Dag 19, laatste dag Hong Kong

15 oktober 2017 - Hongkong, Hongkong

Vanmorgen bij het opstaan blijkt dat het harder is gaan waaien. Het is erg bewolkt en het regent met vlagen. Mogelijk worden er vluchten afgelast in verband met de tyfoon maar we wachten het rustig af, we kunnen er verder ook niets aan doen. Als we gaan ontbijten zien we dat het buitenzwembad is afgesloten. Niet zo verwonderlijk met die harde wind. De stoelen en tafels zijn allemaal bij elkaar gezet en vastgebonden met zandzakken er op.

Na het ontbijt halen we de koffers boven en zetten de bagage in de lobby, dat kost 10 dollar maar daarvoor wordt het wel netjes bewaakt. We willen vandaag naar de Buddha gaan, maar dat gaat niet door omdat het veel te hard waait voor de kabelbaan. En om nu helemaal naar boven te lopen is toch wel te veel van het goede, als het al mag.

We gaan dus maar met de metro naar het centrum naar een museum of zo. Voordat we daar heen gaan willen we eerst nog even kijken op de vismarkt tegenover ons hotel. Daar is elke dag verse vis te koop en ook vandaag ligt het er helemaal vol, zowel levende als dode vissen en veel schaaldieren en krabben, inktvissen etc. Je valt van de ene verbazing in de andere. Nog levende vis wordt doorgesneden, krabben zitten met hun scharen en poten vast, vissen springen uit het water, echt intrigerend om dat zo te zien. Voordat we naar de metro gaan drinken we nog een bakje koffie met een eiergebakje, nog lekker warm dus dat smaakt goed.

We willen weer een dagkaart kopen voor de metro maar men wijst ons op de mogelijkheid van een soort ov-pas, waarop een tegoed van 20 pond wordt gezet. We moeten wel 50 pond borg betalen voor de pas maar die krijgen we weer terug als we de pas inleveren. Het is ook nog een ´elderly”pas zodat we maar half geld hoeven te betalen.

We willen nu naar het museum van de 4e juni, wat helemaal gaat over de bloedige beëindiging van de studentenopstand op het Tiananmenplein. Het is maar een klein museum maar helaas is het gesloten. Daar vlakbij is ook het historisch museum dus dan maar daar naar toe. Als we daar aankomen blijkt ook dat museum gesloten en wel i.v.m. de dreigende tyfoon. Daar zijn we toch wel verbaasd over want in het centrum voel je veel minder van de wind. Ook het ernaast gelegen museum voor de wetenschap is gesloten, om dezelfde reden. Zelfs de diensten van een kerk zijn gecanceld.

We hebben nog één alternatief plan namelijk de ‘ladies market” in de wijk Mong Kon. Die lijkt op de nachtmarkt van gisterenavond qua aanbod. Helaas blijkt ook die markt niet open te zijn want alles staat ingepakt met grote zeildoeken er over heen en alles goed vast gemaakt. En ook heel veel winkels zijn gesloten. Tja, wat nu? We besluiten eerst om nog maar even lekker te eten, vanavond in het vliegtuig zal het wel eenvoudig zijn. Het is op de 4e verdieping en het is een Koreaanse zaak. We bestellen een bak rijst met kip, het zit in een kom die gloeiend heet is waardoor je het niet vlug hoeft op te eten en het is lekker pittig. We krijgen er ook een potje thee bij en dat alles voor maar 74 dollar, ongeveer € 8,50.

Hierna gaan we weer terug naar het hotel, inmiddels is het half 4. Als we daar aankomen dan zien we het grootste deel van onze groep in de lobby zitten op granieten banken zonder kussens. Er blijkt helemaal geen ruimte te zijn waar gasten kunnen wachten tot zij naar het vliegveld vertrekken en dat is, op z’n zachts gezegd, toch wel iets wat je mag verwachten van zo’n mooi groot hotel. Er is in de lobby zelfs geen toilet aanwezig, daarvoor moet je naar de 9e verdieping.

Vanmorgen vertelde het Duitse stel ons dat hun vlucht van vanmiddag gecanceld was, zij vliegen via Beijing. Over onze vlucht is verder nog niets bekend. Om 18.00 uur is iedereen aanwezig en Li dirigeert ons, voor de laatste keer, naar de bus. Het is niet druk onderweg dus we zijn er binnen een half uur. Veel te vroeg want we kunnen pas inchecken vanaf ongeveer 20.00 uur dus we gaan lekker nog even koffiedrinken bij Starbucks, daar kunnen lekker zitten. Inmiddels weten we dat het Duitse stel toch vanmiddag is vertrokken en de Belgen van onze groep kunnen ook gewoon op tijd weg, zij vliegen een uur later via Helsinki.

Op het vliegveld nemen we afscheid van Li, we zullen hem missen en vooral zijn kreet: “Bus one, please follow me”.  We zeggen ook de Belgen gedag, we hebben emailadressen uitgewisseld en een van  onze groep zal een Dropbox maken, waar we allemaal foto’s in kunnen plaatsen. We zijn er nu al benieuwd naar.

Om 20.00 uur kunnen we inchecken en zijn we gelukkig de koffers kwijt. We lopen meteen door naar de douane en via de winkels, waar ik een nekkussentje koop,  gaan we meteen naar de Gate. We moeten daarvoor wel met een ondergrondse trein naar een andere terminal, een ritje van ongeveer 6 minuten. Ook hier weer een heel groot vliegveld dus met giga grote  terminals. Bij de gate kunnen we rustig zitten, ruimte genoeg. We kunnen zelfs onze tablets nog even opladen zodat we vannacht nog lekker kunnen lezen.

We verwachten dat we gewoon op tijd kunnen vertrekken en hopelijk verloopt de vlucht rustig en hebben we geen last van de tyfoon.