Dag 16 Van Guilin naar Zhongshan

12 oktober 2017 - Zhongshan, China

Na het ontbijt vertrekken we om 8.30 uur naar het station van Guilin want we gaan met de high-speed train naar Ghuangzou, ook bekend als Kanton. Het is vochtig warm en de zon schijnt niet, daar hebben we dus gisteren weer geluk mee gehad. Omdat we pas 's middags in Ghuangzou zullen aankomen krijgen we een lunchpakket mee. Dat ziet er goed uit: heerlijke sandwiches, een banaan, een flesje water en wat snacks.

Je kunt in China alleen een treinkaartje kopen voor de high-speed train op je naam en het nummer van je identiteitsbewijs. Dat was eerst niet zo maar toen kochten mensen gewoon een heel rijtuig op en verkochten de kaartjes daarna voor meer geld. Dat voorkom je op deze manier. Bij het station moeten we eerst door een veiligheidspoortje voordat we naar het stationsgebouw lopen. Als we naar binnen gaan worden ons paspoort en het treinkaartje gecontroleerd en moet de handbagage door een scan. Dan gaan we naar de wachtruimte want we zijn drie kwartier te vroeg.

Om kwart voor tien mogen we door lopen, het poortje gaat open met de code van het treinkaartje en we lopen naar het perron. Onze groep zit in rijtuig 4 en op het perron staat aangegeven waar we dan moeten wachten. We hebben besproken plaatsen. Dat dat niet altijd goed gaat blijkt als er twee mensen op dezelfde plaats willen zitten, een Chinees blijkt op de verkeerde dag in de trein te zitten. De trein rijdt heel snel tot wel 244 km/uur maar eigenlijk merk je dat niet. De trein maakt bijna geen geluid en het rijdt ook heel soepel. We gaan wel door heel veel tunnels en daardoor zijn er weinig hoogteverschillen en weinig bochten. Dat verklaart deels de hoge snelheid. We zitten allemaal vooruit en aan de ene kant van het gangpad zitten 2 plaatsen en aan de andere kant 3 plaatsen.

Om kwart voor twee komen we aan in Guangzhou in een megagroot station, daar kun je je geen voorstelling van maken als je het niet hebt gezien. En met zoveel mensen bij elkaar dat je goed moet opletten waar je heen gaat. De gids loodst ons naar de parkeergarage waar alleen maar bussen staan. We stappen we in de bus en gaan we naar het Guangdong Folk Arts Museum, dit was de "Chen Clan Ancestral Temple". Het is een een heel mooie tempel met mooie beschilderde beelden en figuren. De tempel is gebouwd van 1888-1894 en hier logeerden leden van de Chen Clans als zij in Guangzhou keizerlijke examens moesten doen. Als zij daarin slaagden dan werden zij belangrijke personen in het land zoals bijvoorbeeld adviseur van de keizer.

Vervolgens gaan we met de bus naar Zhongshan dat aan een grote rivierdelta ligt tegenover Macau, hier slapen we vannacht in het Sheraton hotel. Een lange reisdag dus maar we hebben nu wel de rijstvelden gezien onderweg en dorpjes. Het is opvallend hoe rechthoekig/vierkant alle gebouwen zijn die we zien. Helemaal niet van die typische Chinese daken. Er is hier erg veel landbouw en het ziet er allemaal heel strak uit. Ook zijn er erg veel viskwekerijen waar gevist wordt. Soms zie je wel 40-50 visvijvers bij elkaar liggen. Het wordt wel steeds meer stadsgebied en steeds minder landbouw, de steden lijken wel in elkaar over te lopen met heel veel saaie hoogbouw.

Als we in Zhongshan aankomen zien we overal de schade van de orkanen van enkele weken geleden. Bomen worden ondersteund en nieuwe bomen worden geplant. Het dak van ons hotel wordt ook hersteld en bij een containerpark zien we diverse kapotte containers. Gelukkig voor ons is het allemaal weer aardig hersteld. Voor ons hotel is een brede rivierdelta en zien we twee gigantisch lange bruggen. En wij maar denken dat Nederlanders zulke goede bruggenbouwers zijn, nou hier kunnen ze het ook. Bijzonder indrukwekkend. Alles hier is trouwens erg groot en erg nieuw en het meeste daarvan is van de laatste 20 jaar. Bijzonder indrukwekkend hoor.

Ons hotel, het Sheraton, is weer overweldigend mooi. En hal zo groot, daar past wel een klein winkelcentrum in. De kamers zijn weer bijzonder luxueus, weer een vrijstaand bad met glazen wand, een aparte douche en twee grote bedden. Als de koffers zijn gearriveerd gaan we eerst even naar buiten om foto's te maken want nu is het nog licht. Ook halen we bij een supermarktje nog wat te drinken.

Het diner is in het hotel en het is deze keer een buffet. Nou ja, een buffet, eigenlijk zijn het meerdere buffetten en er is een ruime keuze. Je kunt uiteraard Kantonees eten maar ook Europees. Het is allemaal erg lekker en prettig dat we nu zelf kunnen kiezen wat we eten in plaats van de gerechten, die op tafel worden gezet. Het is ook ons laatste gezamenlijke diner want in Hong Kong hebben we alleen nog maar ontbijt. Na het diner genieten we van de rust en het bad op de kamer. Morgen gaan we naar via Macau naar Hong Kong en verlaten we dus China.

Ik maak nu gebruik van de IPad van Bert om de verhalen te plaatsen. Vandaag heeft Bert foto's gemaakt met de IPad, die ik straks ook ga plaatsen.