Van Deventer naar Zwolle

6 juli 2021 - Zwolle, Nederland

Heerlijk geslapen vannacht. Het is vanmorgen nog niet zo warm en er staat veel wind, zuid-westen wind en wij gaan naar het noorden. Wat een mazzel hebben wij toch. En het is droog.

Na het ontbijt gaan we van boord en beginnen aan onze tocht naar Zwolle via Wijhe en Hattem. Het is een heel ander landschap dan gisteren, heel veel weidse uitzichten en veel langs de IJssel. En de wind geeft ons echt wel een heerlijk duwtje in de rug. Nadeel van zo’n weids landschap met veel water en boerderijen en weilanden is wel dat we ook weinig kunnen bezoeken en ook weinig gelegenheid om ergens koffie te drinken.

Maar rond 11.00 uur worden we beloond want pal aan de route staat de Wijhese Molen. Een stellingmolen die in 1703 gebouwd als korenmolen in opdracht van Coenraad Baron van Dedem. In 1940/1941 is molen onttakeld tot een romp met kap maar in 1979 is de molen weer in oude glorie hersteld. Het is een mooie achtkantige molen die nu in gebruik is als lunchroom en als galerie en op zaterdag kun je de molen bekijken, na afspraak.

Wij hebben daar koffie gedronken met een heerlijke krentenwegge. Het werd ineens erg druk want veel van onze medereizigers vonden dit ook een mooi punt voor een koffiepauze.

Na deze koffiepauze gingen we weer verder richting Hattem. We gaan met een pontje de IJssel over. Rond 12.00 uur komen we aan in Hattem. Dat is echt een hele leuke plaats met diverse leuke musea zoals het “Anton Pieckmuseum” en het bakkerijmuseum. In het centrum is er een leuk plein met diverse terrasjes en leuke winkelstraatjes. Enig nadeel van een terrasje vandaag is toch wel de sterke blaas van “Jan de Wind”, er gingen zelfs grote parasols om zodat die ingeklapt moesten worden.

Het heeft ons er niet van weerhouden om wat te gebruiken en ondertussen kaartjes te reserveren voor het “Anton Pieckmuseum”. Daar kunnen we om half drie terecht. Cok en ik genieten van een heerlijke kop mosterdsoep en de heren van een broodje gezond – nou ja broodje, zeg maar brood! Heerlijk hoor.

We lopen gezellig wat rond in de kleine straatjes en Cok en ik moeten een wolwinkeltje in, de heren wachten buiten. In het museum zijn er drie verdiepingen en voor de begane grond en de kelder krijg je een soort toegangskaart die je dan weer kunt inruilen voor een toegangskaart voor de 1e verdieping. Zo kunnen er niet te veel mensen tegelijk in het museum rondlopen. Op de begane grond en de kelder kun je als het ware de levensloop en het werk van Anton Pieck volgen, zelfs zijn grote drukpers en zijn werkkamer zijn te zien.
Op de eerste verdieping is er een grote tentoonstelling van het ontstaan van het sprookjespark in de Efteling, de voorloper van het grote attractiepark wat het nu is. Geweldig leuk om te zien. Het is verbazingwekkend om te zien wat Anton Pieck allemaal getekend en geschilderd heeft en wat hij zelf ook allemaal heeft gedrukt. Indrukwekkend hoor.

Hierna gaan we de fietsen weer ophalen bij de kerk om de route te vervolgen. We komen weer langs het Anton Pieck museum dus we hadden de fietsen ook mee kunnen nemen, haha. De wind is inmiddels wat gaan liggen maar als we een stukje tegen wind moeten dan zetten we toch een tandje bij van de E-bike. Het gemak dient de mens, nietwaar?

Jammer genoeg ligt het schip vandaag bijna 3 km van het gezellige centrum van Zwolle en de regen lijkt toch wel heel erg dichtbij te komen dus we zetten de fietsen aan boord en gaan ons opfrissen in de hut. En we kunnen in ieder geval weer terug kijken op en fietsdag zonder en druppel regen!!

Na het diner krijgen we de briefing van de routes van morgen en daarna laat onze reisleider Jens ons de aflevering van de van Rossums in Kampen zien – met de (helaas) nodige pauzes tussendoor omdat de WiFi niet zo goed is. Het mag de pret niet drukken.

Straks kunnen de liefhebbers nog naar de halve finale voetbal kijken en dan zullen we de hut weer opzoeken voor onze nachtrust.

1. Bineke Mostert-Fekkes:
    6 juli 2021
    Wat is het weer een fijn reisverslag van een dag in ons eigen Nederland. Een klein land, maar erg mooi!
    Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.....
  2. Paula:
    7 juli 2021
    Jullie zullen de billetjes wel voelen. Leuk hé Anton Pieck Museum. Zo te zien hebben jullie het super naar de zin met elkaar. Fijne dag strakjes.

Groet en knuffel Paula
  3. Ina:
    7 juli 2021
    Hoe vonden jullie de afdeling met het ABC in het Anton Pieck museum?
  4. Johan van Aken:
    7 juli 2021
    Het is schitterend hoe ook dit weer werd verwoord. Je boet een boek schrijven over jullie belevenissen.