Zondag 10 september Catamarantocht Walvisbaai en flamingo’s

10 september 2023 - Swakopmund, Namibië

De wekker loopt weer vroeg af want we gaan naar Walvisbaai voor een tocht met een catamaran. We hebben een vroeg ontbijt en Hans-Jurgen verontschuldigt zich: op zondag komen de verse broodjes pas om 7.30 uur dus alleen boterhammen vandaag. Ik krijg er lekker gebakken eitjes bij en verder koffie/thee en beleg. Niet bepaald het ontbijt wat je in Nederland ziet bij het programma Bed&Breakfast waar collega’s elkaars toko beoordelen. Daar krijg je vaak een ontbijt waar je met 10 mensen van kunt eten, zo veel en zo uitgebreid. Maar we kunnen met dit ontbijt prima onze dag beginnen.

Het is ongeveer een half uur rijden naar Walvisbaai en het is erg rustig op de weg, het is tenslotte zondag en die dag is hier nog echt de rustdag. Behalve supermarkten en restaurants is er niets open. We vinden het vertrekpunt van de catamarans heel makkelijk dankzij de duidelijke routebeschrijving van het reisbureau. We moeten nog even een half uur wachten maar dan kunnen we aan boord van de Fair Weather. Op de kade en op de catamarans zien we diverse pelikanen en die zijn bepaald niet bang voor ons.

We zijn met slechts 12 gasten aan boord en we hebben mooie plaatsen op het dek met goed zicht. Zodra we uitvaren komt er al een zeehond aan boord die wil lekker vis. Ook de pelikanen, er zitten er ongeveer 5 aan boord, willen wel een visje meepikken maar vooralsnog krijgt alleen de zeehond wat. Hij klimt op de bankjes bij de mensen, echt leuk hoor.

Bij Walvisbaai is er als het ware een hele grote lagune gevormd door een hele lange kromme zandbank van heel veel meters breed en de haven van Walvisbaai. Op de zandbank staat halverwege een vuurtoren, maar de zandbank wordt elk jaar ongeveer 1,5 meter langer dus als vuurtoren doet hij geen dienst meer. Het gebouw wat ernaast staat wordt nu gebruikt als lodge waar je kunt overnachten.

Op de zandbank zijn verschillende kolonies zeehonden die je op afstand al kunt horen en als je dichterbij komt ook kunt ruiken. Ook zijn er diverse kolonies flamingo’s, echt heel veel. We varen langs de zandbank richting open zee en we krijgen duidelijke uitleg van de gids. Ineens worden er dolfijnen gespot dus de catamaran zet koers daar naartoe. Het zijn grijze Atlantische dolfijnen die af en toe uit het water springen of met de catamaran meezwemmen. Ik hoop dat er op de foto’s en filmpjes iets van te zien is en dan plaats ik dat wel. Zo niet, dan is dat jammer voor jullie.

De zeehonden zijn ook lekker speels bezig. Het water is hier erg koud waardoor er veel vis en algen in het water zit en zodoende zitten er hier veel zeehonden en dolfijnen. Er zijn ook walvissen maar die laten zich helaas niet zien maar ja, je kunt ook niet alles hebben toch? Als we buiten de lagune varen voel je meteen de golven, gelukkig heeft er niemand last zeeziekte.

Op de terugreis krijgen we allemaal champagne en staan er lekkere hapjes voor ons klaar. Er zijn ook oesters, die zijn wat anders van vorm maar zeker niet minder lekker. Dat blijkt wel want de schaal is snel leeg zodat er nog meer oesters schoongemaakt worden. Deze oesters worden in deze lagune gekweekt en door het koude water, dat vol zit met zuurstof, groeien de oesters hier extra snel, in ongeveer 9 maanden zijn ze goed. In Nederland duurt dat ongeveer drie jaar. De jonge oesters komen uit in een laboratorium en als ze wat groter zijn, worden ze uitgezet op de oesterbanken. Het water is namelijk te koud voor de jonge oesters.

Onderweg krijgen we weer bezoek van twee zeehonden, die zwemmen achter de catamaran een en springen dan gewoon aan boord. Het lijkt best grappig maar het zijn in wezen best gevaarlijke dieren met scherpe tanden en sterke voorvinnen. De bemanning probeert ze dan ook best snel weer het water in te krijgen door de lege emmer te laten zien. Voor ons is het in ieder geval leuk en er gebeurt niets vervelends.

Eenmaal terug aan de wal rijden we weer terug naar Swakopmund langs heel veel wijken met kleine huisjes, een soort townships. Er zijn hier wel straten maar die zijn niet bestraat. Een stukje verder rijden we langs wijken met hele mooie huizen en ook enkele appartementengebouwen. De straten hier zijn wel geasfalteerd en ook mooi breed. Aan de buitenkant staan allemaal muren waar het zand tegenop waait en dat zal dus regelmatig weggehaald moeten worden anders wordt het in die wijken ook een grote zandbak. Eigenlijk kun je dit een beetje vergelijken met Las Vegas en Dubai waar ook gewoon midden in de woestijn gebouwd is en nog steeds wordt.

Eenmaal terug in Swakopmund nemen we even rust. Daarna rijden we naar enkele zoutpannen een stukje boven Swakopmund. Daar staat een grote zoutverwerkings fabriek. De zoutpannen zijn grote plassen water met walletjes eromheen die direct in verbinding staan met de oceaan. Ze worden afgesloten door een soort sluizen. Door de zon en de wind drogen de pannen op en kan het zout opgeschept worden. Datzelfde systeem zagen we 5 jaar geleden ook op Sicilië.

In die zoutpannen met water zien we heel veel flamingo’s. We kunnen er alleen niet dichtbij komen want dan vliegen ze weg. Als ze staan, zijn ze bijna egaal roze van kleur met knalroze dunne poten maar als ze vliegen zie je hun mooie gekleurde vleugels die heel breed zijn. Je vraagt ja af hoe ze die klein op kunnen vouwen. Helaas lukt het niet om een vliegende flamingo te filmen. We hebben nu trouwens wel plezier van onze mooie 4WD auto want we kunnen ook makkelijk op het zand rijden.

’s Avonds gaan we uit eten bij Kücki’s Pub in het centrum, een leuke horecagelegenheid die wel wat weg heeft van een Irish Pub, compleet met bar en een groot tvscherm voor sportwedstrijden. Het grote verschil is dat het ook een groot restaurant is, wel heel gemoedelijk ingericht. Het eten is erg lekker, Bert heeft als voorgerecht “Kirsten’s camembert”, een hele camembert met een knapperig jasje eromheen. Ik heb een heerlijke vissoep vooraf. Ons hoofdgerecht is zo veel, dat we geen ruimte meer hebben voor een toetje maar nog wel voor een kop koffie. Voldaan gaan we terug naar onze B&B. Morgen hebben we een lange dag voor de boeg met veel kilometers, deels over grindweg maar voornamelijk asfalt.

1. Trudi Sleeboom:
    11 september 2023
    De zeehond was wel erg dichtbij Vera!
  2. Bineke:
    11 september 2023
    Wat een geweldige dag was het weer.
    Het is echt elke dag weer genieten van jullie belevenissen!
  3. Mieke:
    11 september 2023
    Wat leuk, die dieren zo dichtbij.
  4. Bram en Carla:
    12 september 2023
    Prachtig om te zien dat die pelikaan en zeehond zo dichtbij komen . Geweldige belevenis.
  5. Paula:
    12 september 2023
    Geweldig de dieren zo dichtbij en dat je dat allemaal mag meemaken. Groetjes
  6. Marja:
    Wauw. Onvergetelijk.
  7. Gerda:
    Een South African fur seal! Leuk hè. Mijn favorieten
  8. Ineke Hoogendam:
    14 september 2023
    Wat een geweldige belevenis weer. Zo leuk om te lezen!