Dag 8 Naar Alta

15 juni 2022 - Alta, Noorwegen

Vanmorgen niet zo vroeg opgestaan want we hoeven vandaag maar 200 km te rijden naar Alta. Het is bewolkt en het is ongeveer 7°. Maar ja, we zitten nog steeds een heel stuk boven de poolcirkel dus wat wil je.

Het ontbijt is prima. Voor mensen met een gluten/lactose allergie is er ruim voldoende keus. Er is ook soja-en havermelk, we hebben al eerder gezien dat daar veel aandacht wordt besteed hier in Noorwegen. In de supermarkten staan net zoveel melkpakken met als zonder lactose en daar moet je bij ons toch naar zoeken.

Na het ontbijt pakken we de auto in en lopen dan een rondje langs de haven. Er liggen drie cruiseboten waarvan 2 aan de kade en een in de haven. De laatste is een schip van “AIDA” en de passagiers worden met tenderboten naar de kade gebracht. Een tenderboot lijkt op een grote reddingssloep waarop minimaal 100 en soms wel 200 passagiers kunnen.

Bert loopt terug naar de auto en probeert onderweg geld te pinnen. Ik loop de toeristeninformatie binnen en vraag daar of er een pinautomaat te vinden is in Honningsvåg maar dat is niet het geval. Buiten staat er een dame met borden “Excursie naar de Noordkaap” voor een bus. Ik spreek haar aan in het Engels. Zij antwoordt in het Nederlands, zij hoorde iets bekends.

Zij zit het hele jaar in Honningsvåg en organiseert dus diverse excursies. Vóór Covid had men soms al 2 jaar van tevoren geboekt maar nu weten ze soms een dag van tevoren niet hoeveel mensen er mee gaan. Het is dus erg lastig voor hen geworden. Zo’n excursie kost ongeveer € 85,- en als je pech hebt dan is het mistig op de Noordkaap en zie je weinig.

Ik loop naar de weg en Bert pikt mij op. We rijden 100 km dezelfde weg terug als gisteren, je hebt vaak geen keus om een andere weg te nemen want die is er meestal niet. Het is nog steeds erg bewolkt en af en toe miezert het wat. Hopelijk wordt het in Alta beter maar de verwachtingen zijn niet al te hoog. We zien het wel, we krijgen het voor niets.

Na 1,5 uur verlaten we de E69 om af te slaan naar Alta via de E6. Het is nu nog ongeveer een uur rijden. Na ongeveer 10 minuten zien we een motel/benzinestation/café en daar willen we even een kopje koffie drinken. Als we naar binnen gaan blijkt het een grote winkel te zijn waar je ook koffie en wat warms te eten kunt kopen maar je kunt er niet zitten. We nemen de koffie dus maar mee terug naar de auto en drinken het daar op, we hebben ook nog een lekkere stroopwafel dus dat zit wel goed.

Om 14.00 uur rijden we de parkeerplaats van het hotel op. We gaan inchecken en kunnen meteen door naar onze kamer. We moeten wel betalen voor de parkeerplaats, maximaal € 10,-/24 uur dus dat is te doen. Het is een heel groot hotel van dezelfde keten als we in Honningsvåg hadden. Het is echt zo’n hotel waar ook congressen en cursussen gegeven worden.

Naast het hotel staat de “Cathedral of the Northers Lights”, mogelijk gaan we die morgen nog bezoeken. Het is een parochiekerk van de kerk van Noorwegen en gelegen in het centrale deel van Alta. Het is een moderne kerk uit 2013 en is gebouwd van beton en hout en bekleed met platen van titanium platen. De smalle “toren” is echt een blikvanger.

Het hotel blijkt in het nieuwe centrum van Alta te liggen, achter het hotel is een groot winkelcentrum met enkele gezellige eetgelegenheden.

We rijden naar het Altamuseum voor “Werelderfgoed Rotskunst in Alta”. Hier is een grote hoeveelheid rotskunst te zien die over een lange periode, van 7000-2000 jaar geleden, gemaakt zijn. Het zijn “uitgehakte rotstekeningen” en dus niet echt tekeningen zoals wij die kennen. Zij zijn gemaakt op rotsoppervlakken aan beide zijden van de baai van de Altafjorden. Een 3 km lang wandelpad verbindt de velden met rotstekeningen; een deel is ingekleurd maar het grootste deel niet. Dat inkleuren had men gedaan om de tekeningen beter zichtbaar te maken maar later dacht men daar toch anders over, het was eigenlijk een soort verminking.
Zonder de inkleuring is het soms erg moeilijk om te zien wat er op de rotsen staat maar de uitleg in het boekje, in het Nederlands zelfs, geeft je behoorlijk houvast.

De rotstekeningen zitten tegenwoordig 8-25 meter boven de zeespiegel maar toen ze gemaakt werden, waren de rotsen niet ver van de strandzone. Dit komt door de opheffing van het land na de ijstijd. De thema’s zijn jagen, vangen en vissen want dat had met het leven van de mensen te maken. Rendieren, elanden, beren, walvissen en heilbotten zaten in de top 5 van de afgebeelde dieren maar ook zeevogels, honden, wolven, vossen en hazen zijn er aangetroffen.
Ook boten zijn erg belangrijk, ze worden in alle fases aangetroffen. Evenals berenholen en berensporen. Het is echt indrukwekkend om het allemaal te zien.

In het museum zelf is er een indrukwekkende tentoonstelling over de lokale cultuur en historische industrieën, en ook een behoorlijk aantal opgezette dieren met prooi in hun bek. Al met al een welbestede middag.

Inmiddels is het bijna 18.00 uur en we rijden terug naar het hotel. We parkeren de auto en ik zie vlak voor ons een Dacia Duster met Nederlands kenteken staan. Ik maak een foto en app naar Karin of het hun auto is en jawel hoor, we zitten in hetzelfde hotel.
We lopen naar het winkelcentrum en stappen een restaurant binnen, helaas volgeboekt. Hetzelfde geld voor het Italiaanse restaurant ernaast. Op naar het volgende etablissement, een Chinees restaurant, hier is nog voldoende plaats.

Het is wel aan heel andere menukaart dan bij ons. We bestellen “Peking Eend”. Het ziet er heel erg lekker uit en dat is het ook dus we laten het ons goed smaken. We lopen nog even langs een supermarkt voor wat drinken en gaan terg naar het hotel.

Op de kamer hebben we geen waterkoker/koffiemachine maar beneden in de hal kunnen we onbeperkt koffie/thee halen en dat mee naar boven nemen. Ook een goede oplossing.
En nu zit ik dus weer het verhaal voor jullie te schrijven of eigenlijk voor mezelf maar jullie mogen mee genieten. Het weer is verder meegevallen vandaag, alleen de temperatuur is wat laag, 9° om 20.00 uur.

Tot morgen

1. Herman en Karin:
    15 juni 2022
    Onbegrijpelijk dat we elkaar niet gezien hebben. Tot en met tanken/motel hebben we exact hetzelfde gedaan. Alleen hebben wij, na het tankstation, de weg naar Hammerfest genomen (het museum in Alta hadden wij in 2014 al bezocht).
    Geld pinnen doe ik, denk ik, ook maar niet. Alles lijkt hier ook goed met de plastic kaart te gaan.
    Zien jullie morgen ochtend waarschijnlijk wel bij het ontbijt.
  2. Marcel:
    16 juni 2022
    Goedemorgen Vera en Bert. Volgens jullie routeplanning zijn jullie nu in Senja en dan daarna door naar Tromso. Is dat niet terug naar het Noorden ipv Zuid? Of gaan jullie van Alta door naar Tromso en dan naar Senja? Dat zou routetechnisch logischer zijn. Ik ben de weg even kwijt, maar jullie gelukkig niet en daar gaat het uiteindelijk om. Wel prachtig landschap waar jullie door heen gaan.
  3. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    16 juni 2022
    Hoi Marcel. Het kaartje geeft de route niet echt logisch aan. We gaan morgen naar Tromsø en vandaar idd naar Senja. Volg ons maar, dan raak je de weg niet kwijt.
  4. Marja:
    16 juni 2022
    Wel grappig en gezellig dat je Karin en haar Herman overal tegenkomen. Ik denk dat ze dezelfde reis hebben geboekt. 😘 Fijn Vera dat je je avonturen ook voor ons schrijft. Ik vind het prettig lezen en met de foto’s erbij krijg een mooie indruk van jullie reis door Scandinavië ☺️👍🏻👏🏻❤️
  5. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    16 juni 2022
    Hallo Marja. Ik schrijf graag en vind het heel fijn dat er zoveel mensen van mee genieten.
  6. Johan van Aken:
    16 juni 2022
    Jullie verhalen geven me een stukje geschiedenis les. Dank daarvoor.
    Verder weer schitterende foto’s.😂😂😂❤️
  7. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    16 juni 2022
    Heel graag gedaan Johan. Ik heb er zelf ook lol in.
  8. Paula:
    17 juni 2022
    Hallo vriendjes,
    dankjewel voor het volgen van de reis ik word iedere keer een stukje wijzer.!!
    toch pekingeend Bert.
    groetjes Paula