Dag 29, Museum van reizen en toerisme en een gletsjertocht

6 juli 2022 - Balestrand, Noorwegen

Het is vannacht voor het eerst weer een beetje donker geweest, eigenlijk meer heel schemerig. Ik zal vannacht proberen er een foto van te maken.

Helaas is het vanmorgen grijs buiten en het regent, niet heel hard maar toch. Gelukkig is het niet koud en het waait niet.

Na het ontbijt, in de mooie grote eetzaal van het oude gedeelte van het hotel, gaan we naar het “Norwegian Museum of Travel and Tourism”. Het ligt pal naast het hotel en je blijkt er zelfs binnendoor naar toe te kunnen gaan. Het belangrijkste doel van het museum is om de geschiedenis van het toerisme in Noorwegen vanaf het opkomen hiervan eind 18e eeuw tot aan nu te laten zien.

Het museum bestaat uit verschillende gebouwen maar het grootste en nieuwste deel is geheel uit de rotsen gezaagd. Dit deel werd in 2016 geopend. In het museum kunnen we zien hoe dat gaat in een filmpje, werkelijk ongelofelijk. Je ziet dus mooie stenen muren die zijn uitgezaagd met zagen met diamanten op de tanden zodat je mooie gladde oppervlakten krijgt. En geen muur is dus hetzelfde.

Het is een heel leuk en interactief museum met leuke vitrines en verhalen. Eigenlijk kun je hier best een dag rondlopen voordat je alles gezien hebt.

Keizer Wilhelm was van 1910-1914 een graag geziene gast in Balestrand. Hij kwam elk jaar met zijn keizerlijke schip “Hohenzollern” compleet met een groot hof en begeleid door een grote vloot oorlogsschepen. De dorpelingen zagen het wat angstig aan want het leek wel een invasie zo.
Hij verbleef hier meestal 6 weken in het Kviknes Hotel. In de tuin werden grote bals georganiseerd. Mede hierdoor is Balestrand een belangrijke plaats geworden.

Op 25 juli 1914 zat keizer Wilhelm met zijn vriend in een drakenstoel toen hij het bericht ontving dat de eerste wereldoorlog onvermijdelijk was. Tegenwoordig staat deze stoel in de Høivik-hal van het Kviknes Hotel en onder de stoel staat het volgende:
"Keizer Wilhelm zat in deze stoel op de middag van 25 juli 1914  toen de oorlog uitbrak. Het ultimatum verstreek om 6 uur »

Ook hotel Kviknes komt aan bod in het museum. In 1877 kocht Ole Kvikne de herberg en sindsdien is de familie Kvikne eigenaar. In ongeveer 35 jaar werd het een mooi houten hotel in Zwitserse stijl met echte grandeur, dat is nog te zien in het oude deel. De receptie zit nu tussen het oude en het nieuwe deel in. Het nieuwe deel is een 6 verdiepingen hoog flatgebouw met 165 kamers. Het oude deel heeft nog 25 kamers.

Na dit bezoek gaan we een “glaciertour” maken. We gaan met een rondvaartboot naar Fjærland, waar we overstappen op een bus, die ons naar het “Norwegian Glacier Museum” brengt. Daar mogen we ongeveer een uur kijken en dan gaan we met de bus verder naar een van de uitlopers van de Jostedalen gletsjer, de Boyadreen. Deze gletsjer uitloper kwam 150 jaar geleden nog helemaal uit bij het meer, maar nu is dat veel hoger zoals jullie op de foto’s zien. Dit gebeurt helaas overal op onze aardbol.

Het blijft wel de hele dag regenen maar op deze manier is het toch nog een hele fijne dag geworden. We doen wat boodschappen en blijven vanavond lekker knus op de kamer.

Tot morgen.

1. Johan van Aken:
    6 juli 2022
    Dank weer voor het verhaal.