Naar Idar-Oberstein en Bad Sobernheim

19 september 2020 - Stipshausen, Duitsland

We hebben heerlijk geslapen, lekker rustig in het dorp. Alleen werden we om 7.00 uur allemaal wakker van het gebeier van de klokken van de kerk, die naast ons appartement staat. We zijn dus vroeg allemaal vroeg op.

Na het ontbijt gaan we naar Idar-Oberstein naar de edelsteenmijn. Helaas kunnen we niet naar binnen want we hebben net gereserveerd. Dat doen we meteen ter plekke voor maandagochtend 11.30 uur. We drinken daar een kop koffie en gaan dan naar Bad Sobernheim naar het Freilichtmuseum - openluchtmuseum. Daar is het rustig en we kunnen meteen naar binnen. Hier geldt een mondkapjesplicht in de gebouwen maar buiten kunnen we zonder rondlopen.

Het is een ruim opgezet openluchtmuseum wat in 1973 is opgericht. Sinds het midden van de jaren 70 worden er in Rheinland-Pfalz historische huizen nauwgezet afgebroken en in het museum weer steen voor steen opgebouwd.
Er zijn 4 museumdorpen uit de volgende gebieden van Rheinland-Pfalz: Rheinhessen, Eifel, Hunsrück en de Pfalz, langs de Moezel, Rijn en Nahe. Tussen de dorpen liggen weilanden, moestuinen en akkers en er staan heel veel fruitbomen. Het is echt een heel leuk openluchtmuseum, zeker ook erg leuk voor kinderen. Wij hebben er in ieder geval van genoten.

In 2011 is er een grote brand geweest waarbij ongeveer 20 gebouwen, die nog niet opgebouwd waren maar in de opslag lagen, volledig zijn verwoest. Financieel was de schade niet zo groot maar er is veel van historische waarde verloren gegaan.

In een van de gebouwen is een grote collectie oud speelgoed uitgestald met poppenhuizen, veel poppen, kinderserviesjes en ga zo maar door. In het hoogseizoen zijn er ook diverse activiteiten voor kinderen.

Aangezien we met één auto zijn verdelen we het rijden met z'n drietjes en vandaag ben ik de gelukkige. Wel weer even wennen aan een schakelauto als je een automaat gewend bent vooral als je een kruising nadert en vergeet de koppeling in te trappen. Dan sta je dus ineens stil. Het is wel leuk rijden hier met veel bochten en heuvel op en heuvel af. Daar val je in ieder geval niet bij in slaap.

Om 17.00 uur doen we nog wat boodschappen bij de Lidl en dan rijden we terug naar het appartement waar we nog net kunnen zien hoe de Tour de France wel gewonnen wordt door een Sloveen (nou ja, eigenlijk morgen pas) maar helaas niet door Jumbo Visma - een Nederlands team. We balen er wel van dat Roglic zo op achterstand gereden wordt of eigenlijk zelf op achterstand rijdt. Het is helaas niet anders. Ondertussen drinken we lekker een glaasje en genieten we van de rust.

's Avonds bespreken we wat we morgen gaan doen en dat wordt een boottocht over de Moezel van Bernkastel-Kues naar Traben-Trarbach en weer terug.

1. Johan van Aken:
    19 september 2020
    Mooi verhaal en de teleurstelling in de tour de France delen we hoor.
  2. Ria:
    19 september 2020
    Fijne vakantie, geniet er van!
  3. Ineke Hoogendam:
    20 september 2020
    Leuk hoor zo’n informatief verslag. Veel plezier met de boottocht! Genieten jullie er maar veel van!
  4. Johan van Aken:
    20 september 2020
    Dank je weer en succes met de boottocht.