Dag 20 Op Støtt

28 juni 2022 - Støtt, Noorwegen

Ik heb vannacht niet zo goed geslapen en ben veel wakker geweest. Om half vier staat de zon al te stralen, dat belooft een mooie dag te worden. Uiteindelijk val ik om 4.00 uur in slaap. Bert maakt me om half negen wakker want we hebben afgesproken dat we om 9.00 uur gaan ontbijten. Het is dan al warm buiten en een beetje bewolkt.

We blijken met z’n vieren de enige gebruikers van het ontbijt te zijn vanmorgen. Het is zeker niet uitgebreid maar het brood is versgebakken en de eitjes zijn net gekookt. Het is gewoon een goed vers ontbijt. Na het ontbijt maken we ons lunchpakket klaar; we krijgen vetvrij papier en een bruine zak om het in te doen, heel netjes allemaal.

Ik heb mijn computer meegenomen omdat gisterenavond bleek dat we in het restaurant wel een goede verbinding hebben. Na het eten blijf ik dus zitten en verstuur het verhaal en de foto’s van gisteren.

Om 11.00 uur gaan we met Sven, de eigenaar, mee op vaartocht in een eenvoudig motorbootje. Het is nog steeds heerlijk weer en bijna onbewolkt. We varen de haven uit en ondertussen vertelt Sven ons een en ander.

Zijn overgrootvader heeft de handelspost eind 1900 gekocht. Zijn overgrootvader en diens zoon zijn na een vaartocht helaas niet thuisgekomen en toen heeft een andere zoon het overgenomen. Sven is dus de vierde generatie hier; hij heeft tot 5 jaar geleden ook nog bij een bank gewerkt maar is nu volledig op Støtt werkzaam. Er zijn in de “backeriet” (de voormalige bakkerij) 8 slaapkamers en in de rorbu nog eens 7. In het hoogseizoen kunnen ze van buurtbewoners ook kamers huren voor de gasten zodat het er dan dus best erg druk kan worden.

Tijdens de oorlog had er een Duits commando in de fjord gezeten. De bewoners en de Duitsers gingen redelijk goed met elkaar om. Na de oorlog kwamen er enkele Duitsers terug om te zeggen dat zij spijt hadden van de oorlog en dat zij nu gewoon met elkaar wilden kennismaken. Hieruit blijkt toch weer dat we allemaal gewoon mensen zijn.

We varen verder en proberen zeearenden te spotten. Dat lukt wonderwel diverse malen maar om ze goed op de foto te krijgen is een heel ander verhaal. We zien er regelmatig een vliegen maar ze blijven toch behoorlijk uit onze buurt. Dat is best wel jammer. Het is echt een prachtige tocht door de fjord en bijna open oceaan, we hebben echt geluk dat het zulk rustig en zonnig weer is.

Om half twee gaat het bootje voor anker en verorberen we ons lunchpakket. Sven heeft ook koffie meegenomen en praten over van alles en nog wat met elkaar. Na de lunch varen we weer meer naar open water en proberen te vissen. Dat doen we met een simpele lijn met daarin een gewicht en op meerdere plaatsen een vishaak zonder dat er aas aan zit. Remco heeft al snel twee keer beet maar de vis mag niet gegeten worden in het hotel. Er zitten namelijk wormen op de vis. Verder vangen we niets maar het is gewoon erg leuk om te doen.

Sven maakt de vissen letterlijk een kopje kleiner en gooit die in het water voor de meeuwen. Die hebben allang door dat ze bij ons de buurt moeten blijven. De rest van de vissen wordt ook in stukjes gesneden en voor de meeuwen gegooid. Er blijkt bij de meeuwen een soort hiërarchie te zijn want de lichtgrijze worden min of meer weggestuurd door de donkergrijze.

Hierna varen we terug naar de haven. We zijn ruim 4 uur op het water geweest en hebben zo een prachtige tocht gemaakt. We gaan terug naar onze kamer en daar schrijf ik alvast een deel van het verhaal.

Om 19.00 uur gaan we weer dineren. Vandaag is het voorgerecht een heerlijke romige champignonsoep met gebakken champignons en truffelolie. Als hoofdgerecht kies ik weer voor de walvis maar dan met iets andere garnituur en met aardappelpuree i.p.v. gebakken aardappeltjes. Bert kiest de heilbot met gebakken broodkruim erop en gebakken krieltjes. Het toetje is ongeveer hetzelfde als gisteren maar dan met gebakken cheesecake ipv chocoladecake. Het is werkelijk weer tongstrelend allemaal. Na de koffie gaan we weer naar onze kamer toe, lekker lezen want het internet doet het daar niet. Nog even geduld dus.

1. Paula:
    29 juni 2022
    Hoi wat heerlijk om even zo eventjes op het water te zitten.
    Vera ik zie wel dat het beklimmen van de (bergen) je steeds hoger gaat. Wat een heldin best wel tricky. Groetjes heb het fijn .