Woensdag 13 september in Etosha Park

13 september 2023 - Etosha, Namibië

Om half zeven opgestaan, het is al licht maar de zon moet nog wel opkomen. Voor het ontbijt gaan we naar de waterpoel vlak achter het resort waarnaar je vanaf rotsen met bankjes kunt kijken. Als je geluk hebt zie je daar diverse komen drinken, met name neushoorns schijnen daar te komen. Dat kan zowel ’s morgens als ’s avonds. Uiteraard ligt die waterpoel net buiten het terrein zodat er geen gevaar is voor de mensen.

Het is erg rustig vanmorgen, er zijn slechts een handjevol mensen en iedereen is muisstil alsof je in een kerk zit. Helaas zijn er nu geen wilde dieren, hooguit wat vogels. Er zitten een heleboel dezelfde vogels, de zuidelijke geelsnaveltok. We weten het nu wel te vinden en als het lukt gaan we er vanavond rond 18.00 uur zitten bij zonsondergang en hopelijk komen er dan wel veel dieren op af.

Het ontbijt is, voor Namibische begrippen, best uitgebreid. Broodjes e.d. moet je gewoon niet verwachten, alleen bruine en witte boterhammen die je eventueel kunt roosteren. Wel gebakken eieren, spek, worstjes en witte bonen in tomatensaus en wat kaas en vleeswaar. En ook yoghurt met cornflakes etc.

Na het ontbijt brengen we onze vuile was weg, die kunnen we vanmiddag weer schoon en droog ophalen. Dat is toch wel erg prettig, het is tenslotte vakantie. Dan gaan we weer op pad om meer en hopelijk ook andere dieren te zien vandaag. We hebben inmiddels al begrepen dat het erg moeilijk is om leeuwen en andere katachtigen te spotten, dan heb je echt geluk.

Na een tijdje moeten we stoppen want er steken een heleboel zebra’s over. Even later zien we een rood hartebeest, wat een sierlijk dier is dat. We rijden verder en bij een waterpoel zien we de grote groep zebra’s lekker drinken, het zijn er wel meer dan 50. Een machtig mooi gezicht is, er zitten ook enkele jongere dieren bij die nog bij hun moeder drinken.

Als we weg rijden zien we dat ook de zebra’s weer teruggaan en we moeten dus weer even wachten bij het oversteken. Jullie begrijpen dat het vaak een kwestie van geluk is als je iets ziet bij een waterplas. Als we er 10 minuten eerder of later waren geweest dan hadden we niets gezien.

Als ik alles zo achter elkaar opschrijf dan lijkt het net alsof het allemaal meteen achter elkaar gebeurt maar niets is minder waar. We rijden ook best wel lange stukken zonder dieren te zien en de weg is eigenlijk nooit egaal, denk maar aan de Namibische massage, de kuilen en de stenen. Maar om iedere keer de tijd erbij te zetten lijkt me ook niet nodig. Het is gewoon een opsomming van deze dag. Ook belangrijk om te zeggen dat we dus de hele dag niet uit de auto mogen behalve bij een resort of een van de spaarzame omheinde toiletten.

We zien weer een groep olifanten met kleintjes erbij, neushoorns, wildebeesten, giraffen, heel veel springbokken en ook een luipaard. Die zat onder een boom en was bijna niet te zien, maar het was er zeker een. We zouden hem ook zeker gemist hebben als er geen andere auto had gestaan. We weten inmiddels dat er meestal wat te zien als er een auto stil staat. Na het diner zijn we naar de waterpoel bij ons resort gegaan en hebben daar ruim een uur in het donker gezeten. We werden verrast door 4 hyena’s en een neushoorn. Niet spectaculair dus maar wel heel bijzonder om dat te zien in het donker. De waterpoel wordt dan natuurlijk wel verlicht anders zien we niets en de dieren lijken er zich niets van aan te trekken.

Na deze enerverende dag drinken we nog wat bij de bar en gaan dan lekker slapen.

1. Bram en Carla:
    14 september 2023
    Wat een prachtige foto’s!
  2. Johan van Aken:
    14 september 2023
    Schitterende foto’s van de natuur en de dieren. Wij kennen het alleen van natuurfilm en jullie zijn er middenin. Geweldig moet dat zijn.
  3. Marion:
    14 september 2023
    Het is vast overweldigend om al die grote, wilde dieren in het echt te zien.
    Gefeliciteerd met Jurgen.
  4. Erna Hendriksen:
    14 september 2023
    Prachtige foto's. Vooral van de neushoorn!
    Echt volop genieten! 🦏🐆
  5. Paula:
    14 september 2023
    alweer super kiekjes wat zullen jullie in je nopjes zijn bij al dit schoons.
    liefs
  6. Riet Brinkman:
    14 september 2023
    Jullie hebben een luipaard gezien!! Dat is best heel bijzonder!! Prachtig!
  7. Trudi Sleeboom:
    14 september 2023
    Wat is Afrika toch mooi he?
    Etosha is geweldig met alle prachtige dieren in het wild!
    Geniet ervan!
  8. Alex en Tineke Duifhuijsen:
    14 september 2023
    hoi Bert en Vera, wat een genot om jullie belevenissen mee te beleven met prachtige foto's er bij. Geniet mooi verder samen en veilige reis verder. groet Alex en Tineke
  9. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    15 september 2023
    Wat leuk om al de reacties te zien en dat jullie er zo van mee kunnen genieten. Heel fijn. Af en toe met war vertraging als we geen verbinding hebben maar dat mag de pret niet drukken. We zitten nu letterlijk op de grens van Namibië en Angola, de rivier is de grens en we zitten vlakbij de stad Rundu.
  10. Marja:
    16 september 2023
    Wauw wauw wauw. Indrukwekkend ❤️
  11. Maria:
    17 september 2023
    Wat een prachtige foto’s van al die prachtige dieren ….. ik geniet volop van jullie prachtige avontuur. Hopelijk veroorzaakt al dat hotsen en botsen over die ongelijke wegen niet te veel spierpijn aan lijf en leden.
    Nog heel veel plezier