Dag 10 Naar Tromsø

17 juni 2022 - Tromsø, Noorwegen

Vanmorgen vroeg opgestaan want we hebben een lange rit van 295 km voor de boeg met 2 ferry overtochten. Het ziet er nog bewolkt uit maar het is geen dikke bewolking. We gaan om 7.00 uur ontbijten en dan is het al behoorlijk druk in de ontbijtzaal, wederom een heel uitgebreid buffet.

Na het ontbijt gaan we de bagage pakken en gaan we om 8.00 uur op pad. We rijden langs de benzinepompen en dar zien we dat de prijs weer is gedaald, daar kun je dus ook geen peil op trekken. We moeten maar gewoon tanken als we zien dat het niet zo heel duur is.

We rijden eerst langs de Altafjorden en dan langs de Langfjorden, een fantastisch mooie rit met heel veel sneeuw op de bergen. Die worden trouwens ook steeds wat hoger. Er wordt ook aan een nieuwe tunnel gewerkt, die in 2024 klaar moet zijn. Eigenlijk fijn dat die er nu nog niet is want het is een hele mooie route over de berg heen met fantastische uitzichten. Ik hoop dat de foto’s jullie een beetje indruk hiervan geven.

Als we vlakbij de eerste ferry, van Olderdalen naar Lyngseidet, zijn zien we bij veel huizen de Noorse vlag halfstok hangen. Op internet kan ik niets vinden over een herdenkingsdag. We zijn een kwartier te vroeg bij de ferry en drinken in de kiosk een kopje koffie. Ik vraag aan de medewerkster waarom vandaag de vlaggen halfstok hangen. Ze vertelt dat er een oudere dame in het dorp is overleden en dat de vlaggen dan halfstok gaan totdat de overledene is begraven. En als je jarig bent dan mag je in je eigen tuin de vlag uithangen. Een bijzonder verhaal vergeleken bij ons strenge vlaggenbeleid.

De ferry arriveert precies op tijd en bij het oprijden wordt de auto gescand met een soort mobiele telefoon. We kunnen gewoon de ferry oprijden en ook aan de andere kant gewoon eraf rijden. Het duurt ongeveer 20 minuten en het is best fris aan boord maar het zonnetje laat zich steeds meer zien. We raken aan de praat met een Nederlands echtpaar, die de stikker op onze auto hebben gezien; de man van het stel heeft in de eerste jaren diverse keren meegedaan met de Roparun vanuit Rotterdam naar Parijs.

Het is ongeveer 20 minuten rijden naar de volgende ferry van Svensby naar Breivikeidet. Als we op de ferry staan zien we een ambulance met zwaailichten aan komen rijden maar die gaat niet op de ferry. Even later komt er een traumahelicopter aan. Dat zal daar zeker vaker gebeuren want zo’n ferry duurt al gauw 15-20 minuten en met een heli ben je zo op de plaats van bestemming.

Na de ferry is het nog ongeveer een drie kwartier rijden. Als we Tromsø naderen zien we de imposante brug naar het eiland toe – Tromsø ligt voor het grootste deel op een eiland. De brug is ruim 1 km lang. Net voordat we de brug opgaan zien we aan onze rechterhand de “Arctic Cathedral” staan, een heel apart gebouw. Dit willen we morgenochtend bezoeken voordat we verder gaan.

Het hotel is snel gevonden alleen parkeren is een dure grap in Tromsø, we wisten wel dat het alleen betaald parkeren is maar het kan wel tot € 35,-/24 uur zijn. Voor het hotel kunnen we in ieder geval de auto even neerzetten (we betalen natuurlijk) en we gaan naar binnen. We krijgen kamer 330, dat is op de derde etage. Het is een mooie grote kamer, alleen hebben we veel inkijk van de gang. We doen de vitrage gordijnen dus maar dicht en vanavond ook de overgordijnen. Het advies van de receptionist is om de auto in de parkeergarage te zetten, dat is veruit de goedkoopste manier. Het is maar 5 minuten lopen. De parkeergarage is helemaal onder de grond en kan ook dienstdoen als schuilplek voor de bewoners. De prijs valt gelukkig mee 3 euro/uur tot 18.00 uur en dan gaat het om 08.00 weer tellen dus veel wordt het niet voor ons.

Als we de auto in de parkeergarage hebben gezet lopen we naar de kade toe waar 2 cruiseschepen liggen, een daarvan is de "World Explorer van de maatschappij Rivages du Monde. Een cruise bij hen kost minimaal € 4700,- per persoon. Er kunnen maximaal 172 personen mee. Aan de andere kant van de brug ligt ook een cruiseschip. We gaan naar de toeristeninformatie om te vragen wat we nog kunnen doen vandaag maar de meeste musea sluiten al om 16.00 uur. We krijgen wel een tip: morgen is het “Midnight Summer Marathon” dus mogelijk zullen we daar last van hebben als we Tromsø verlaten morgenochtend. Dat zullen we straks navragen bij de receptie van het hotel. We lopen wat rond en maken wat foto’s en gaan een biertje drinken. Dat is schrikken hoor € 10,- voor een glas bier van 400 ml. Het smaakt goed maar dronken zullen we met deze prijzen niet worden.

We gaan naar een supermarkt maar als we door de steeg willen gaan dan blijkt er iemand op de grond te liggen die eerste hulp nodig heeft, er is ook al een politieagent bij. We lopen door en horen dan al de sirene van de ambulance aankomen. We lopen door de volgende steeg en zien dan nog 3 ambulances en twee politiewagens aankomen. De hulp is hier wel heel snel ter plaatse.

We doen de boodschappen en gaan dan terug naar het hotel. Daar eten we op de kamer lekker de verse broodjes op. We vragen bij de receptie of we morgen gewoon de auto uit de parkeergarage kunnen halen en volgens hen is het geen enkel probleem. Er worden pas vanaf 12.00 uur straten afgezet. We zullen toch maar vroeg vertrekken en hopen dat het allemaal goed gaat.

Bert heeft op de site van de ferrypas gekeken of er wat is gebeurd en jawel hoor. Het kenteken wordt gescand als je aan boord gaat en op de site kun je precies zien waar en wanneer je op een ferry bent geweest. De prijs staat er ook achter en omdat we de ferry pas van tevoren hebben aangeschaft hoeven we maar de helft te betalen. Dat is toch wel prettig.

Tot morgen.

1. Johan van Aken:
    17 juni 2022
    Het verhaal is weer mooi, de foto’s zijn schitterend.
  2. Cok:
    17 juni 2022
    10 dagen onderweg en al zoveel moois gezien!
    We lezen met plezier de verhalen, geweldig zoals jij dat schrijft Vera. En de prachtige foto’s, wat is Noorwegen toch mooi.
  3. Marion:
    17 juni 2022
    Nou hehe, hier ben ik dan eindelijk. Ik was het helemaal vergeten, maar had nu dus lekker veel om te lezen. Wat een moie reis maken jullie weer zeg. Heerlijk om weer zo mee te mogen reizen met jullie. Wat mooi allemaal!
  4. Maria:
    17 juni 2022
    Wat een fantastische foto’s van een schitterende natuur…. dat is echt genieten om daar doorheen en langs te rijden. Nog heel veel plezier.
  5. Paula:
    18 juni 2022
    Wat is het daar mooi zo tussen de bergen en al dat water.
    Volop genieten dus.
    Wat fijn dat je deze reis kunt maken saampjes.
    Liefs Paula