Dinsdag 12 september Van Mondjila Safari Camp naar Etosha Park

12 september 2023 - Etosha, Namibië

We zijn om 7.00 uur opgestaan na een heerlijke nachtrust. Het is wel heel bijzonder hier, omdat we bijna altijd “in the middle of nowhere” verblijven hebben we helemaal geen last van lichtvervuiling en hebben we dus iedere keer een stralende sterrenlucht. Dat kun je je bij ons bijna niet meer voorstellen.

Ik wil nog even iets vertellen over gisterenavond. Na het diner kwamen enkele personeelsleden met tromgeroffel een taart binnenbrengen met een vuurwerkfonteintje al zingende: Happy birthday. Een van de gasten bleek jarig te zijn. Ik denk dat dit nu typisch iets van kleinschalige gelegenheden, die persoonlijke aandacht. Gevolg was dat we allemaal een lekker stukje taart kregen.

Na een eenvoudig maar goed ontbijt en een leuk gesprek met de eigenares vertrekken we naar Etosha Park. Het is nog ongeveer 40 km naar de ingang van het park Anderson Gate halverwege het park. Daar moet Bert een formulier invullen en ondertekenen waarop allerlei regels staan en waar we ons dus aan moeten houden. Allemaal hele logische regels zoals bijvoorbeeld, niet te hard rijden en geen afval achterlaten. Een hele belangrijke regel is dat je nergens uit de auto mag behalve bij de resorts in het park.

Na een klein stukje rijden komen we in Okaukuejo aan waar we eerst gaan tanken en er wat lucht uit de banden wordt gelaten omdat er in het Etosha Park geen asfalt ligt. Dan gaan we naar het kantoor waar we de toegang betalen voor 3 dagen verblijf in het park en dat kost ons slechts € 55,-. We blijven namelijk 2 nachten in het park in een resort tussen Anderson Gate en Von Lindequist Gate aan de oostzijde slapen zodat we niet iedere keer eerst een stuk moeten rijden om er te komen. Het park is namelijk erg groot namelijk meer dan de helft van Nederland.

Anderson Gate deelt het park in tweeën en wij bezoeken voornamelijk het oostelijk deel van het park. Als je het hele park wilt bezoeken dan heb je wel een week nodig denk ik omdat je ook regelmatig stopt om naar de dieren te kijken. Want daarvoor zijn we hier toch?

We rijden eerst een klein stukje in het westelijk deel, zo’n 75 km en daar doen we ongeveer 3 uur over. Jullie begrijpen dus dat we dat deel verder links laten liggen. We zien al snel de eerste wilde dieren, mooie slanke springbokken. Natuurlijk proberen we mooie foto’s te maken maar dat valt nog niet mee, ze blijven niet rustig staan natuurlijk. We zien er steeds meer en later blijkt dat zij de grootste bevolkingsgroep in het park zijn. Ook lukt het om een mooie foto te maken van een dubbelband zandhoen die zat net naast de kant van de weg.

Als we iets verder rijden zien we in de verte een groep wildebeesten en enkele struisvogels. Helaas lukt het niet om mooie foto’s te maken door de afstand, hopelijk gaan we ze nog vaker zien. Verderop zien we ineens 4 zebra’s, machtig om het allemaal zo maar te zien in het wild.

Het zijn niet alleen de dieren, die we zien. We letten ook op de omgeving en die vaak bijna helemaal leeg. Soms wat struikjes en geel gras maar weinig bomen. En dan ineens zien we een boom, die bijna omvalt van alle nesten, die erin zitten. Of we zien een kale boom, die wel gele bloemetjes heeft. Raar maar waar.

Inmiddels is het bijna 12.00 uur en we lusten wel iets te drinken. In het resort kunnen we alleen drinken bestellen als we er ook iets eten. Dat doen we maar en we krijgen geen broodje kipburger maar en wrap met kipburger. Daarbij lekkere salade en frietjes, zo komen we de middag wel weer door.

Als we weer verder rijden zien we een bus en enkele auto’s langs de kant staan. Dat betekent eigenlijk altijd dat er een of meer dieren gespot zijn dus we sluiten maar aan. Er blijkt een zwarte neushoorn in de bosjes te zien maar we moeten er wel naar zoeken. Zoeken jullie mee? Het duurt even maar dan vinden we hem of haar.

Bij de volgende waterplaats zien we 2 giraffen, enkele struisvogels, springbokken en even later een heleboel zebra’s. Het is blijkbaar tijd om te drinken en we kijken er met genoegen naar.

Dan is het even rustig maar dan spot Bert een van de kleinste diertjes, een Zuid-Afrikaans grond eekhoorn, wat een prachtig beestje van ik denk zo’n 10 cm hoog. Even verder zien we weer heel veel zebra’s en enkele staan tot aan hun buik in het water. Dan komen er enkele zwartkopimpala’s in beeld dus die mogen ook op de foto. En dan zien we ineens een olifant en twee giraffen. Jammer genoeg staat deze enige olifant net voor het pomphuis van de waterpoel. Maar dan ineens doemen er wel bijna 50 olifanten op, ze lopen op het water af en dartelen daar lekke rond. Groot en klein loopt gezellig door elkaar. Wat een mazzel hebben wij weer.

Wat hebben we op deze eerste dag al veel dieren gezien en wat een genot dat we hier nog 2 hele dagen mogen doorbrengen.

We gaan naar ons onderkomen van de komende 2 nachten “Halali Resort”. Het blijkt een eenvoudige maar wel mooi grote kamer te zijn. We pakken de bagage uit de auto en gaan even lekker zitten. Ik zoek alvast de vuile kleren bij elkaar want ik kan morgen de was laten doen zodat alles weer schoon is. We proberen de wifi uit maar die werkt niet op de kamer.

Om 19.30 uur wandelen we naar het restaurant waar we voor € 15,- p/p een warme maaltijd in buffetvorm krijgen. Het ziet er allemaal netjes uit en smaakt ook prima. We proberen de wifi uit maar dat lukt helaas nog steeds niet.  Als we terug zijn op de kamer schrijf ik het verhaal en zoek ik alvast de foto’s en filmpjes uit.

1. Paula:
    14 september 2023
    Dank je wel wat een super kiekjes ook van mijn vriendjes ik zit me hier toch een beetje te genieten van al deze dieren geweldig de oliefanten en de eekhoorn met zijn blik sta ik zo goed stil? super.
  2. Riet Brinkman:
    14 september 2023
    Prachtige foto’s van al die dieren! Geweldig !
  3. Ineke Hoogendam:
    14 september 2023
    Wat een geweldige plaatjes en zo herkenbaar voor ons.
  4. Patricia Slager:
    19 september 2023
    Wat een waanzinnig mooie plaatjes allemaal