Dag 6 Museumpark Xian en naar Wuhan

2 oktober 2017 - Wuhan, China

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen. Voordat we gaan ontbijten zetten we de koffers voor de deur van de hotelkamer want die worden opgehaald en met een busje naar het vliegveld gebracht. Na het ontbijt gaan we nog even terug naar de kamer want we worden pas om 10.30 uur beneden verwacht. Ik maak van de gelegenheid gebruik om wat foto’s te plaatsten, want we hebben hier gewoon een kabelverbinding dus het gaat lekker snel.

Om 10.30 vertrekken we met de bus naar een bedrijf waar jade geslepen en verkocht wordt. We krijgen uiteraard uitleg over de jade, ik wist niet dat er meer kleuren jade zijn dan alleen groen. Er zijn wel 5 kleuren: groen, wit, rood, bruin en blauw. Ook is er hard en zacht jade. We hebben twee schalen gezien, heel mooi, en die waren van “zacht” jade.

Hierna zijn we naar boven gelopen waar enkele mensen bezig waren met het slijpen van de jade, dat gebeurt met water. Het is echt geduldwerk want het gaat niet snel. Als je een blok jade hebt dan weet je niet van te voren hoe de kleur van het blok aan de binnenkant is, dat is dus altijd spannend zowel voor de slijper als voor de klant.

Uiteraard mogen we hierna winkelen maar dat zijn we ondertussen wel gewend.  Er liggen mooie sieraden van diverse prijsklassen, dat heeft te maken met de kwaliteit van de jade. Ik zag een leuke set oorbellen en hanger liggen maar onze gids Jason vertelt ons dat dat geen goede kwaliteit.   loopt met ons mee naar een andere vitrine waar we zelf ook al hebben staan kijken. Daar liggen mooie hangers van lichtgroen tot donkerder groen, hoe donkerder hoe duurder. We vinden de prijskaartjes ook wel erg hoog. Jason vraagt ons of wij echt een hanger willen hebben want dan zal hij helpen met het onderhandelen over de prijs. De verkoopster laat enkele hangers zien en we vinden eigenlijk alle drie één hanger het mooist. Jason vraagt ons wat wij er voor willen geven en hij is even weg. Als hij terug komt zegt hij dat we het voor onze prijs mogen kopen, dat is dan alvast mijn verjaardagscadeau van Bert. We krijgen er een speciaal “kettinkje” van kunststof materiaal bij maar dat ziet er toch heel mooi uit. Ook regelt hij nog een schildpadje van jade aan een rood koordje omdat ik bijna jarig ben. De schildpad staat voor een lang en gelukkig leven. Bijzonder als je op deze manier verrast wordt.

Vervolgens gaan we lunchen in een groot restaurant vlak naast de muur die om het centrum staat. Het is pas 12.00 uur dus veel honger hebben we niet maar er zijn wel echt aparte gerechten zoals rijstnoedels, die vers worden bereid. Dat is erg lekker. Daarna hebben we ongeveer 45 minuten vrije tijd en we lopen naar de muur om daar naar boven te gaan. Helaas moeten we daarvoor betalen en dat vinden we een beetje te duur voor een kwartiertje en veel uitzicht heb je ook niet. De muur is 18 meter breed en 700 jaar oud. Het mooiste aan die muur zijn alle wachttorens en de toegangspoorten, die zijn echt rijk versierd.

Eigenlijk zouden we eind van de ochtend al naar Wuhan vliegen maar we vliegen nu pas ’s avonds. Daarom gaan we vanmiddag nog naar het museumpark van Xian, een ommuurd park waarin het museum over de geschiedenis van Xian verteld wordt en waar ook een “Drum-” en “Belltoren” staan. Bij toren denk je aan een hoge toren maar deze gebouwen zijn maar twee verdiepingen hoog. Deze torens werden vroeger gebruikt om door middel van de trommels en de bellen de tijd aan te geven. Een leuke middag vooral het museum was interessant om te bekijken. Er staan heel veel geverfde beelden van gebakken klei, meestal best klein. Navraag bij Jason leert ons dat deze beelden mee gingen als grafgiften voor de rijken.

Om 16.00 uur vertrekken we richting het vliegveld, wel ruim van te voren maar de chauffeur houdt rekening met eventuele files. Gelukkig gaat de reis heel voorspoedig en we zijn om 17.00 uur al op het vliegveld. Daar gaan we dineren en na het diner komt Li ons de boardingpassen brengen. We gaan op ons gemak door de douane richting de gate en komen dan tot de ontdekking dat het vliegtuig 50 minuten vertraging heeft.

Helaas wordt het uiteindelijk ruim 2 uur later dan gepland voordat we naar Wuhan vertrekken. In het vliegtuig zitten we op de laatste rij maar we moeten van plaats wisselen in verband met de balans van het vliegtuig, we moeten naar rij 34 en dat zijn stoelen met veel meer beenruimte en toevallig ook maar met z’n tweeën naast elkaar, heerlijk relaxed dus. Rij 34 betekent niet dat we op de 34e rij zitten want rij 1 en 2 zijn business Seats en daarna gaat het meteen door naar rij 32.

Na en korte vlucht van ruim een uur landen we in Wuhan, weer een heel groot vliegveld waarbij Schiphol toch wel klein lijkt. We hebben de bagage vrij snel en gaan met de bus in ongeveer 45 minuten naar het hotel. Daar is het een drukte van belang omdat we met twee bussen tegelijk aankomen en iedereen – na ontvangst van de kamerpasjes – meteen naar boven wil. Het wordt dus weer een korte nacht worden.. We moeten om kwart over acht de koffers beneden zetten en vertrekken om 9.00 uur naar Jhingzou – een rit van ongeveer 260 km – waar we aan boord zullen gaan van het cruiseschip voor de cruise over de rivier de Yangtze. Hopelijk hebben we daar ook internet maar misschien ook niet maar ik probeer jullie op de hoogte te houden.