Naar Parijs

8 oktober 2021 - Parijs, Frankrijk

Vanmorgen wel heel vroeg opgestaan want onze trein vertrekt om 6.58 uur vanaf Rotterdam-Centraal. Het is knap mistig als we thuis weg rijden om Kirsten thuis op te halen. Daar is de hele familie al aangekleed en wel, een vroegertje dus daar.

We worden uitgezwaaid door Maus en de meisjes en zijn om half 7 bij het Centraal Station in Rotterdam, tijd genoeg dus voor een kop koffie.
De trein rijdt om 6.53 uur binnen en we zoeken ons rijtuig, nummer 18 (natuurlijk is dat het achterste rijtuig) en onze genummerde plaatsen. Gelukkig zijn onze plaatsten in de rijrichting.

Het is nog steeds erg mistig buiten, dat lost eigenlijk vlak voor Parijs pas helemaal op en dan is het ook heerlijk zonnig. Om 9.35 uur rijden we het station binnen.

Vanaf het Gare du Nord is het ongeveer 20 minuten lopen naar het hotel. We kunnen nog niet in onze kamer maar kunnen wel de koffers achterlaten. We gaan dan op weg richting de Notre Dame. Die is helemaal afgezet dus de onderkant is niet te zien. Op de afzetting zijn allemaal foto's geprint met uitleg waardoor je een goed beeld krijgt van de omvang van de brand en van de werkzaamheden aan de Notre Dame. Het is echt triest om deze mooie kerk zo te zien, helemaal kaal en zonder toren.

Op het plein voor de Notre Dame is een "feest van de bakker". In een grote tent is er een ruim opgezette bakkerij waar je kunt zien hoe alles gemaakt wordt. Er staan ook rijskasten en enkele ovens. Er worden o.a. broodjes, stokbroden, chocoladebroodjes, croissants en appelflappen gebakken. Het ruikt heerlijk dus we nemen lekker een stokbroodje en 2 appelflappen mee om vanavond op de kamer op te eten. Straks nog even een flesje wijn en wat kaas halen.

Nadat we de Notre Dame uitgebreid bekeken hebben, voor zover dat kan, wandelen we langs de Seine en gaan op een terrasje in de zon zitten voor een heerlijke lunch. Wie had vanmorgen kunnen denken dat we zo heerlijk in het zonnetje konden zitten, niemand toch?

Na de lunch gaan we met de metro terug naar het hotel. Je kunt nog steeds 10 losse kaartjes kopen, dat is nog net zo als 30 jaar geleden. Ik had eigenlijk ook hier een pasje verwacht net als in Londen. Onderweg kopen we wat kaasjes en houten mesjes want een droog stokbrood is ook niet alles.
We kunnen nu meteen onze kamer in, kamer 301 op de derde etage. Gelukkig hebben we 2 aparte bedden en best een ruime kamer. Het ziet er netjes en schoon uit en best wel modern. We gaan lekker even liggen want straks gaan we naar de Eiffeltoren en we willen daar boven de zon onder zien gaan.

We gaan met de metro en de bus naar de Eiffeltoren. Als we uit de metro komen zien we een supermarkt waar we een fles wijn en een kurkentrekker kopen. Helaas mogen we bij de Eiffeltoren de wijn niet mee naar binnen nemen dus Kirsten verbergt de wijn achter wat struiken. Dan blijkt dat we ook de kurkentrekker niet mee naar binnen mogen nemen maar die gooit ze dan maar in de vuilnisbak. We zien het wel als we weer buiten komen.

Eenmaal binnen blijkt dat er nog heel veel mensen zijn die nog geen kaartje gekocht hebben. Gelukkig hebben wij dat wel gedaan dus we kunnen zo naar binnen lopen. Dan is het toch nog even wachten voordat we met de lift naar boven kunnen en vervolgens met de volgende lift naar het hoogste punt, wat voor ons bereikbaar is. Wat is Parijs dan groot en wat zijn de gebouwen klein. We zien dat de Arc de Triomphe niet meer is ingepakt, eigenlijk wel jammer want dat hadden we graag gezien.

We genieten van de ondergaande zon en Kirsten maakt mooie foto's en filmpjes. Na ruim een uur gaan we weer naar beneden maar daar wachten we even tot acht uur. Volgens Kirsten gaan er dan een heleboel lampjes op de Eiffeltoren flikkeren en dat klopt. Het is echt een heel mooi gezicht en het duurt ongeveer 5 minuten.

Kirsten kan de fles gelukkig weer terugvinden, nu alleen nog een kurkentrekker scoren ergens. We gaan weer met bus en metro naar het hotel terug en we hebben nog steeds geen kurkentrekker. We vragen het bij de receptie en dan komt er een ober uit het restaurant de fles voor ons ontkurken. Hij vraagt of we ook nog glazen willen en daar zeggen we geen nee tegen. Wat een service is dat.

Op de kamer hebben we een rustige avond met een lekker hapje en een wijntje en we gaan redelijk vroeg slapen. Morgen weer een drukke dag.

1. Johan van Aken:
    9 oktober 2021
    Weer een mooie belevenis. Met z’n allen genieten maar. Groetjes.
  2. Alice de Mooij:
    9 oktober 2021
    Goedemorgen dames, wat leuk om telezen. Veel plezier weer vandaag😘😘
  3. Paula:
    Hallo meisjes,

Wat een fijne dag hebben jullie gehad. En dan een lunch zomaar in Parijs. Top toch. Groetjes en dikke knuffel. Paula
  4. Ardine:
    9 oktober 2021
    Ha Vera, leuk om je weer te volgen. Fijne vakantie in Parijs!
  5. Sonja Visser:
    9 oktober 2021
    Hoi Vera, Parijs is zo mooi en er is veel te bekijken ! Geniet ervan, fijne vakantie samen met je dochter
    Groetjes Sonja
  6. C.J. van Ham:
    Hallo Vera en Kristen.
    Fijne tijd in Parijs,er valt heel veel te zien.
    Hartelijke groetjes van Cor en Marianne.
  7. Bram:
    9 oktober 2021
    Heerlijk te horen dat het z goed ging
  8. Edwin Rengelink:
    10 oktober 2021
    Fijn weekend dames. En veel plezier in Parijs.
  9. Trudi Sleeboom:
    11 oktober 2021
    Veel plezier in het gezellige Parijs!