Naar Giethoorn en heerlijk uit eten

21 oktober 2021 - Steenwijk, Nederland

Vannacht heeft het gestormd en hard geregend maar als we wakker worden is het droog. Volgens de buienradar wordt er tussen 11.00-11.30 uur regen verwacht dus na het ontbijt vertrekken we op de fiets richting Giethoorn. We hebben een leuke route gevonden via de weerribben.
De weerribben zijn ontstaan bij het turfsteken. Nadat het turf gestoken was moest dit drogen op smalle stroken land, “de weerribben”. Nu zie je lange stroken land met veel water ertussen in en bij mooi weer wordt hier dan ook veel gevaren. Eigenlijk is Giethoorn ook een gebied bestaande uit weerribben.

We vertrekken om 9.30 uur, het waait nog stevig en het is bewolkt maar het is droog. Het is wel een stuk kouder dan gisteren. Als wij in Paasloo langs een oud kerkje rijden begint het te regenen. Gelukkig is de kerk open en kunnen  we even binnen kijken. Het is een van de oudste kerken van Nederland en is in 1336 gebouwd als hervormde kerk; dat is het steeds gebleven. Onder het koor zat een grafkelder, die bij de laatste restauratie is gedempt. De grafstenen van “zijne Edel Geboren Heer Epo van Bootsma” en van zijn vrouw “Mevrouw Frouck van Donia” liggen nu in het koor. Doordat er bijna niet op gelopen is zijn de letters nog goed te lezen.
In 1924 werd er pas een orgel geplaatst. Naast het kerkje staat een baarhuis wat volgens de overlevering slechts één keer echt gebruikt is. Vanwege de cultuurhistorische waarde zijn het kerkje en het baarhuis opgenomen in het rijksmonumentenregister.

Als we weer buiten komen is het droog dus we zetten onze fietstocht voort. Jammer genoeg blijft dat niet zo en wordt het langzamerhand steeds natter. We hebben ondertussen ook best trek in een kopje koffie maar helaas komen we geen enkele open horeca gelegenheid tegen. Eigenlijk ook niet zo verwonderlijk met dit weer maar wel jammer voor ons. Door de harde wind van vannacht liggen er best veel takken op de weg en zelfs een omgewaaide grote struik. Die is niet weg te halen dus we klauteren er met fiets en al overheen.

We fietsen door naar Ossenzijl maar ook daar kunnen we nergens gaan zitten. Het lijkt dan wat op te klaren maar als we over een smal pad van ruim 4 km langs de weerribben rijden wordt het steeds slechter en raken we redelijk doorweekt. Op dat pad zitten heel veel bruggetjes, we hebben ze niet geteld maar het zou me niet verwonderen als dat er zeker 80 waren.

Als we op een punt komen waar het 10 km naar Giethoorn is en 11 km naar Steenwijk dan besluiten we om terug te rijden naar Steenwijk, naar onze kamer aangezien het voorlopig niet droger lijkt te worden. Daar aangekomen doen we onze natte kleding uit en nemen een warme douche en dan lekker een kop koffie. We leggen de natte kleren op de verwarming en hopen dat het droog wordt. Die illusie heb ik niet over mijn jas want daar loopt het water uit de mouwen. Dat krijg je ervan als je je regenpak niet op tijd aantrekt.

Na een rustige middag lopen we om half zes naar het restaurant om wat te drinken. We hebben dinsdag een doos wijn besteld na de wijnproeverij en die wordt tegen zes uur bezorgd. We zetten de doos meteen in de auto en gaan dan naar Steenwijk voor een afsluitingsdiner van onze vakantie.

We hebben een tafel gereserveerd bij “De Bovenmeester”, een informeel en gemoedelijk restaurant in Steenwijk. Het is gevestigd in een voormalig schoolgebouw vandaar de naam.
We laten ons volledig verrassen met een 6-gangen menu van de chef. We beginnen met een glaasje wijn en krijgen daarbij een eerste amuse, later gevolgd door een tweede amuse.

De eerste gang is geconfijte en gerookte forel met aubergines; de tweede gang is schelvis, mossel, paarse bloemkool en broccoli met een heerlijk schuimsausje; de derde gang is ravioli in eekhoorntjesbrood, koningsboleet en minipaddenstoeltjes met schuim van eekhoorntjesbrood; de vierde gang is parelhoen met parelgort en schuim van kip; de vijfde gang is rib-eye op een bedje van spinazie gegarneerd met pastinaak en paarse wortel en truffelsaus, hierbij frieten en een salade van witte kool met mango; de laatste gang is een krokante soes met mascarpone en ijs van Ferrero Rocher. We sluiten het af met een kopje koffie.
Al met al hebben we ruim 3,5 uur getafeld, veel dingen gegeten die we nog niet eerder hadden gegeten en we hebben er echt van genoten. Het was heel erg lekker.

Om kwart voor tien rijden we terug naar ons hotel voor de laatste nacht.

1. Johan van Aken:
    22 oktober 2021
    Al met al een natte dag, de beelden spreken voor zich.
    Wat een heerlijk diner om af te sluiten. Was toch weer een dag genieten, toch? Dank voor jullie verhaal en delen van belevenissen.
  2. Paula:
    22 oktober 2021
    Wat een dag maar toch nog veel kunnen doen kanjers zijn jullie om door weer en wind te gaan. Een dag afsluiter van top kwaliteit en fantastisch serviesgoed daar ben ik altijd voor bij een diner smaakt alles veel lekkerder. morgen/vandaag naar huis nog even hier en daar een pitstop dankjewel voor de mooie verhalen en foto"s. Groetjes tot gauw.
  3. Cok:
    22 oktober 2021
    Wat jammer dat jullie laatste dag in het water is gevallen, bikkels zijn jullie om door weer en wind toch op de fiets te stappen.
    Wat gaat zo’n midweek toch snel, inmiddels zijn jullie alweer onderweg naar huis waar het gewone leven weer wacht.
    Dank voor je leuke verhalen weer.

Groetjes Cok en Rinus
  4. C.J. van Ham:
    Vera en Bert.
    Wij hebben weer van jullie verhalen genoten,jullie hebben veel gezien,waarschijnlijk lijkt het veel langer dan een midweek.Het diner van gisteravond,lijkt ons verrukkelijk.
    Hartelijke groetjes van Cor en Marianne.