Naar de Geierlay Hängeseilbrücke

22 september 2020 - Stipshausen, Duitsland

Het is vandaag weer onbewolkt weer, wat een mazzel hebben we toch en dat eind september. Voor vandaag hebben we druk programma maar we zien wel wat er van terecht komt. Als eerste staat de "Geierley Hängeseilbrücke" - de mooiste hangbrug van Duitsland - op het programma. We kunnen daar de hele dag terecht dus we drinken thuis eerst nog een kop koffie met vers gebak, de bakker zit om de hoek.

Om 10.15 uur rijden we weg en het is ongeveer 45 minuten rijden naar Mörsdorf. Daar zit het informatiecentrum en daarvandaan is het de kortste route om naar de brug te lopen. De hangbrug zit namelijk tussen Mörsdorf en Sosberg en overbrugt het Bachtal. Het is al erg druk bij het bezoekerscentrum dus we moeten de auto een stuk verder op een parkeerplaats neerzetten. De heren zijn zo vriendelijk om Cok en mij af te zetten en de auto te parkeren.

Ondertussen informeren wij bij het informatiecentrum hoe ver het lopen is. We zien dat er E-bikes te huur zijn, dat is misschien wel lekker relaxed, maar helaas er zijn er nog maar twee beschikbaar dus het wordt gewoon lopen. De afstand valt wel mee, ongeveer 1,8 km, maar het terrein is best glooiend en de temperatuur loopt ook al aardig op. De hangbrug is éénrichtingsverkeer: op de oneven uren kun je van Mörsdorf naar Sosberg en op de even uren de andere kant op.

We hebben dus tijd genoeg en wandelen op ons gemak naar de brug. Daar aangekomen blijkt er al een lange rij te staan en er mogen niet meer dan 500 personen tegelijk op de brug. We zien het wel.

Even wat wetenswaardigheden over de hangbrug:
lengte van de brug is 360 m - hoogte boven het dal 100 m - breedte van de brug op het smalste punt 85 cm - de brug weegt 57 ton en het draagvermogen is 50 ton - de bouwtijd is slechts een half jaar en de kosten zijn 1,2 miljoen euro - de brug is in 2015 geopend en volgens statistische berekeningen is de brug bestand tegen windsnelheden van 200 km per uur en slingert nauwelijks.

Om 13.00 uur komt er wat beweging in de rij, we kunnen telkens een stukje verder lopen. Uiteindelijk komen we vlak bij de opgang van de brug en dan moeten we een mondkapje op. Daar staat iemand die alles netjes regelt zodat er tussen alle personen die op de brug gaan telkens ongeveer 1,5 meter ruimte blijft; zo komen we zeker niet aan de maximum toegestane hoeveelheid mensen.
Echt slingeren doet de brug niet maar helemaal stil hangt hij ook niet. Het is wel gaaf om over zo'n brug te lopen en dan 100 meter naar beneden te kijken. Toch wel heel anders dan een weg over een dal.

Het laatste stuk is behoorlijk steil omhoog en dat is toch niet zo prettig met een mondkapje op. We doen het dan ook meteen af als we aan de overkant zijn maar daar moeten we het toch ophouden totdat we achter de banken zijn. Gelukkig is er nog ruimte op een bank dus we kunnen rustig even bijkomen.

Als het bijna 14.00 uur is wordt er verteld dat we weer in de rij moeten aansluiten anders zijn we laatsten, die de brug over moeten. We staan nu in het zonnetje en het is echt warm, we hebben het idee dat dit toch wel de warmste dag is tot nu toe.

Als we weer in het dorp zijn aangekomen gaan we eten bij een Thais restaurant waar we lekker binnen gaan zitten omdat het buiten toch wel erg warm is. Er is een grote keuze maar uiteindelijk eten we allemaal erg lekker.
Dan nog even een wandeling naar de parkeerplaats en weer terug naar huis. We hebben nog wat stokbrood en lekkere kaasjes liggen dus we hoeven geen boodschappen te doen. Wel lekker uitrusten van deze inspannende dag. Volgens de app op onze telefoons hebben we ruim 10.000 stappen gedaan en ruim 7 km gelopen dus hebben we wel een rustige avond verdiend.

1. Johan van Aken:
    23 september 2020
    Mooie excursie, leuk verhaal, alleen gemaskerde mensen.......noodzakelijk maar blijft wennen. Doe maar voorzichtig hoor. Liefs van ons weer en geniet er maar van.
  2. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    24 september 2020
    Heerlijk, al die leuke reacties van jullie