Naar Maria Laach en naar huis

25 september 2020 - Maassluis, Nederland

Tja, en dan is de laatste dag aangebroken. Het is bijna helemaal bewolkt en het heeft vannacht geregend. De temperatuur is ook flink gedaald.

Na het ontbijt zetten we de bagage in de auto, halen de koelkast leeg en gaan we op pad. Natuurlijk staat onze gastvrouw Helga ons uit te zwaaien, we hadden dat eigenlijk wel verwacht. Wat een bijzondere gastvrouw en we kunnen haar appartement zeker aanbevelen als je die kant uit wilt. Je kunt haar gewoon opbellen zonder tussenkomst van een bemiddelingsbureau, dat hebben wij ook gedaan. Je krijgt dan geen contract en hoeft ook niets te betalen. Ze vertrouwen er gewoon op dat je komt, mooi toch in deze tijd?

We gaan eerst bij de Lidl de lege blikjes inleveren. Een blikje fris of bier is namelijk 25 cent statiegeld, dat moeten ze hier ook maar snel invoeren. Dat scheelt een hoop troep op straat.

We gaan eerst naar Maria Laach aan de Laacher See. Hier explodeerde ruim 10.000 jaar geleden een vulkaan en doordat de vulkaankegel gedeeltelijk instortte vormde zich in de oude kratermond een meer wat soms wel 50 meter diep is en een omtrek heeft van 8 kilometer. In de diepte wordt nog steeds activiteit gemeten maar niemand of en wanneer er eventueel en nieuwe uitbarsting komt.

In 1093 werd hier door paltsgraaf Heinrich II een Benedictijnerklooster gesticht, zijn praalgraf staat achter in de kerk. De prachtige abdijkerk werd in 1156 ingewijd door de aartsbisschop van Trier. De vierkante voorhal met binnentuin werd tussen 1220 - 1230 gebouwd en de leeuwenbron - een zogenaamd paradisium - staat er sinds 1928. In de vrij sobere kerk zijn enkele prachtige mozaïeken te zien waaronder die van Christus, de Verlosser van de wereld.
In 1820 kwamen de Jezuïeten hier en brachten er een studiehuis onder. In 1892 namen de Benedictijnen het klooster over en werd het verheven tot abdij.

Intussen heeft het complex zich, door de exploitatie van verschillende bedrijven, opgeworpen als toeristenindustrie. Een boekwinkel, een tuincentrum, een uitgeverij, een centrum voor kunstsmederij en meubelmakerij, een klokkengieterij, een botenverhuur en een hotelbedrijf zorgen voor de drukte hier. Het is mij niet helemaal duidelijk wat nu precies nog de diepere gedachte van het geloof hierachter is.

We eten nog een broodje voordat we de reis vervolgen naar huis. Gelukkig is het nog steeds droog en het zonnetje doet goede pogingen om door de wolken heen te breken. Af en toe lukt en soms regent het, echt weer om lekker naar huis te gaan.

Om ongeveer 17.30 uur gaan we een hapje eten bij La Place bij Geldermalsen en in Oudewater drinken we nog even koffie. We willen meteen naar de persconferentie van de mininster-president kijken maar die blijkt 's middags al geweest te zijn. Dan is het ook voor ons tijd om naar huis te gaan. Het was een geweldige vakantie met z'n vieren, niet lang maar we hebben genoten. En we kijken nog steeds uit naar de vakantie in Zuid-Afrika al weten we nog niet wanneer dat zal zijn.

1. Johan van Aken:
    27 september 2020
    Dank je weer voor het verhaal. Goede reis en wel thuis.