Dag 7 Naar Jingzhou en aan boord

3 oktober 2017 - Chongqing, China

Het regent een beetje als we opstaan. Onze kamer zit aan de voorkant op de 10e verdieping en als we uit het raam kijken zien we de rivier de Yangtze, een heel brede rivier en de langste van China. Voordat we naar het ontbijt gaan zetten we de koffers beneden in de hal en na het ontbijt vertrekken we met de bus naar Jingzhou, een rit van 260 km voornamelijk over de grote weg maar het duurt zeker drie kwartier voordat we de stad uit zijn. Ik zit vooraan in de bus boven de chauffeur en zou geweldig uitzicht hebben als het droog was, maar helaas regent het.

Op de grote weg wordt het steeds drukker, chinezen hoeven tijdens deze 8-daagse vakantie geen tol te betalen en zij maken daar dus goed gebruik van. Dat betekent toch wel aardig wat file. Halverwege de rit maken we een tussenstop en we zijn om ongeveer half twee bij het hotel waar we gaan lunchen. Na de lunch, die toch wel erg tegenvalt vandaag, gaan we naar de muur van de oude stad. Als de bus geparkeerd is moeten we en klein stukje lopen, daar stappen we in een soort shuttlebusjes die ons naar de toegangspoort door de muur brengen. Daar krijgen we ongeveer een half uur de tijd om wat rond te lopen op de muur en dat is met die regen ook wel voldoende.

Als we weer in de bus zitten gaan we naar het cruiseschip toe, een groot schip waar 350 gasten op kunnen. Als we aan boord komen moeten we onze pas inleveren en wordt er van iedereen een pasfoto gemaakt, ik geloof dat we een soort pasje krijgen voor als we van boord gaan voor excursies maar zeker weet ik dat niet. De hutnummers had Li al bekend gemaakt in de bus dus we kunnen meteen naar boven, we zitten op dek 4. Bijna meteen worden onze koffers gebracht.

De hut is best ruim, we hebben zelfs een zitje en een bureau en we hebben een balkon met twee stoeltjes. Hier houden we het wel 4 nachten uit. We gaan door naar dek 5 waar we informatie krijgen over de cruise, dat is een uur uitgesteld. We lopen dan naar beneden om te kijken wat de drankpakketten precies inhouden en besluiten om samen een bierpakket te nemen. Er is namelijk geen pakket waar van alles wat in zit, je moet echt een keuze maken en elk pakket bestaat uit minimaal 10 drankjes of koffie en je moet dan bijvoorbeeld allemaal gewone koffie of cappuccino nemen. Zelfs het frisdrankpakket moet 10 x cola of 10 sprite zijn enz. terwijl het allemaal hetzelfde kost.

Om 18.00 uur zit de zaal vol voor de informatie over de cruise en het cruiseschip. Het is heel uitgebreid en we weten nu dus precies wat het programma is, we krijgen elke dag de dagindeling op papier en je kunt het ook nakijken op de televisie. Na deze informatie gaan we lekker eten, een uitgebreid buffet met ook een uitgebreid dessert gedeelte.

Ik zal eens wat over onze bus vertellen, we zitten met 36 mensen in de bus uit 4 verschillende landen. Nederland, België, Canada en Engeland. We hebben 4 tafelgroepen waarbij de nationaliteiten bij elkaar zitten. We zitten bijna altijd aan ronde tafels waardoor je elkaar goed ziet en het makkelijker is om met elkaar te praten dan aan een langwerpige tafel. Het is een leuke groep mensen dat moet je ook maar afwachten.

We hebben ons trouwens niet gerealiseerd hoe vermoeiend zo’n rondreis kan zin. Het is niet alleen dat je veel excursies doet maar vooral ook het vele reizen per bus en de vliegreizen zijn behoorlijk vermoeiend. Je hebt niet echt veel vrije tijd maar we zien op deze manier wel veel. Met de bus wordt je overal heen gebracht en dat is toch wel weer makkelijk.

Na het diner houden we het voor de rest van de dag gezien en we gaan lekker relaxen in onze hut.

1. Bineke:
    8 oktober 2017
    Ik begrijp al lezende, de intensiviteit van jullie reis. Dat wat jullie zien is wel gigantisch!
    h.gr. Bineke en Henk