Dag 9 In Alta

16 juni 2022 - Alta, Noorwegen

Vannacht hebben we in het donker geslapen, het hotel heeft namelijk verduisteringsgordijnen. Niet dat het veel uitmaakte, wij slapen toch wel. We hebben vandaag een rustige dag voor de boeg en we hoeven nog niet in te pakken want we blijven hier nog een nacht.

We gaan dus op ons gemak ontbijten. Het is een ontbijtbuffet waar je helemaal stil van wordt. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is bijvoorbeeld: gekookt, gebakken en roergebakken ei.
Als we net aan tafel zitten komen Karin en Herman aanschuiven. Gezellig zo met elkaar en waarschijnlijk ook de laatste keer. Zij gaan vandaag al door naar Tromsø en hun reis duurt 3,5 week dus bijna 2 weken korter. We komen trouwens toch nog steeds iedere keer dezelfde mensen tegen in de hotels, best grappig.

Na het ontbijt lopen we naar de toeristeninformatie. We hebben namelijk wel een en ander opgezocht maar voor enkele dingen zijn we fysiek niet goed voorbereid. 8 km lopen over glibberige paden om een ravijn te zien of 75 km rijden om naar een gletsjer te kijken, die in zee verdwijnt maar waar je ook een stuk voor moet lopen; dat gaat het niet worden. Wel jammer maar het is niet anders. Van de medewerker krijgen we als optie het Altamuseum, maar daar zijn we gisteren al geweest, en het Tirpitz museum. Dat laatste gaan we zeker doen. Zij vertelt ons dat we zeker naar het ravijn kunnen rijden; we kunnen er met de auto niet heel dichtbij komen maar de natuur is er erg mooi.

Als eerste gaan we naar de “Northern Lights Cathedral” voor ons hotel. De toegang is wel € 15,- maar daarvoor mag je de kerk bezoeken en is er een expositie over het noorderlicht in de kelder van de kerk. Gisteren vertelde ik al hoe de kerk is gebouwd en nu kunnen we het met eigen ogen bekijken. Het is echt een heel bijzondere kerk met enkele markante dingen. Zo is de doopvont gemaakt van marmer pleisterwerk met 32 verschillende blauwtinten met een bassin van helder glas; op de bodem is in goud de Ster van Bethlehem en een vis ingelegd. Op het marmer zie je een dopeling.

Op de lessenaar op het altaar zijn de symbolen van de vier evangelisten ingegraveerd. Op de buitenkant van de torenmuur, achter in de kerk, zijn 12 met bladgoud belegde reliëfs te zien; een voor elke apostel met iconografische tekens.

In de kelder wordt het noorderlicht uitgelegd. Als ik daar dan loop en het lees dan denk ik het te begrijpen maar ik kan het echt niet uitleggen. Ik zit het nu na te lezen op internet en ook dan denk, wat moeilijk. We zien daar ook een film en die is echt heel mooi. Gewoon genieten dus maar al gaan wij het niet zien want het is alleen ’s winters te zien.

Hierna rijden we naar het Tirpitz museum. Dit is een oorlogsmuseum in Kåjfjord en het is geheel gewijd aan het oorlogsschip “Tirpitz” van de Duitsers. Het museum heeft de grootste collectie foto’s en voorwerpen van het oorlogsschip. Het schip lag in de Altafjord om de geallieerde konvooien met goederen richting Moermansk aan te vallen maar daar is weinig van terecht gekomen. Er ging wel een constante dreiging van uit. Na 5 pogingen werd het schip in 1944 tot zinken gebracht.
Het museum is een uit de hand gelopen hobby van een van de inwoners van het dorp waar de Tirpitz het grootste deel van de tijd lag aangemeerd.

Nu gaan we naar de oude kerk van Alta, een leuk klein houten kerkje wat helaas gesloten is. Rondom de kerk is een hele grote begraafplaats en opvallend is hoe netjes alles wordt onderhouden. De grafstenen zijn schoon en er staan heel veel bloemen en dat in het toch koude klimaat.

We gaan tanken en komen tot de ontdekking dat de benzine in één nacht 15 cent per liter is gestegen maar we hebben geen keus, helaas dus. Vervolgens rijden we naar de Gargialodge waar we lekker koffiedrinken met heerlijke koek. We maken even een praatje met de beheerster van de lodge en zij vertelt ons dat we nog ongeveer 5 km door kunnen rijden over het onverharde pad tot de parkeerplaats waar de wandelingen beginnen. Verder rijden is niet raadzaam want dan kan het glad worden.

Het is een mooie rit, die niet snel gaat want het pad is erg oneffen maar de natuur maakt heel veel goed. Bij de parkeerplaats stappen we uit en hebben we een mooi uitzicht, helaas kunnen we het ravijn niet zien maar het is zeker de moeite waard geweest.
Het is toch wel bijzonder wat we allemaal al aan natuurschoon hebben gezien, wat dat betreft is een stuk rijden hier geen straf. En wat ligt er overal nog een berg sneeuw, dat hadden we zeker niet verwacht.

We rijden weer terug naar het hotel en doen nog wat boodschappen. We blijven op de kamer eten en hebben dus een rustige avond. Morgen gezond weer op.

1. Paula:
    17 juni 2022
    Hoi alweer een prachtig verhaal je ben een topper Veertje.
    Berg beklimmen vast een beginners cursus zo te zien doe voorzichtig!!
    Groetjes Paula
  2. Marja:
    17 juni 2022
    Wauw wat een bijzondere kerk en wat een prachtige natuur☺️❤️