Dag 31 Met de bus naar Bergen

8 juli 2022 - Osøyro, Noorwegen

Het heeft geregend vannacht en het is nog erg bewolkt. Hopelijk blijft het verder droog vandaag maar de verwachtingen zijn toch wel veel regen. We zien het wel.

Na het ontbijt gaan we met de auto naar Osøyro waar we de auto in de buurt van het busstation parkeren en gaan we met de bus naar Bergen toe. Parkeren in Bergen is erg duur en wij kunnen voor 4 euro per persoon retour met de bus. Ook lekker makkelijk want je hoeft geen parkeerplaats te zoeken in tet drukke verkeer.  Want dat wordt ook steeds drukker, daar moeten we best weer aan wennen.

In Bergen lopen we naar de haven toe waar de vismarkt is. Erg groot is het niet maar er liggen hele mooie verse vissen en ook gerookte exemplaren op de klanten te wachten. We zien van afstand al de mooie gekleurde huizen aan de haven staan en er worden er ook nog steeds veel gerestaureerd. Bergen is een mooie stad met veel groen en water waardoor het een ruimtelijk idee geeft.

Het centrum is op zich niet zo groot dus het is allemaal prima te belopen.

Na een lekkere kop koffie gaan we naar de “Fløibanen”, dit is een trein die aan kabels omhoog en omlaaggaat. Het is de eerste keer dat we echt een wachtrij zien deze vakantie. Gelukkig gaat het vrij snel en we zitten in 4 minuten boven op de berg. Vandaar hebben we een mooi uitzicht op de haven en we zien een schip van de Hurtigruten aankomen. Er liggen al 2 grote cruiseschepen waardoor er best veel toeristen zijn in Bergen.

Erg lang blijven we niet boven want het is er niet zo warm en verder is er niet veel te beleven. Weer beneden lopen we een straat in op weg naar Arven, een goud-en zilversmederij sinds 150 jaar. Hier kun je de mensen aan het werk zien achter een glazen wand. Oud en nieuw zilver en goud wordt er gebruikt voor sieraden, decor spullen en bestek. En natuurlijk is er de mogelijkheid om iets te kopen en daar maken wij gebruik van. Het zijn drie hangers in de vorm van een trol, iets wat echt uit Noorwegen komt dus. Helaas was er geen gelegenheid om er oorstekers aan te maken maar dat laten we thuis wel doen. Een heel bijzonder setje dus voor mij.

Hierna gaan we naar de “Mariakirken”. Het is het oudste nog bestaande gebouw in Bergen en is waarschijnlijk tussen 1130-1170 gebouwd. De kerk is 2 keer door een brand verwoest, in 1198 en 1248, maar werd weer opgebouwd. Tussen 2010-2015 werd de kerk voor het laatst gerestaureerd, de keer daarvoor was in 1880. Toen werd het interieur van de kerk minder opzichtig gehouden omdat men rekening hield met de gevoelens van de protestanten. Desalniettemin is het nog steeds een mooie kerk. Vooral de preekstoel en het altaarstuk vallen heel erg op. Het orgel is helemaal nieuw uit 2015.

Inmiddels is het alweer twee uur geweest en tijd voor de inwendige mens. We bestellen een bier en Bert bestelt daar vissoep bij en ik een hamburger. Nou, die vissoep was echt heel goed gevuld en de hamburger was ook lekker. Inmiddels werd de lucht steeds donkerder en helaas gaat het regenen als we naar buiten gaan. Het blijkt gelukkig maar een buitje te zijn.

We lopen nog langs de oude houten huizen, waarvan er veel gebruikt worden als winkel of horecagelegenheid. Op de foto’s kun je zien hoe oud veel van die huizen zijn. Inmiddels zijn we best wel een beetje moe en we besluiten terug te gaan naar het busstation. We hebben mazzel want de bus staat op het punt van wegrijden en we kunnen nog net mee. Anders hadden we drie kwartier moeten wachten.

Voor het reizen met bus, tram en boot moet je een app downloaden. Daar kun je dan een bedrag op storten of betalen met je creditcard. Die moet je dan natuurlijk wel hebben maar het werkt heel simpel. Voordat je instapt kun je de kaartjes kopen, binnen 2 minuten zijn ze geldig en afhankelijk van de zone zijn 2 of meer uur geldig. Controle hebben we niet gezien.

In Osøyro halen we nog een pak chocolademelk en dan gaan we terug naar het hotel. Daar hebben we verder een rustige avond en zit ik dus weer achter de computer voor het verhaal en de foto’s. Ik heb geprobeerd om een foto te maken van de trollenhangers maar dat is helaas niet gelukt. Jullie komen thuis maar kijken hoe ze er uit zien.

Tot morgen

1. Johan van Aken:
    8 juli 2022
    Alweer een mooi verhaal. De vissoep van Bert zag er echt aantrekkelijk uit. Maar jouw hamburger Vera, was die zo snel op dat er geen foto meer gemaakt kon worden? Geeft verder niks hoor, als jullie maar genieten. Mooie foto’ s weer hoor.
  2. Jeanette de hoop:
    8 juli 2022
    mooi vera we zitten niet zo ver uit elkaar, wij hebben met de moter vandaag de trollstigen gereden zijn nu bij de geiranger onderweg naar kristiaansant.
  3. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    9 juli 2022
    Wij zijn nu in Stavanger en gaan morgen naar Kristiansand waar we overvaren naar de Eemshaven met de nieuwe ferry. Wat geweldig hè, de Trollstigen maar vooral de Geiranger.
  4. Paula:
    9 juli 2022
    Oeps gevaarlijk een straat met goud en zilversmeden je hebt je verjaardag-cadeau al gekregen voor dit jaar......
    Toppie foto's.
  5. Bineke:
    Erg leuk stadje, Bergen.
    Wij hadden boven bij het uitkijkpunt wat regen, beneden in de stad niet.
    Het is niet altijd zo slecht als er gezegd wordt.