Naar Arnhem

3 juli 2021 - Arnhem, Nederland

Vanmorgen hebben we de fietsen op de auto gezet voor een bijzondere vakantie. We gaan samen met Cok en Rinus een weekje varen en fietsen. Het schip "de MS De Holland" is een middelgroot riviercruiseschip. Het is gebouwd in 1908, in 1952 omgebouwd tot cruiseschip en in 2018 geheel herbouwd/gerenoveerd.

Het is ongeveer 1,5 uur rijden naar de Rijnkade in Arnhem waar het schip ligt aangemeerd. We gaan daar eerst naar toe en halen daar de fietsen van Cok en mij van de auto’s af samen met de bagage; dan rijden Bert en Rinus naar het Transferium toe om dan met de fiets naar de kade te komen. We kunnen ook wel vlakbij de kade parkeren in een parkeergarage maar dat kost € 15,- per dag en voor dat geld kunnen we wel iets leukers bedenken. En parkeren bij het transferium is gratis, we zijn tenslotte Hollanders.

Het is erg bewolkt als we thuis vertrekken maar het klaart steeds meer op en het is best warm. Bij het schip worden de fietsen aan boord gebracht en Cok en ik gaan met de bagage naar binnen. We krijgen onze hut op het benedendek aangewezen. Het is niet groot maar het ziet er allemaal heel netjes uit; er is voldoende kastruimte om de kleding in op te bergen en de tassen kunnen onder het bed geschoven worden.

Als Bert en Rinus ook terug zijn genieten we op het dek van een welverdiende dorstlesser – lees een heerlijke pul bier. Je moet voor het drinken een barkaart van € 50,- kopen en daar wordt iedere keer een bedrag van afgeschreven. Als er aan het eind van de reis nog geld op staat dan krijg je dat contant terug. Om half vier vertrekt het schip naar Doesburg waar we half zes arriveren. Ondertussen hebben we van de reisleider een briefing gehad over het schip en de veiligheid aan boord.

Inmiddels hebben we wel trek gekregen en gelukkig kunnen we zes uur aanschuiven voor het diner. Normaal gesproken is alles in buffetvorm maar door Corona wordt alles aan tafel uitgeserveerd, best wel relaxed hoor. We laten het ons goed smaken.

Na het diner krijgen we uitleg over de fietsroute van morgen, we gaan dan van Doesburg naar Lochem en we kunnen dan kiezen uit een korte en een langere route. Vooralsnog besluiten we de langere route te nemen via Bronkhorst, het kleinste stadje van Nederland, Vorden en Ruurlo en onderweg komen we leuke plaatsen tegen om te bekijken zoals kasteel Hackfort, kasteel Vorden en kasteel Ruurlo waarin museum MORE, met onder andere schilderijen van Carel Willink en een tentoonstelling van Bob Ross, is gevestigd. We hebben er heel veel zin in en hopelijk werken de weergoden mee.

We lopen nog even Doesburg in, een gezellige plaats met een leuk oud centrum. We drinken koffie op een terrasje en dan worden we ineens overvallen door een behoorlijke regenbui. Gelukkig zitten we onder een grote parasol dus we wachten even tot het wat minder regent. Dan lopen we terug naar het schip waar we in de lounge naar de voetbal kunnen kijken en ik dus dit verhaal voor jullie op kan schrijven.

Als ik zo om me heen kijk dan moet ik constateren dat het grijsgehalte van de deelnemers erg hoog is en ook dat de meeste mensen een E-bike hebben. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat wij ook een E-bike hebben maar we zijn waarschijnlijk wel bijna de jongste deelnemers.

1. Ria:
    3 juli 2021
    Heel veel plezier!
    Gr van ons viertjes
  2. Eelco en Liesbeth:
    Vera en Bert en Cok en Rinus,
    Heel veel fietsplezier met elkaar en veel zon toegewenst.
    Oplossing om bij het grijsgehalte erbij te horen is om even je koppie even in grijs tinten te verven.

Groeten van,

Liesbeth Wimmer
  3. Marcel:
    4 juli 2021
    Goedemorgen Bert en Vera. Altijd weer een verrassing om een mail te ontvangen met een reisverhaal. Veel plezier en de foto´s altijd leuk om te zien. Groet van ons.......Marcel, Meike en Anne-Sophie.
  4. Martijn:
    4 juli 2021
    Dat is ook toevallig, ik fietste zaterdag over de Rijnkade in Arnhem. Ik had jullie dus zomaar kunnen treffen. Veel plezier! Grt. Ingrid en Martijn.
  5. Joke Bisschop:
    Fijne vakantie allemaal
  6. Sonja Visser:
    Hele fijne vakantie Vera , geniet ervan 😎
  7. C.J. van Ham:
    Hallo Vera en Bert.
    Fijne vakantie,met heerlijk weer.Wij hopen dat jullie en jullie vrienden,vele mooie,interessante en leuke plaatsen zullen zien.
    Veel plezier,hartelijke groetjes van Cor en Marianne.
  8. Trudi Sleeboom:
    Veel fietsplezier!
    Jullie zullen veel leuke plaatsje tegenkomen.
    Veel plezier, geniet ervan!
  9. Ina:
    4 juli 2021
    Veel plezier, geniet ervan.