Dag op zee

26 oktober 2018 - Casarile, Italië

Vanmorgen hebben we lekker uitgeslapen. Je hebt in een binnenhut ook geen idee hoe laat het is omdat er geen daglicht naar binnen komt. We ontbijten met de meegebrachte broodjes en een zelf gezet kopje koffie/thee. Daarna blijven we lekker luieren op bed. Ik schrijf het verhaal van gisteren en Bert zet alle foto’s op een USB-stick zodat we dat vanavond hopelijk kunnen plaatsen in het hotel.

Af en toe wandelen we een stukje naar buiten, een beetje beweging en frisse lucht moet je hebben tenslotte. Nou, die frisse lucht lukt wel, het waait behoorlijk als je buiten komt en een jas is nu geen overbodige luxe. Kunnen we alvast een beetje wennen aan de overgang naar Nederland.

Ik ben gisteren iets vergeten te vertellen over Mondello.
Tot ver in de negentiende eeuw was dit gebied een stinkend moeras met een oud vissersdorpje. Het moeras werd drooggelegd en aan het begin van de vorige eeuw ontdekten de rijken deze plaats. Er werden mooi villa’s neergezet in de Italiaanse Art Nouveaustijl. Voor deze happy few werd er een prachtig badhuis neergezet, “Antio Stabilimento Balneare di Mondello”. Dit gebouw staat op palen in de zee en het is nog geen spatje veranderd sinds de bouw in 1912.
En denk nu niet dat je daar aan het strand kunt gaan liggen want dat gedeelte is nog steeds voor de happy few.

Om half 6 moeten we de hut verlaten en naar de 9e etage gaan om te wachten. Om halfacht leggen we aan en om acht uur rijden we de ferry af naar ons hotel net onder Milaan. Gelukkig is het nu wel droog en binnen 5 minuten zitten we op de grote weg. Die gaat nog wel een behoorlijk stuk door Genua heen en is erg bochtig in het begin maar na 20 km zijn we uit de bergen en wordt de weg bijna kaarsrecht. We zijn dan ook om half 10 al in ons hotel, 120 km verder.

We kunnen de auto in de parkeergarage zetten en het restaurant is nog open. Daar genieten we nog van een lekker bord pasta met een lekker wijntje en dan gaan we naar bed. Het is dan wel bijna 12 uur dus het wordt ook wel tijd.

1. Paula en Fred:
    27 oktober 2018
    Hi,
    Weer op het vaste land. Ik neem aan dat de terug reis bijna gaat starten. Leg een dik vest of trui klaar want het is hier behoorlijk fris aan het worden. Rij voorzichtig tot later.