Van Doesburg naar Lochem

4 juli 2021 - Lochem, Nederland

Vanmorgen bijtijds opgestaan na een wat onrustige nacht. De bedden liggen heerlijk maar soms gebeurt dat gewoon.
Om kwart voor 8 aan het ontbijt gegaan, dat is goed verzorgd. Naast de borden liggen ook de lunchpakketjes: nou ja, lunchpakketjes! Er zitten twee bruine casino boterhammen in met worst, kaas en rauwkost en daarbij een banaan. Dat vinden we toch wel heel erg karig en we krijgen er ook geen drinken bij.

Na het ontbijt gaan we de fietstassen uit de hut halen en dan naar het bovendek waar de fietsen staan. Daar is het een drukte van belang want iedereen wil aan de fietstocht beginnen. We hebben gekozen voor de lange route van 55 km en het weer is prima. Weinig zon, geen wind en droog. Wat wil je nog meer?

Het eerste deel komen we nog meer mensen van de boot tegen maar algauw lijken we nog maar de enigen te zijn. Geen enkel probleem hoor want het gaat lekker zo met z’n vieren. In Bronkhorst komen we langs een herberg waar we lekker gaan zitten en koffie met appeltaart bestellen. Gaandeweg komen er steeds meer mensen van de boot, leuk hoor.

Als Rinus gaat afrekenen blijkt het wel heel erg duur te zijn, 45 euro!! Nu was het wel erg lekker maar dit is toch wel en beetje tè duur. Later blijkt dat Rinus 2 cappuccino en 2 appeltaart te veel betaald heeft. Dat laat Bert niet op zich zitten en hij belt aan het eind van de middag naar de herberg. Resultaat is dat het teveel betaalde bedrag netjes op de rekening wordt overgemaakt, top hoor.

Net voorbij de herberg is er een atelier met allemaal stenen beelden voor binnen en buiten van groot tot klein. We zien een mooi nijlpaard van groene steen, heel natuurgetrouw uitgehakt. We zijn er allebei best een beetje weg van maar de prijs is ook niet gering. En meenemen op de fiets is natuurlijk niet aan de orde. De eigenaar vraagt ons waar wij wonen en is bereid om het nijlpaard morgen zelf bij ons thuis te bezorgen maar hij wil ons te veel pushen en daar houden wij niet van. De koop gaat dus niet door, in ieder geval niet nu.

We gaan verder op de route en het weer wordt steeds beter. De zon laat zich regelmatig zien en er staat geen zuchtje wind. We komen langs kasteel Hackfort en langs kasteel Vorden, beiden helaas niet voor publiek toegankelijk. Bij kasteel Hackfort is ook en watermolen en een vissentrap. Daar kunnen vissen stroomopwaarts zwemmen, de natuur wordt gewoon een handje geholpen.

Bij kasteel Vorden houden we pauze om ons “lunchpakket” te nuttigen. Verrassend genoeg smaakt het best goed, het is alleen wat weinig als lunch. Maar na de appeltaart hebben we ook geen uitgebreide lunch meer nodig natuurlijk.

We rijden door de bossen over onverharde paden, wel prima te rijden gelukkig en lekker in de schaduw want het is ondertussen best warm geworden. In Ruurlo gaan we wat drinken bij het kasteel en we reserveren tickets voor het museum MORE in het kasteel; we kunnen drie kwartier later al terecht en ondertussen zitten we heerlijk op het terras.
In het museum is werk te zien van Carel Willink, het is dus geen groot museum maar het pand zelf is al een bezichtiging op zich.

Na dit bezoek gaan we op pad voor de laatste 15 km naar Lochem waar de boot aan de kade ligt. Hopelijk redden we het om droog over te komen want af en toe zien we toch behoorlijk donkere wolken boven ons. Gelukkig hebben we alleen af en toe en spettertje maar dat deert niet en we komen uiteindelijk 5 minuten voor de bui aan boord.

Al met al een mooie dag en een geweldige route. We rijden de route via een app waar de dagtrajecten op staan en dat is prima te volgen, zelfs voor mij als digibeet is dat heel goed te doen.

Voor het diner legt Jens, onze reisleider, de routes van morgen uit. Er is weer een korte en een lange route. De lange route gaat ook naar de Holterberg maar we besluiten al snel dat het voor ons morgen de korte route wordt. Zeker gezien het feit dat we morgenavond ook nog een rondleiding krijgen door Deventer.

Het diner smaakt prima en daarna blijven we aan tafel zitten voor een spelletje samen. Er zijn ook meerdere gasten, die in de lounge blijven zitten dus het is gewoon gezellig met elkaar. Om kwart voor tien gaan we onze hutten opzoeken voor een welverdiende nachtrust.

1. Ria:
    4 juli 2021
    ✔️
  2. Johan van Aken:
    5 juli 2021
    Leuk verhaal en mooie foto’s. Geniet er maar van.
  3. Paula:
    5 juli 2021
    Jongens wat een fijne dag.
    Goed gekozen de Holterberg is een ramp met een gewone fiets je komt als een hijgend hert der dans ontsprongen boven. Voor jullie met die luxe fietsen geen probleem toch.
  4. Trudi Sleeboom:
    5 juli 2021
    Goed zeg, 55 km is toch een flinke fietstocht!
    Gelijk, om het morgen wat rustiger te doen.
    Veel plezier!