewolkt vandaag maar het is toch nog 14°. Het eerste deel hebben we gisteren ook al gereden toen we naar het Sami museum gingen dus dat is bekend terrein. Het vlot allemaal prima en de zon laat zich regelmatig zien.

In Kaamanen tanken we nog voor het laatst in Finland want in Noorwegen schijnt het behoorlijk duurder te zijn. Het valt nu ook tegen € 2,70 per liter. Alle brandstoffen zijn hier dezelfde prijs en binnen drinken we meteen een kopje koffie. Rond 12.00 uur rijden we Noorwegen binnen. Er is wel een grenspost maar we kunnen gewoon doorrijden.

Het is opvallend hoe de omgeving verandert. Geen bossen meer maar weilanden en veel meer bewoning dan in Finland. Gek dat dat bij de grens zo verandert. Het is verder belachelijk stil op de wegen, geen wonder dat alles hier gewoon tweebaans blijft. Het gaat af en toe een beetje regenen maar veel stelt het gelukkig niet voor. Het is in Noorwegen trouwens dezelfde tijd als in Nederland; had ik net de klok in de auto vooruitgezet en nu kan die dus weer teruggezet worden.

Het laatste deel van ongeveer 100 km rijden we langs de fjord, een mooie route met mooie uitzichten en al veel sneeuw op de bergen. Het wordt ook duidelijk kouder dus als we de auto uit gaan moeten we wel een jas aantrekken. We zijn benieuwd of het weer een beetje meewerkt want als het mistig is, zie je niet veel op de Noordkaap.

Rond 16.00 uur rijden we Honningsvåg binnen en al snel hebben we het hotel gevonden. Het ligt leuk aan de haven maar onze kamer kijkt uit op de andere, meer rommelige, kant. De kamer ziet er prima uit, we missen alleen de sauna. We halen de spullen uit de auto en kijken af en toe op de webcam van de Noordkaap. Het lijkt op te klaren dus om 17.00 uur besluiten de gok maar te gaan wagen en naar de Noordkaap te rijden.

Dat is ongeveer 30 km rijden en daar heb je dus al gauw 30-45 minuten voor nodig want snel rijden is er hier niet bij. De weg is niet al te breed en het wegdek ook niet al te best. Ze zijn wel weer bezig om sommige stuken opnieuw te asfalteren. Wisten jullie trouwens dat de weg er pas sinds 1956 ligt? Daarvoor moest je met een bootje vlakbij de Noordkaap afmeren en dan via de rotsen naar boven klauteren.

Het is opvallend hoeveel campers we hier zien en zeker op de parkeerplaats boven. Er staan maar weinig luxeauto’s tussen en enkele motoren. Ook zijn er enkele dappere fietsers, die de tocht naar de Kaap wagen; petje af voor deze mensen. Maar het is wel eng om ze te passeren op die smalle weg. Het hele gebied is erg indrukwekkend omdat er geen bomen staan, er nog best veel sneeuw ligt en het landschap toch steeds een beetje anders is. Ik hoop dat de foto’s jullie een beetje een idee geven van wat we gezien hebben.

Eenmaal op de Noordkaap aangekomen moeten we € 31,- per persoon betalen; dan mogen we op de parkeerplaats staan. We krijgen ook een stikker om op onze jas te plakken. Met deze stikker hebben we vrij toegang tot de “Nordkapphallen”. Hierin is een expositie, en winkel, een restaurant en uiteraard toiletten. Het is niet erg druk en het is koud, wel 4° en een koude wind. Maar het is redelijk helder en dit moet je echt gezien hebben als je zo dichtbij bent. We hebben er dan ook geen seconde spijt van.

We blijven er uiteindelijk ruim 1,5 uur en dan rijden we terug naar ons hotel. Onderweg doen we wat boodschappen want we hebben geen zin meer om uit eten te gaan en het restaurant van het hotel is gesloten. We eten dus lekker op de kamer en gaan op tijd naar bed.

Tot morgen

1. Maria:
    14 juni 2022
    Wat een leuk verhaal en foto,s weer. Mijn zwager en zijn reisgezelschap waren vanmorgen dezelfde plek op de noordkaap.
    Heel veel plezier.
  2. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    14 juni 2022
    Wij gaan morgen naar Alta. Waar gaan zij naar toe?
  3. Bineke:
    15 juni 2022
    Bijzonder dat de omgeving zo veranderd als je van het ene naar het andere land gaat.
  4. Marcel:
    15 juni 2022
    Wat mooi en bijzonder om daar te zijn. Het echte noordelijkste punt schijnt iets verder te liggen dan de Noordkaap zelf. Op internet lees ik: De toegang tot de Noordkaap is (inmiddels?) gratis (aug 2021). Je bent niet verplicht om een ticket te kopen dat toegang geeft tot de gebouwen. Op dit moment is er ook geen parking fee. De Noordkaap bereik je gewoon door gratis langs het gebouw te lopen. Moesten jullie er dan wel weer voor betalen of is dat seizoensafhankelijk? Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. In ieder geval kunnen jullie zeggen dat je er bent geweest. En de tunnel 1-richtingsverkeer? Groet Marcel.
  5. Johan van Aken:
    15 juni 2022
    Kale bedoening daar op de Noordkaap maar wel deemoedige waard. Bedankt weer voor een mooi verslag en Foto’s. Groetjes.
  6. Paula:
    Wat een geweldig gebied.
    Hier en daar nog een Rudolf de rednose super.
    Was het een beetje koud Bert? Niet fijn hé.
    dankjewel voor de foto's en je schrijft geweldig.
    Wisten jullie dat in "Kalvag Noorwegen" onze harinkjes aan land komen?
    Geinig hé het eerste tonnetje is al geveild.
    Groetjes dikke knuffel Paula
  7. Eric van Duin:
    15 juni 2022
    Alleen je eerste blog, nog gelezen, lekker voordelig zeg, parkeren voor 31 pp 😉🥴