Dag 4 Zomerpaleis en naar Xian

30 september 2017 - Xi'an, China

Het is weer vroeg dag vandaag. Na het ontbijt gaan de koffers in de bus want om 18.45 uur vliegen we naar Xian.

We gaan naar het Zomerpaleis maar eerst gaan we naar een bedrijf waar zoetwaterparels gekweekt worden. Ik heb nooit geweten dat er twee soorten parels waren maar hier kweken ze die dus. We krijgen een korte uitleg, een zoetwateroester kan wel 20 parels hebben en die zijn dus goedkoper dan zoutwaterparels. Je kunt zelf testen of je echte of nepparels hebt. Als je twee echte parels van een ketting tegen elkaar wrijft dan komt er heel fijn stof af en dat is niet zo bij nepparels. Toch een leuk weetje dus testen maar.

Uiteraard was er na deze uitleg gelegenheid om parels te kopen maar ik geloof niet dat veel mensen daar gebruik van hebben gemaakt. Eigenlijk vindt men het jammer dat we dit soort bedrijfsbezoekjes doen want dat betekent minder tijd voor de echte bezienswaardigheden en daarvoor gaan we toch naar China, nietwaar? Maar we hebben dit 4 jaar geleden ook al meegemaakt en het is gewoon onderdeel van alle excursies en een overblijfsel van het oude regime. Het zal ook best wel geld opleveren voor de staat.

Hierna gaan we naar het Zomerpaleis. Dit zomerpaleis ligt aan een kunstmatig meer, het Kunmingmeer. De aarde van de uitgraving werd gebruikt om een heuvel aan te leggen, de grote Lang-leven heuvel, waarop diverse gebouwen zijn gebouwd. Het Zomerpaleis dateert uit de 12e eeuw onder keizer Wanyang Liang van de Jin-dynastie. Het werd door vele keizerlijke families gebruikt tijdens de zomerperiode als het in de stad te warm was.

De huidige gebouwen dateren uit de tijd van keizerin Cixi, zij was een concubine van de keizer maar zij was de enige vrouw die de keizer een zoon schonk. Zij was de keizerin achter het gele gordijn, zodat zij wel de jonge koning kon adviseren maar niet zichtbaar aanwezig was. Het geld voor de bouw van de nieuwe gebouwen en voor een marmeren boot haalde zij uit de kas, die bedoeld was voor de vernieuwing van de vloot. Mede hierdoor leed China een nederlaag tegen de Engelsen tijdens een van de opium oorlogen.
De laatste jaren van haar leven woonde Cixi hier bijna permanent.

Een van de mooiste delen van het Zomerpaleis is de overdekte Lange gang. Deze gang is 728 meter lang en heeft op de balken van de overkapping meer dan 14.000 natuurschilderingen. Het is echt heel bijzonder want het zijn allemaal verschillende schilderingen.

Je kunt ook een boottocht maken over het meer met een drakenboot of zelf varen met de waterfiets of een bootje met elektromotor. Het is een heel uitgestrekt park waar je zonder moeite een hele dag kunt verblijven zonder je te vervelen. Helaas krijgen wij daar de kans niet voor, met een groep ben je nu eenmaal aan tijd gebonden en na ongeveer twee uur gaan we lunchen vlakbij het Olympisch stadion. Na de lunch hebben we drie kwartier vrij om daar heen te lopen maar helaas is het moeilijk om het te bereiken, enerzijds door de afstand anderzijds doordat je voor een gesloten hek uitkwam. En jammer genoeg is het een beetje mistig, wel minder dan 4 jaar geleden maar blijkbaar mogen wij het “vogelnest” niet goed bekijken.

Hierna is het tijd om naar het vliegveld te gaan want het is erg druk op de weg. En het is extra druk omdat de chinezen 8 dagen vrij hebben omdat het morgen 1 oktober is. Dan wordt de dag van het oprichten van de Volksrepubliek China herdacht met parades en feesten. Het lijkt in eerste instantie best snel te gaan, maar uiteindelijk komen we slechts drie kwartier voor vertrektijd aan op het vliegveld. Li – onze gids – geeft ons allemaal de boardingticket behalve mij, er is er geen een voor mij. Gelukkig is dat snel geregeld en kunnen we allemaal inchecken. Ook daar gaat het niet helemaal goed bij mij – mijn koffer wordt eruit gepikt en ik moet mee naar een andere koffercontrole. Daar wordt hij gelukkig in orde bevonden en kan ik ook door de douane.

Uiteindelijk vertrekken we met een kwartier vertraging en we komen om 20.45 uur aan in Xian. Dan is het nog ruim een uur rijden naar het hotel en zijn we blij dat we naar onze kamer kunnen. Het is best een vermoeiende dag geweest.

1. Bineke:
    2 oktober 2017
    hopelijk leverde de gebeurtenissen op het vliegveld niet veel stress op en verliep de vlucht goed.
    h.gr. bineke en henk