Dag 22 Naar Brønnøysund

29 juni 2022 - Brønnøysund, Noorwegen

Vanmorgen bij het opstaan zien we dat de straat nat is en dat er mensen voorbijlopen met een paraplu. De voorspellingen waren warm en mooi weer, nou mooi niet dus. Het is maar 13°. Maar we zullen het er mee moeten doen.

Het ontbijt is behoorlijk uitgebreid en prima verzorgd. Gelukkig zien we dat de regen dan inmiddels is opgehouden, we zien het wel. Het weer is het enige waar je niets aan kunt veranderen.

Na het ontbijt pakken de bagage in de auto en gaan eerst tanken, nu voor € 2,53/l. Daarna rijden we het eerste deel van de route via de E6, de grote weg dus. Anders hadden we eerst een heel stuk terug moeten rijden en ook al is de afstand niet zo groot, we moeten ook rekening houden met de ferry’s en de maximale snelheid van 80 km/uur (die je ook vaak niet haalt).

Ik zet wat sfeerfoto’s op de site want echt mooie foto’s was geen optie met dit weer. Alhoewel ik vind dat het toch wel wat toevoegt aan de schoonheid. Tenslotte is het niet altijd mooi weer en hoort dit er ook bij. Maar ik hoop natuurlijk wel dat het droog blijft vandaag.

We hebben twee lange tunnels, een van 6,5 en een van 10,5 km, gepasseerd. Je moet niet echt last hebben van claustrofobie. We willen de langste tunnel vermijden want je ziet dan ook niets en proberen een omweg. Maar na ongeveer 7 km op de omweg staat er een bord dat het doodloopt na 13 km. Fijn dat ze dat al zo lang van tevoren melden dus we gaan toch maar door de tunnel.

Na ruim 100 km, we zitten dan inmiddels alweer op de Kyrstiksveien, komen we bij de Helgelandsbrua, een kabelbrug van ruim 1 km lang en voltooid in 1991. Tot 2005 was het ook een tolbrug. De maximumdoorvaarhoogte is 45 meter. We denken altijd dat Nederlanders bruggen kunnen bouwen maar ze kunnen hier ook heel goed, misschien nog wel beter. En ze maken er echte kunstwerken van.

We rijden op ons gemak verder en zien een bordje “Krigsminne” staan. Dat zijn we al eerder tegen gekomen maar we hebben ruim de tijd voor de eerste ferry dus nu gaan we even kijken. Het blijkt een herdenkingsmonument te zijn uit de tweede wereldoorlog.
Dit was “Lager Olsen”, in enkele weken gebouwd in de zomer van 1942. Het was een gruwelijk kamp, dorpsbewoners waren getuige van de onmenselijke omstandigheden van de gevangenen. De dorpsbewoners probeerden de gevangenen te helpen met eten en kleding. Er waren ook illegale executies.
Op 23 juni 1943 kwamen er 400 Joegoslavische gevangen aan in Elsfjord met de trein. De SS begeleidde hen naar het kamp. De SS herkende de Joegoslaviërs niet als oorlogsgevangenen en ook later deed de Wehrmacht dat niet. Er waren slechts 40 overlevenden toen het kamp in juni 1943 werd gesloten. Na de oorlog zijn er massagraven gevonden met zeker 435 slechtoffers.

Tegen 13.00 uur bereiken we de eerste ferryplaats Tjotta. We zien de ferry al liggen maar volgens de informatie gaat de ferry pas om 14.05 uur. Nee dus, hij vertrekt al over 3 minuten naar Forvik
Oeps, ik heb Clara en Remco verteld dat de ferry om 14.05 uur zou gaan en zij zijn er nog niet. Gelukkig komen zij net op tijd aanrijden en zij zijn de laatste die aan boord gaan. Als je deze mist dan moet je namelijk tot 18.00 uur wachten voor de volgende gaat en dat is best balen want er bij de aanlegplaats helemaal niets te beleven. De overtocht duurt ongeveer een uur en we zitten op een hele nieuwe ferry.

Het ritje over het eiland is slechts 17 km en we rijden ongeveer in file met iedereen, die aan boord was. De ferry komt al snel aanvaren dus ook dat loopt lekker vlot. Deze ferry gaat van Andalsvågen naar Horn naar het eiland Somna. Hij doet er 15 minuten over. Dan is het nog ongeveer 25 km naar ons verblijf voor 2 nachten “NorskHavbrukssente” in Brønnøysund.

Vlak voor ons verblijf komen we over de “Brønnoysundbrua”, ook weer een mooie brug van 550 meter lang en een doorvaarhoogte van 30 meter. Die hoogte is nodig omdat de cruiseschepen hier onderdoor varen.

We komen rond 16.00 uur aan en inmiddels is het gelukkig weer stralend weer geworden. We checken in en krijgen de code van een “rorbu”. Een rorbu is een voormalig vissershuisje maar dit huisje is splinternieuw en er kunnen 4 mensen slapen. Er is een complete keuken met kookplaat, oven, afwasmachine, koelkast en vriezer. Er is beneden en slaapkamer voor 2 personen en boven kunnen ook nog 2 personen slapen. En we hebben uitzicht op de zalmkwekerij waar we morgen een rondleiding krijgen.

We kunnen hier ook de was doen. Ik krijg daarvoor een code van de wasruimte en moet daarvoor € 10,- betalen en krijg dan onbeperkt toegang tot die ruimte. Er staan 2 wasmachines en er is een droogtrommel dus dat is heel fijn. We hebben geen wasmiddel dus we gaan eerst wat boodschappen doen. Vanavond eten we lekker een zelfgebakken hamburger met brood en we hebben enkele biertjes gekocht. Zo redden we ons prima.

Na het avondeten worden we door Carla en Remco uitgenodigd om bij hun lekker te genieten van een drankje en een hapje. Een gezellige avond zo met elkaar.

Tot morgen

1. Johan van Aken:
    29 juni 2022
    De foto’s zeggen soms meer dan de teksten, maar het verhaal van 1943 raakte me enorm. Prachtige natuur, kan niet anders zeggen dan weer bedankt.🙏👍🌹🥂
  2. Marion:
    30 juni 2022
    Zo zeg, echt mazzel voor julie vieren dat jullie de ferry gehaald hebben.