Dag 1 Naar Travemúnde

8 juni 2022 - Lübeck-Travemünde, Duitsland

Vanmorgen om 7.30 uur opgestaan, vandaag gaan we echt op vakantie. Het was gisteren best nog wel een drukke dag met eerst uitslapen na de Roparun, de laatste was doen en van alles inpakken en klaarzetten. En ook in huis alles een beetje aan kant maken.

Na het ontbijt hebben we boterhammen klaargemaakt en om 9.00 uur rijden we weg, nagewuifd door onze buren Paula en Annelies. Het is prima weer, wel bewolkt maar helemaal niet koud. We rijden op ons gemak richting Duitsland en hebben, behalve bij Lunetten waar we een andere route kiezen, geen noemenswaardig oponthoud meer.

Om 11.30 uur gaan we in Duitsland in Salzbergen tanken, 25,69 l voor € 50,07!!! Ja, jullie lezen het goed, 1 liter kost hier slechts € 1,949. We drinken hier meteen een kop koffie en kopen een splitter voor de 12 Volt aansluiting zodat we twee dingen tegelijk kunnen aansluiten; we hebben namelijk ook een koeltas bij ons en er zitten ook 2 USB aansluitingen op dus dat is fijn.

Het weer is nog steeds prima, de zon schijnt en de temperatuur is ook goed. We rijden rustig verder en Bremen en Hamburg passeren we zonder enige vorm van file. Wel een verschil met jaren geleden, toen we 4 uur deden over 25 km bij Hamburg en we op het nippertje de ferry haalden.

Om 16.00 uur rijden we Lübeck binnen, een leuk stadje aan de rivier Trave. Hier genieten we van een heerlijk koud glas bier op een terrasje in het centrum, heerlijk in het zonnetje en 22°. We wandelen wat rond en gaan om 18.00 uur lekker bij een Italiaans restaurant aan de oever van de Trave.

Om 19.00 uur rijden we verder naar Travemünde en kunnen vanaf een afstand de ferry’s van de FinnLines zien liggen aan de overkant. Na een kopje koffie gooien we in Travemünde nog even de tank vol en nu voor slechts € 1,909 per liter. Voorlopig hoeven we niet meer te tanken, want we gaan in Rovaniemi pas weer de weg op en kunnen dan zo door naar Noorwegen.

We rijden naar de Skandinavienkai waar we netjes in de rij gaan staan totdat we kunnen inchecken. Gelukkig gaat dat best nog wel snel maar daarna is het wachten tot we aan boord kunnen. De ferry komt pas om 21.30 uur aan en dan moet alles en iedereen eerst van de ferry af voordat wij aan boord gaan. Dat is uiteindelijk toch al om 23.00 uur.

De auto staat op dek 8 en onze hut is op dek 7. We hebben echt geluk want de hut is bijna naast de informatiebalie en dus ook vlakbij de liften/trappen. En de hutten op ons dek zijn ook al schoongemaakt zodat wij er meteen naar binnen kunnen. De gasten voor de dekken 8 en 9 moeten nog een tijdje geduld hebben.

Nadat we de bagage in de hut hebben gezet gaan we even buiten kijken aan allebei de kanten van de ferry. Wel jammer dat we Travemúnde nu niet meer zien omdat het donker is. We lopen meteen langs de informatiebalie voor WiFi gedurende de hele reis. Dat krijg je niet voor niets, € 35,- voor twee apparaten voor 35 uur maar daarom kunnen jullie nu alvast de verhalen zien.

Inmiddels is het 23.45 uur en we gaan lekker onder de douche en naar bed. Morgen gezond weer op.

1. Johan van Aken:
    9 juni 2022
    Een mooie start van een geweldige reis. Genieten luitjes.
  2. Marja:
    9 juni 2022
    Fijn dat alles lekker soepel gaat. Wel dure WiFi. Dat maakt de benzine weer goed😊. Wacht op jullie mooie foto’s en je volgende avonturen. Leuk dat jullie in Lubeck zijn geweest. Zo heette mijn Oma☺️❤️ Groetjes Marja
  3. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    9 juni 2022
    Het is idd best wel duur maar zo kunnen we wel alvast verhalen en foto's plaatsen.
  4. Paula:
    genieten is het advies.
  5. Cok:
    9 juni 2022
    Jullie staan aan het begin van een mooie reis, we gaan weer met plezier de verslagen lezen.
    Geniet van alle mooie dingen die jullie tegen komen.
    Liefs Cok en Rinus.
  6. Mieke:
    9 juni 2022
    Dat klinkt als een relaxte start van een bijzondere reis. Veel plezier. Kijk uit naar de mooie foto's die zeker gaan komen van dat mooie land
  7. Marcel:
    9 juni 2022
    Beste Vera en Bert! Weer goed om de verhalen te lezen en je te zien op de foto´s. Leuk. Veel plezier toegewenst en uiteraard met heel veel mooi weer. Ik zie de mails wel weer binnen komen. Wanneer zijn jullie terug en hoever gaan jullie in Noorwegen? Groet van Marcel.
  8. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    9 juni 2022
    Hoi Marcel. Op de kaart kun je onze geplande reisroute zien. We komen op 11 of 12 juli pas weer terug dus het is een lange reis.
  9. Marcel:
    9 juni 2022
    Aha ik zie het. Wordt een lange reis. Ben benieuwd hoe Finland gaat bevallen. Hotels geboekt onderweg of op de bonnefooi? Groet Marcel.
  10. C.J. van Ham:
    Hallo Bert en Vera.
    Fijne vakantie,naar het mooie Noorwegen,prachtig land,en wat heerlijk lang de vakantie,genieten jullie ervan.Goede reis.Wij kijken naar jullie e-mails e foto`s uit.
    Hartelijke groetjes van Cor en Marianne.
  11. Bineke:
    Hallo Bert en Vera,
    Wederom een hele mooie reis gewenst.
    Henk en ik genieten weer mee op afstand via jullie reisblog.
    Warme groet,
    Henk en Bineke
  12. Sonja Visser:
    Fijne vakantie Vera en Bert
    Leuk jullie reisverhaal weer te lezen!!
  13. Thea:
    9 juni 2022
    Vera en Bert een goed begin van een waarschijnlijke mooie reis. We volgen jullie met plezier. Geniet er van !
  14. Trudi Sleeboom:
    10 juni 2022
    Hallo Bert en Vera,
    Een goede reis en een fijne vakantie!
    Geniet ervan!