Boottocht over de Moezel

20 september 2020 - Stipshausen, Duitsland

Het is een beetje bewolkt vanmorgen maar het is niet koud.

Na het ontbijt rijden we naar Bernkastel-Kues waar we kaartjes kopen voor de retourtocht naar Traben-Trabach. De boot vertrekt om 11.15 uur dus we hebben nog even de tijd om een kopje koffie te drinken. Dat willen we doen in een aan de kade gelegen restaurant. Als we gaan zitten moeten we een briefje invullen met onze gegevens maar daarna duurt het wat lang voordat we geholpen worden. Daarom gaan we alvast de boot op en drinken daar lekker koffie op het voordek. Ook voor de boot moeten we onze gegevens invullen, dat geldt trouwens in elke gelegenheid behalve in de winkels.

Gelukkig begint het wolkendek wat te breken en om 11.15 uur precies is de afvaart. Eigenijk is het een soort bus op het water want er zijn ongeveer 8 stopplaatsen onderweg. Ook mag de fiets mee aan boord.

Bij de plaats Zeltingen moeten we door de sluis. Het is een hoogteverschil van 6 meter naar beneden, we varen namelijk stroomafwaarts. Het water laten zakken duurt maar 5 minuten, best verwonderlijk dat het zo snel gaat want het is echt een hele grote plas water. De sluis is 12,5 meter breed en 210 meter lang dus reken maar uit. Dan gaan de sluisdeuren open en varen we rustig verder. We zittend afwisselend in de zon en in de schaduw want de Moezel is erg bochtig.

Op de zuidelijke kant van de bergen zijn heel veel wijngaarden te zien. Allemaal rechte rijen wijnranken en heel netjes verzorgd. Ik moet er alleen niet aan denken om op die steile hellingen de druiven te plukken, soms wel 45 - 60 graden helling. Op sommige plaatsen zie je een soort baantjes waar karretjes overheen rijden waar de druiven in gaan. Als je dat allemaal ziet dat is de prijs voor een fles wijn echt niet te veel.

We zien langs de kant van het water op veel plaatsen heel veel campers staan. Niet op een camping maar gewoon aan de kant. Als je dat ziet dan krijg je het idee dat iedere Duitser wel een camper heeft.

Om 13.00 uur komen we aan in Traben-Trabach. We stappen uit aan de kant van Trabach en wandelen het dorp in op zoek naar een leuke eetgelegenheid. Na wat zoeken komen we terecht bij een Italiaan, het eten is heerlijk en we zitten op het terras met uitzicht op de rivier. Ze hebben ook heerlijke ijscoupes maar helaas hebben we geen ruimte meer voor zo'n royale coupe. Wie weet later op de dag.

Hierna wandelen we over de brug naar het stadsdeel Traben maar omdat het zondag is zijn er bijna geen winkels open en is het er erg rustig. Het is ook niet zo'n grote plaats dus we zijn snel uitgewandeld. Het is inmiddels al 15.30 uur geweest en de boot vertrekt weer om 16.50 uur. We willen ook nog een "ijsje" eten, dat kan vlakbij de vertrekplaats van de boot.

Nou, we hebben echt genoten van een heerlijke ijscoupe met druivenijs en overgoten met sekt, wat een genot. Rinus heeft spaghetti-ijs, echt een leuk gezicht en Cok heeft een coupe met kersen. We laten het ons goed smaken.

Als we op het bankje zitten voor de aanlegsteiger komt er op een gegeven moment iemand naar ons toe die vraagt of wij mee willen varen naar Bernkastel-Kues. Dat willen we en we moeten dan naar de volgende aanlegsteiger. Fijn dat hij ons dat komt vertellen want er was verder geen enkele aanwijzing voor. Je zal de boot maar missen, dan heb je echt grote pech.

Op de terugtocht is het veel drukker aan boord waardoor er toch wat mensen verkeerd gaan zitten en de 1,5 meter afstand niet altijd wordt gehanteerd. Het personeel zegt er niets over. Die vinden het allang fijn dat er zoveel mensen aan boord zijn want er wordt behoorlijk goed gebruik gemaakt van de horeca.

Tegen 19.00 uur zijn we weer bij de auto en gaan we terug naar het appartement. Daar nemen we lekker een wijntje/biertje met daarbij stokbrood en kaasjes etc. Lekker makkelijk en gezellig.

Kortom, we hebben weer een fijne dag gehad.

1. Johan van Aken:
    21 september 2020
    Mooie dag geweest, toch?
  2. Bineke:
    22 september 2020
    Heerlijk genieten dus......!
    Wij waren vorig jaar in Kersten, vlakbij Bernkastel-Kues. Logeerden bij een wijnboer. Volgend jaar gaan we weer.
    Groet,
    Henk en Bineke
  3. Fred Mollers:
    22 september 2020
    Jullie genieten er lekker van zo te lezen, gelijk hebben jullie. Veel plezier nog