Dag 33 Naar de ferry in Kristiansand

11 juli 2022 - Kristiansand, Noorwegen

Vanmorgen word ik wakker van het geluid van een straatveegauto en jawel hoor, op zondag worden de straten van Stavanger schoongemaakt. En eerlijk gezegd vond ik het er juist al heel netjes uit zien.

De containerschepen gingen gisterenavond pas laat weg, rond 22.00 uur dus toen hadden we even uitzicht op de overkant van de haven. Dat is toch wel een stuk beter dan tegen zo’n cruiseschip aankijken. Vanaf de buitenhutten keek men zo onze kamer binnen en dat is niet echt prettig.

Het is stralend weer, alleen waait het behoorlijk hard. Na het ontbijt gaan we naar de parkeergarage en we willen via de parkeerautomaat betalen. Helaas, de parkeerautomaat herkent ons kenteken niet. Ik loop naar de uitgang toe en zie dat er geen slagbomen zijn en we besluiten dan om maar gewoon weg te rijden. We hebben dus het parkeergeld bespaard. Het is trouwens bijzonder stil op de weg, natuurlijk is het wel zondag maar toch.

Het is een makkelijke rit vandaag, ongeveer 230 km en geheel over de E39. Dat zou bij ons een grote weg zijn maar hier is dat meestal een tweebaansweg waar je niet harder mag dan 80 km/uur. Alleen de eerste 11 km is het een grote weg en we mogen er zelfs een deel 110 km/uur. Maar dat duurt dus niet lang.

Ze zijn namelijk een hele nieuwe weg aan het aanleggen, dwars door de rotsen heen en na ongeveer 20 km moeten we dus van de weg af en verder via de bestaande E39. Op sommige plaatsen zien we dat ze de weg aan het aanleggen zijn en wat is dat een gigantisch project. Dat is toch wel heel wat meer werk dan bij ons een weg aanleggen. Het enige voordeel hier is, dat er altijd een vaste ondergrond is.

Het is wel een hele mooie route en steeds weer een afwisselend landschap. Veel bomen, veel water, grote meren en toch nog behoorlijk heuvelachtig. Jammer genoeg zijn er op dit traject weinig goede parkeerplaatsen dus de foto’s moeten we vanuit de rijdende auto maken.

Wat echt opvalt zijn de vele tunnels. Op een gegeven moment rijden we door een tunnel en als we eruit komen rijden we meteen over een brug en daarna meteen weer een tunnel in. Eigenlijk best jammer want als we over de brug rijden zien we een boorplatform liggen, behoorlijk diep onder ons. Een foto maken lukt dus helaas niet.

Rond 12.00 uur maken we een pitstop, even een lekker bakje koffie en de laatste plakjes ontbijtkoek erbij. Het is nog steeds stralend weer, waar hebben we dat toch aan verdiend?
Net voorbij Mandal gaan we nog even een klein uitstapje maken naar het kleine eiland Gismeroya, bijna het zuidelijkste punt van Noorwegen. Het is een prachtige omgeving maar helaas kunnen we niet bij de kust zelf komen. Daarvoor moeten we namelijk aan de wandel en daar hebben we de tijd niet voor.

Hierna rijden we verder naar Kristiansand, waar we vrijwel meteen kunnen inchecken. We krijgen de pasjes voor de hut waarop tevens staat dat wij recht hebben op diner en ontbijt. Maar dan duurt het uiteindelijk nog bijna 2 uur voordat we uiteindelijk aan boord gaan dus dat is wachten geblazen. Niet heel erg vervelend want op een haventerrein gebeurt altijd van alles.

Als we uiteindelijk om 15.30 uur wegvaren herkennen we aan de wal enkele gebouwen. We zijn hier in 2007 al eerder geweest als enige gasten op een containerschip en we zien ook waar dat schip toen lag. Grappig dat het zo herkenbaar is voor ons.

We lopen een rondje over de boot om te kijken waar alles is en drinken in de bar een biertje, nu voor Hollandse prijzen en dat betekent 2 pils voor de prijs van 1 in Noorwegen. We kijken een stuk van de Tour de France en gaan dan naar onze hut, een binnenhut deze keer omdat het maar voor één nacht is. Het schip heeft best wat deining vandaag, dit hebben we nog niet eerder zo ervaren. Het is soms best moeilijk om rond te lopen zonder dat je je goed vasthoudt.

Om kwart voor zes gaan we een verdieping naar beneden voor het dinerbuffet. We kunnen kiezen uit diverse lekkere dingen en het smaakt allemaal prima. Ook is er een uitgebreid dessertbuffet en daar maken we lekker gebruik van. Later praten we nog even gezellig bij met onze “reisgenoten” Clara en Remco, die hadden we al een paar dagen niet gezien. Om kwart over 8 gaan we naar onze hut en schrijf ik mijn verhaal, wat ik morgen pas kan plaatsen helaas.

Hopelijk kunnen we goed slapen bij de deining van het schip, we zien wel. Morgen vroeg weer op want het ontbijt is om 6.30 uur.

Tot morgen