Dag 17 Naar Macau en Hong Kong

13 oktober 2017 - Hongkong, Hongkong

We worden om 7.00 uur gewekt en gaan ontbijten, een heel uitgebreid ontbijtbuffet. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is, ik begrijp niet hoe de Chinezen zo slank kunnen blijven.

Om half tien gaan we met de bus naar de grens. Eerst de Chinese grens, daar moesten we uitstappen, alle bagage meenemen en langs de douane want nu verlaten we China. Macau en Hong Kong horen inmiddels wel bij China maar zij hebben een soort aparte status. Echt snel gaat het niet. Na de douane stappen we weer in de bus, een andere want nu zijn we niet meer in China. Na een ritje van ongeveer 10 minuten komen we bij de grens van Macau. Ook daar moeten we uitstappen en alle bagage meenemen. Uiteraard ook weer langs de douane met alle checks die erbij horen. We stappen weer in een bus, uiteraard weer een andere want nu zijn we dan echt in Macau. Hier wordt links gereden net als in Hong Kong.

Na een kwartiertje rijden komen we aan bij de A-Ma tempel, een Taoïstische tempel uit 1484 die gewijd is aan de godin Tianhou, beschermheilige der zeevaarders en vissers. Het is geen grote tempel maar wel hoog met veel trappen. In een winkelstraatje daar vlakbij is er een grote bakkerij waar heel veel soorten koekjes gebakken worden die je allemaal kunt proeven. Echt goedkoop is het niet want een doosje kost al gauw € 13,-. Als wij daar weg gaan, en met ons enkele andere groepen van de reisorganisatie, worden alle proefdoosjes weggehaald. Die zijn dus duidelijk voor de toeristen neergezet.

Na dit bezoek gaan we naar de wijk waar veel casino's zijn zoals de Venitian, Sands en MGM. We lopen door een van de casino's naar een restaurant voor de lunch, we zitten voor de verandering nu niet aan ronde tafels maar verder is het hetzelfde, de schalen worden op tafel gezet en we geven het aan elkaar door. Het eten is prima, lekker warm en ruim voldoende.

Na het eten hebben we een half uurtje vrije tijd en we lopen naar een museum aan de overkant, het "Handover Gift Museum of Macau". In dit museum staan de giften uitgestald die de provincies van China aan Macau gegeven hebben toen het in 1999 weer officieel een deel van China werd. Er staan enkele bijzonder mooie stukken tussen en we hebben maar net genoeg tijd hiervoor.

Vervolgens gaan we naar het oude Macau en bezoeken daar het fort. Daar heb je een mooi uitzicht op de oude stad waarin nog veel huizen staan in Portugese stijl - Macau was een Portugese kolonie. Hier vandaan kun je ook de voorgevel van de kathedraal  " Sao Paulo"  zien. Deze kathedraal werd in 1835 verwoest door brand maar de voorgevel is blijven staan, je kunt de kathedraal bereiken via een grote brede trap van ongeveer 80 treden. Onderaan deze trappen lopen we door de straatjes waar we een half uurtje vrij krijgen om zelf wat rond te lopen. Wij lopen een kerk in, want winkeltjes zie je overal.

We lopen terug naar de bus en gaan dan naar de ferry om naar Hong Kong te gaan. Als we bij de terminal komen moeten we weer lopend met alle bagage naar binnen waar we, net als op een vliegveld, de koffers afgeven. Die gaan wel mee op de ferry maar die kunnen niet in het passagiersgedeelte staan. Dan krijgen we een ticket voor de Ferry en lopen verder door het gebouw heen naar de douane want we gaan weer een grens over. We zijn wel grensoverschrijdend bezig vandaag. De vertrektijd is 16.45 uur dus we moeten een half uurtje wachten. We krijgen nog een plaatsbewijs voor de veerboot en blijken bij het raam te zitten. Helaas vaart de veerboot zo snel dat het water opspat tegen het raam alsof het regent dus we zien niet veel. Na een uur zijn we in Hong Kong waar we nog een keer ons paspoort moeten laten zien maar daarna is het gedaan met de papieren.

We stappen weer in een bus en rijden dan naar het hotel. Het is een hotel met wel meer dan 70 verdiepingen. Wij hebben een kamer op de 68e verdieping met uitzicht over Hong Kong, echt geweldig. Een mooie kamer weer en nu blijven we 2 nachten. We hebben twee hele dagen hier en maken een beetje een planning. We verkennen nog even de omgeving van het hotel, kopen wat lekkere broodjes en kijken waar de het metrostation is, makkelijk voor morgenochtend. We moeten trouwens met 2 verschillende liften naar onze kamer toe, eerst naar de 41e verdieping en dan met een andere lift naar de 68e en de liften gaan zo snel dat je last krijgt van je oren.

1. Paula en Fred:
    14 oktober 2017
    Wat een enorme gebouwen. En jullie samen op de foto leuk om te zien. Zo te lezen hebben jullie het naar de zin en even 2 nachtjes rustig aan lijkt mij ook wel lekker toch. Geniet ervan wat het is bijna zover........ jammer maar ook wel lekker toch straks in je eigen bedje.

Liefs Paula en Fred