Naar Il Borgo en Gole Alcantara

12 oktober 2018 - Castiglione del Lago, Italië

Wat gaat de vakantie toch snel, het is al 12 oktober dus ook onze 12e vakantiedag. En wat hebben we al veel gezien en gedaan. En we hebben nog veel leuke dingen voor de boeg zoals bijvoorbeeld de Etna.

Vanmorgen vetrekken we weer naar het vasteland van Sicilië en de ferry vertrekt om 8.45 uur. Na het ontbijt worden we netjes naar de haven gebracht. Daar moeten we ongeveer een uur wachten want de ferry naar Milazzo heeft 20 minuten vertraging. De overtocht verloopt soepel en als we in Milazzo staan bellen we naar de parkeergarage. Helaas, het nummer klopt niet dus we moeten er lopend naar toe. Op zich niet zo’n ver stuk maar met alle bagage toch niet zo fijn.

Bij de parkeergarage wordt er naar een reçu gevraagd maar dat kunnen we nergens vinden. Gelukkig is er op het kantoortje nog wel een briefje met alle gegevens dus we krijgen de auto, gelukkig maar, gewoon mee nadat we betaald hebben. € 50,- voor 5 dagen valt best wel mee en de parkeerplaats is prima bewaakt.

We gaan op weg naar ons volgende hotel in Castiglione, hotel Il Borgo. Best benieuwd wat het voor hotel is. Het is trouwens helemaal bewolkt maar de temperatuur blijft prima. We hebben dus mogelijk wel iets nodig tegen de regen maar zeker geen jas. We zien het wel. We willen ook nog tanken vandaag maar zien alleen benzinepompen met Super loodvrij en er staat niets bij van 95 of 98. Ik heb het nagekeken op internet maar voor ons is het geen probleem. Als je normaal 95 tankt dan kun wel 98 tanken maar andersom niet.

In eerste instantie is het de bedoeling dat we eerst naar Taormina gaan, een grote stad aan de kust waar een Grieks theater staat. Dit theater is een van de beroemdste bezienswaardigheden van Sicilië dus dat willen we wel graag zien. Maar ons hotel blijkt niet zo heel ver van Taormina af te liggen dus we besluiten om eerst naar het hotel te gaan. We kunnen dan alvast inchecken en de bagage achterlaten en misschien zelfs wel al op de kamer terecht. En dan later naar Taormina gaan om daar een en ander te bekijken vandaag.

Als we bij het hotel aankomen is dat een aangename verrassing. De receptie zit in een heel oud pand en de kamers zijn er tegenover in een nieuwer pand. Een mooi buitenterrein met zwembad maakt het geheel compleet. We kunnen inderdaad meteen naar onze kamer maar tot onze verbazing en verrassing krijgen we een hele suite aangeboden op de eerste verdieping van het oude pand. Wat een mazzel hebben we toch. Wel grappig alleen dat je met een zit-en een slaapkamer niet zelf koffie/thee kunt zetten dus we nemen de waterkoker mee uit de auto. In de zitkamer staan twee banken, die ook als bed kunnen dienen dus je kunt met 4 personen van deze suite gebruik maken.

De receptioniste vertelt ons dat we gratis toegang hebben tot “Gole Alcantara”, een archeologisch en botanisch park met toegang tot de rivier, de Alcantara. De bedding van de rivier werd ongeveer 8000 jaar geleden door een lavastroom van de Etna geblokkeerd. Door het koude water van de Alcantara koelde de lava ongewoon snel en daardoor zie je nu lavapijlers. Dat resulteerde in deze mooie kloven en ravijnen.

We veranderen meteen van plan en besluiten om daar vanmiddag meteen naar toe te gaan. Het is namelijk maar 3 km van ons hotel af dus hebben we genoeg tijd om dat te doen. We nemen ook onze badkleding mee want misschien kunnen weel zwemmen. Het is inderdaad maar 10 minuten rijden dus we zijn er zo.

Als we aankomen lopen we naar de receptie en daar laten we de voucher zien. Daarmee hebben we toegang tot het park, een mooie wandelroute van ongeveer 45 minuten met mooie uitzichtpunten op de rivier en de ravijnen en kloven en kunnen we met een lift naar de rivier beneden en weer terug. Ook is er een museum, een speelplaats voor de kinderen en een soort kinderboerderij met allerlei dieren zoals geiten, ezels, konijnen etc. En natuurlijk een winkel en een restaurant waar men veel lokale producten verkoopt/gebruikt.

Ondanks de bewolking gaan we het terrein op zonder regenjas en paraplu. Het is een prima pad om te wandelen en we komen op mooie uitzichtpunten zoals “ de bron van Venus” en “het balkon van Venus ”. In de bron zou Venus, met dank aan de God Vulcano, gebaad hebben en vanaf het balkon heb je een mooi uitzicht op het geweldige ravijn en de basalten wanden. Helaas is dit ook het laatste wat we gezien hebben want het begint te regenen en het houdt niet meer op. We kunnen onder een afhangende rots en enkele bomen schuilen en praten een hele tijd met een stel uit Moskou. Zij zijn op huwelijksreis.

Het blijft echter maar regenen en dan besluit Bert om zonder shirt naar de auto te lopen en daar de paraplu’s te halen zodat ik in ieder geval droog over kom, lief van hem hoor. Als ik aan het wachten ben komt er nog iemand gezellig bij me staan, een Engelse jongeman die morgen weer naar huis gaat. Na ongeveer een half uur komt Bert terug met de mededelling dat iedereen het park moet verlaten. Hij mocht gelukkig nog wel even terug om mij op te halen, gelukkig maar anders had ik daar de nacht moeten doorbrengen.

Drijfnat en helaas maar weinig gezien komen we terug bij de auto en rijden we terug naar het hotel. Daar doe ik, hoe prozaïsch, de was en gaan we lekker onder de douche. Het is dan pas half 5 dus we hebben alle tijd voordat we beneden gaan dineren, om half acht. Lekker foto’s kijken en een groot deel van dit verhaal schrijven.

Om half acht gaan we naar beneden voor het diner. Volgens de reviews op internet moet het een geweldig restaurant zijn dus we gaan het uitproberen.
Nou, ik kan jullie zeggen, de reviews hebben het helemaal bij het rechte eind. Het eten is heerlijk, de bediening heel goed en attent.  Morgen weer.

1. Marion:
    15 oktober 2018
    Wat is Bert toch een galante man! Terug lopen naar de auto om de paraplu voor zijn liefje te halen. Dat is echte liefde. Jammer dat jullie uitje in het water viel.