Dag 8 Watervillage en Drieklovendam

4 oktober 2017 - Chongqing, China

We staan al vroeg op vandaag want het ontbijt is al om half 8. Vandaag staan er 2 excursies gepland, de eerst van vanmorgen zit niet bij het programma inbegrepen maar die gaan we toch wel doen. De tweede is een bezoek aan de Drie Kloven Dam, de grootste dam van China. Helaas is het weer niet al te betrouwbaar maar om 9.00 uur ziet het er aardig uit.

We vertrekken van de boot en lopen door een andere boot naar de wal voor een wandeltocht naar de “Watervillage”. Dat is een vissersdorp in oude stijl in een zijkloof van de rivier de Yangtze. De rivier in deze kloof is een brede beek met veel stroomversnellingen. Op de langzamere stukken wordt er gevist door de vissers op een vlot in de rivier met behulp van speciale netten en aalscholvers. Deze aalscholvers zitten met een touw vast aan het vlot en halen vissen uit de beek.

In het begin is het alleen nog erg bewolkt maar dan gaat het regenen en soms best hard, leuk is anders maar het wordt er niet minder indrukwekkend van. Onderweg zien we ook apen hoog in de rotsen spelen. Ook zien we kisten staan hoog in de bergen, dat blijken doodskisten te zijn. Wel een bijzondere plek om je doden te “begraven”. We vragen ons wel af hoe die kisten daar zo hoog in de bergen geplaatst zijn, waarschijnlijk neergelaten met touwen van bovenaf.

Op de terugweg, de tocht is ruim 4 km en bepaald niet vlak, komen we in een dorpje waar een voorstelling is van huilende bruiden: een huwelijk werd georganiseerd door een huwelijksmakelaar, een “matchmaker”, en het bruidspaar leerde elkaar pas na het huwelijk kennen. Daarom huilde de bruid 3 dagen want als zij dat niet deed dan zou zij 40 dagen na de huwelijksvoltrekking huilen.

Ook zien we de vrouwen de was doen in de rivier op ouderwetse manier. De was wordt op een steen geslagen en daarna uitgespoeld in de rivier. Ik ben blij dat wij de moderne wasmachine hebben.

Na ruim 3 uur komen we drijfnat weer terug bij de boot waar we ons even omkleden en dan is het al weer tijd voor de lunch. Ook nu weer een uitgebreid buffet net als ’s morgens trouwens. Aangezien we hier met 9 groepen zijn, is er iedere keer voor 3 groepen een andere starttijd voor het buffet om filevorming te voorkomen. Helaas lukt dat niet zo heel erg goed en staan we soms toch lang in de rij.

’s Middags gaan we met de bus naar de stuwdam, de “Drieklovendam”. Het zijn wel drie kloven maar ze liggen achter elkaar in dezelfde rivier, de Yangtze. Als we met de bus bij de toegangspoort zijn moeten we allemaal uit de bus, wij gaan lopend door de veiligheidscontrole en de bus rijdt een stukje om. Aan de andere kant van het gebouw kunnen we weer instappen. Ook nu regent het weer en het is er, net als vanmorgen overigen,– ontzettend druk. Je kunt bijna over de hoofden lopen. Het zal wel te maken met de 8-daagse vakantie in China.

We gaan met 5 roltrappen in de buitenlucht naar boven om vandaar naar de sluis te kijken. Dit is een bijzondere sluis want hij bestaat uit 5 verschillende opeenvolgende sluizen met een totale lengte van ruim 1,5 km. In elke sluis gaan de boten 22 meter omhoog zodat het totaal neerkomt op een stijging van 110 meter. Per sluis duurt het 40 minuten dus ruim 3 uur in totaal. Er is ook nog een lift voor kleinere boten tot 25 meter lengte. Daarmee ga je dus in een keer 110 meter omhoog. De sluizen zijn gratis maar er moet wel van te voren gereserveerd worden, ik weet niet hoe dat met de lift geregeld is.

Het is wel heel indrukwekkend allemaal. De dam is 180 meter hoog en heeft een lengte van 2 km. Het stuwmeer dat door de dam is ontstaan is 625 km lang, daarbij is ook de rivier over een grote lengte meegerekend. Door de bouw van de dam moesten heel veel mensen verhuizen want hun land zou overstromen. Dat zijn er ongeveer 1 miljoen geweest en zij kregen allemaal nieuwe woonruimte en geld mee. Je ziet dan ook soms hele nieuwe steden langs de rivier waar veel van deze mensen zijn gaan wonen. Er is ook veel cultuur-historisch erfgoed verloren gegaan en de milieueffecten zijn ook niet gering. En dat allemaal om een groot deel van China van stroom te voorzien.

Als we terug zijn van deze excursie is het bijna weer tijd om te eten. ’s Avonds is er een welkomstparty van de kapitein. Daarbij worden we verwelkomd met een drankje en worden de belangrijke personen van de boot aan ons voorgesteld. Daarna gaan deze mensen de zaal rond om de met de gasten te proosten. Aansluitend is er een dans van 4 Chinese dames en heren, die bij de tweede dans een gast uitnodigen om met hen te dansen. Dat is het sein voor een gezellige dansavond.

We liggen sinds vanmorgen al voor anker en het is de bedoeling dat we om 22.00 uur door de sluizen gaan van de Drieklovendam. Dat gaat zeker niet lukken want we varen pas om 23.00 uur weg. Er zijn dan ook niet veel mensen meer, die buiten staan om te kijken naar het openen van de eerste sluis. We liggen er en hele tijd voor en besluiten dan toch ook maar om naar bed te gaan. Achteraf een foute beslissing want het duurde daarna niet zo heel lang meer. Ik heb wel vanuit mijn bed gezien dat we de sluis binnenvaren en dat we omhoog gaan maar dat is toch anders dan wanneer ik buiten had gestaan.