Dag 21 Naar Mo i Rana

28 juni 2022 - Mo i Rana, Noorwegen

We hebben heerlijk geslapen vannacht. We gaan vandaag weer verder dus alles weer inpakken. Nu valt dat vandaag wel mee want we hebben maar één koffer bij ons, de rest staat in de auto. Het is stralend weer en nu al behoorlijk warm.

Om 9.00 uur lopen we naar de haven want om 9.10 uur vertrekt de express ferry naar Ørnes. Helaas komt die 10 minuten later dan gepland maar ach, wat is 10 minuten op een hele dag? Om half 10 zijn we weer bij de auto en vervolgen onze reis langs de “Kystriksveien”, we gaan vandaag naar Mo i Rana.

We hebben vandaag 2 ferry’s te gaan. Eerst van Foroy naar Ågskardet, 10 minuten, en dan van Jektvik naar Kilboghamn, een uur. De eerste gaat keurig op tijd. We komen door veel tunnels vandaag, enkele een paar 100 meter maar ook enkele lange tot wel 7,5 km. In een van de grote tunnels, de Fykantunneln zit ook een zij-uitgang. Het moet niet gekker worden hoor. Het is weer een prachtige rit met heel veel mooie uitzichten, zelfs op een gletsjer.

In Jektvik komen we ongeveer drie kwartier te vroeg maar er staat gelukkig een eet/drinkgelegenheid bij de ferry. We nemen lekker een kopje koffie en gaan onder een parasol zitten. Zo is het prima uit te houden. Er staat hier nog een telefooncel, maar die is inmiddels in gebruik als mini-bibliotheek. Handig gebruik dus. De ferry zou om 13.20 uur moeten vertrekken maar het is bijna 14.00 uur als hij aankomt. We gaan aan boord en vertrekken richting Kilboghamn. Op ongeveer driekwart van de route passeren we de poolcirkel, er staat een wereldbol als baken.

We komen om 15.15 uur aan in Kilboghamn en rijden rustig verder richting Mo i Rana waar we een nacht zullen slapen. We komen bij een mooie parkeerplaats, Kleivhalsen. Daar staat wederom een mooi toiletgebouw en ook kunnen daar de chemische toiletten van de campers geleegd worden. Wat een service.

Bij deze parkeerplaats kun je via een trap en een houten vlonder naar het water lopen; er is een soort strandje waar je lekker kunt liggen/zitten en daar wordt met deze temperaturen goed gebruik van gemaakt.

We hadden nog een idee om naar een van de grootste gletsjers van Europa te gaan kijken maar daarvoor is het inmiddels toch te laat geworden. De warmte maakt je sneller vermoeid en we willen ook niet pas laat in het hotel komen. Daar zijn we om ongeveer 17.00 uur waarna we even heerlijk uitblazen op de kamer. We krijgen hier een dinerbuffet, inbegrepen bij de hotelprijs. Na een frisse douche gaan we naar beneden en het smaakt prima. Natuurlijk moet je dit niet vergelijken met gisteren en eergisteren maar toen moesten we er ook vet voor betalen.

Door de warmte hebben we weinig zin meer om een wandeling te maken dus nu zit ik weer te schrijven en zet ik zo de foto’s erop.
Tot morgen.

1. Marion:
    30 juni 2022
    Dat jullie zulk warm weer hebben, ik dacht at Scandinavië een koel klimaat had.