Van Zutphen via Doesburg naar Arnhem

10 juli 2021 - Maassluis, Nederland

Het is alweer de laatste dag van onze vakantie en als we wakker worden is het schip al aan het varen van Zutphen naar Doesburg. Het zonnetje schijn al volop en na het ontbijt gaan we lekker aan dek zitten totdat we in Doesburg aankomen. Een bezoek aan het mosterdmuseum zit er niet in, dat opent pas om 13.00 uur en we hebben de “bergetappe” voor de boeg vandaag.

Om 10.30 uur stappen we in Doesburg op de fiets richting “de Posbank” en “de Tafelberg”. We fietsen door het oude centrum van Doesburg, heerlijk al die kasseien, via de fiets/spoorbrug richting de Veluwe en komen door het dorp De Steeg. Aan de rand van de Steeg ligt het “landgoed Middachten”. Het is een 900 ha groot particulier landgoed waar u van harte welkom wordt geheten door Graaf en Gravin zu Ortenberg. Helaas niet vandaag maar we kunnen wel op afstand zien hoe mooi het is en ook de tuinen zijn mooi aangelegd. Middachten is een landgoed in bedrijf met veel evenementen in tuin en kasteel en je kunt er zelfs trouwen.

Het wordt dan al wat heuvelachtiger en soms moet er een tandje van de ondersteuning bij. Geleidelijk komen we steeds hoger en is het heerlijk rijden door de bossen heen.

Bij de Posbank is het behoorlijk druk, niet alleen met fietsers maar ook met wandelaars en enkele auto’s/motoren. Tijd voor een kop koffie met wat lekkers erbij want dat hebben we wel verdiend na al dat klimmen. Natuurmonumenten is hier aanwezig met informatiemateriaal, best handig op dit punt.

We gaan verder naar de Tafelberg, een klein stukje rijden. Wel jammer dat het bijna niet is aangegeven zoals de Posbank. Je bent er dus al bijna voorbij als je het bordje ziet. Natuurlijk moeten we hier even stoppen voor een foto, dat hoort toch als je het hoogste punt hebt bereikt?

Hierna gaat het wel lekker naar beneden en dan bereiken we soms wel een snelheid van 40 km/u!! Prima als het een rechte vlakke weg is maar goed uitkijken bij de bochten en bij een wat slechter wegdek.

Middenin het bos houden we even een pauze voor onze laatste lunch, wat een rust en wat genieten we van de vogeltjes. Als we aanstalten maken om we te gaan komen er wat mensen aanwandelen, die vragen of we weg gaan. Het blijkt een gezin te zijn met drie kinderen waarvan de jongste, slechts 14 dagen oud, bij papa in de draagzak zit. Petje af voor de kersverse moeder, we doen het haar niet na. Jip van ongeveer 3 jaar zit in de “waarom fase” en vraagt ons van alles over de fietsen en de telefoons op de fiets. Leuk hoor.

Hierna is het nog een leuk stuk door de bossen van de Veluwe totdat we de rand van Arnhem bereiken. Dat is toch wel heel anders rijden door de bebouwde kom. Druk, verkeerslichten en warm. Ook hier ineens nog een stuk dat behoorlijk omhoog gaat zodat we nog volop gebruik maken van de extra ondersteuning.

We rijden over de IJssel heen naar het transferium bij het Gelredome waar we de fietsen weer op de auto zetten en dan gaan we naar het schip. Daar halen we de bagage op en dan zit de vakantie er echt op.

Een fietscruise waar we geweldig van genoten hebben en wat zeker een aanrader is. Je hotel vaart elke dag met je mee zodat je niet elke keer hoeft in te checken. Dit gaan we zeker vaker doen, een actieve maar toch relaxte vakantie.

We hebben wel geweldig geboft met het weer want we hebben bijna geen regen gehad. De vooruitzichten waren een week geleden toch wel heel anders.

1. Marcel:
    10 juli 2021
    Jammer dat het al voorbij is maar jullie hebben het wel heel erg leuk gehad. Een goede reis naar huis! Groet Marcel.
  2. Paula:
    10 juli 2021
    Wat een leuke afsluiter. Ik vond het heel fijn om jullie reisverhalen te lezen. Daarvoor heel veel dank.

Liefs Paula
  3. Thea:
    11 juli 2021
    Het was, zo te lezen, een leuke relaxte week.
    Ook wij hebben genoten van jullie reisverslag.
    Op naar de volgende vakantie. Zou dat toch ondertussen de al lang geplande reis worden 😏 ?
  4. Ina:
    11 juli 2021
    Leuk hoor, jullie reisverslag. Dank je wel.
  5. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    11 juli 2021
    Wat een leuke reacties. Het is zeker voor herhaling vatbaar en we kunnen het iedereen aanraden.
    En Thea, Zuid-Afrika zit er voorlopig niet in gezien de ontwikkelingen van de pandemie.