Dag 9 Goddess Stream en kunst aan boord

5 oktober 2017 - Chongqing, China

Het is weer vroeg dag vanmorgen, ontbijt om 7.15 uur. Na het ontbijt gaan we met een sampan, een kleine boot waar we met maximaal 30 personen op kunnen, een tocht maken over de “Goddess Stream”. Dit is een zijarm van de Yangtze maar daar is het onmogelijk om met de grote boot te varen. Het is wel heel indrukwekkend want aan beide zijden is het net een muur waar je tegenaan kijkt.

Nog niet zo lang geleden werden schepen voortgetrokken door mannen (tracking man) die bloot over de keien liepen aan de zijkant van de rivier en allemaal aan touwen de schepen voorttrokken. De mannen hielden daar veel littekens van over want dat touw schuurde over hun lijf. Dat was voordat de dam werd gebouwd en het water veel lager stond.

De rest van de dag varen we verder door mooie kloven met name de “Wu Gorge” en de “Qutang Gorge”. Via de luidsprekers wordt er verteld wat we allemaal zien als we er langs varen. Het is inderdaad een heel mooi gedeelte van de rivier, niet zo wijd en met mooie begroeiing, rotsen en veel kleine watervalletjes.

’s Middags krijgen we uitleg over typisch Chinese kunstdemonstraties. Een daarvan ging over het graveren van foto’s op tegel van zwarte jade en de andere over speciale borduurtechnieken. De derde was het beschilderen vanaf de binnenzijde van snuifflesjes.
Hierna vertellen de kunstenaars ook hoe je echt van nep kunt onderscheiden, maar dat blijf ik toch wel moeilijk vinden.

Verder is het een rustige dag waarbij het gewoon erg leuk is om buiten te zitten op het voordek en te kijken naar de rivier en gewoon lekker genieten dus. Ook wel lekker want na de cruise worden het weer drukke dagen met veel reizen.

Na het diner is er een show van Chinese dansen, die allemaal uitgevoerd worden door de personeelsleden van de boot. Niet professioneel dus maar zeker niet minder leuk, misschien juist wel leuker.