Dinsdag 5 september De vliegreis en aankomst in Windhoek

5 september 2023 - Windhoek, Namibië

Maandagmiddag, 4 september, hebben de buurvrouwen Annelies en Paula ons naar het metrostation Steendijkpolder gebracht. In Schiedam-Centrum zijn we overgestapt op de trein naar Rotterdam-Centraal en daar hebben we ongeveer drie kwartier gewacht op onze trein naar Brussel in de speciale wachtruimte van de eerste klas. Heel prettig met gratis koffie en frisdrank.

De trein is met ongeveer 5 minuten vertraging vertrokken naar Brussel en had maar enkele stops onderweg. In Brussel-Zaventum stap je, net als op Schiphol, meteen op het vliegveld uit, alleen nog even met de lift naar de 3e etage naar de vertrekhal. We hebben nog ongeveer een kwartier voordat we de koffers kunnen inchecken dus we gaan maar vast in de rij staan. Het inchecken verloop heel soepel, we hebben samen, inclusief onze handbagage, slechts 31 kg aan gewicht bij ons, niet verkeerd toch? En dan te bedenken dat daar onze zware wandelschoenen ook nog bij zitten.

Hierna lopen we richting de gate, want we hoeven op niemand te wachten en eten daar wat met een heerlijk glas bier en wijn erbij. Dan lopen we naar de gate toe en we kunnen vrij snel boarden. Omdat we bijna achterin het vliegtuig zitten mogen we als een van de eersten naar binnen. De plaatsen vallen best mee qua ruimte, zowel in de breedte van de stoelen als met de beenruimte. Om 22.15 vertrekt het vliegtuig en de vlucht verloopt prima. We krijgen lekker te eten en te drinken en alles is gratis. We kunnen ook kiezen uit heel veel films maar die zijn ofwel niet te verstaan ofwel er is geen ondertiteling. Het lukt ons alleen niet om te slapen.

Om 6.20 uur, het is dan inmiddels al dinsdag 5 september, komen we aan in een bewolkt Addis Abeba en het blijkt daar ook behoorlijk geregend te hebben gezien de grote plassen. Addis Abeba heeft best een groot vliegveld en we zien er alleen maar vliegtuigen staan van Ethiopean Airlines. We worden met een bus van het vliegtuig naar de terminal gebracht en daar is het best behoorlijk chaotisch. Toch verloopt het allemaal behoorlijk soepel. We hebben ongeveer twee uur voor de overstap naar het vliegtuig naar Windhoek en we kunnen het dus rustig aan doen.

Helaas zijn de stoelen in dit toestel een stuk krapper en als ik een rondje loop door het vliegtuig, dan zie dat er achterin behoorlijk wat mensen alleen op 3 plaatsen liggen. Jammer dat ze dat niet wat beter verdeeld hebben. Ook hier krijgen we weer een warme maaltijd. We vliegen om 8.35 uur en komen keurig op tijd aan in Windhoek.

Het is dan 13.20 uur en heerlijk zonnig, ruim 25 graden. Het is een heel klein vliegveld en we lopen zelf naar de terminal toe. In het vliegtuig moesten we al een formulier invullen met onze gegevens, hoe lang we er zullen blijven en hoeveel geld we denken uit te geven. Ook moeten we aangeven waar we de eerste nacht gaan slapen maar dat weten we niet. We worden namelijk opgehaald en naar de locatie toe gebracht. De douanier vraagt ons of we een reisprogramma hebben, jazeker maar dat is in het Nederlands. Na enige bestudering gaat ze hier gelukkig mee akkoord en kunnen we verder naar de aankomsthal.

Daar staat een aardige chauffeur ons op te wachten met een groot bord met onze namen. We gaan alvast wat geld pinnen want er moeten nog 4 mensen komen maar die komen niet. Er gaat nog wel een ander stel met ons mee dat ook naar Windhoek moet. Het is ongeveer een half uur rijden en het is een goede asfaltweg. Het is wel erg droog op het land en heel weinig bebouwing totdat we Windhoek naderen. In Windhoek wonen ongeveer 360.000 mensen en in het hele land, de grootte van 11 keer Nederland en België samen, wonen bijna 3 miljoen mensen. Niet echt dichtbevolkt dus.

We worden naar een leuk kleinschalig guesthouse gebracht waar we een kamer krijgen, die uitkijkt op het zwembad. Het is een mooie grote kamer met een super breed bed en nog een extra bed. Niet heel erg luxueus maar wel leuk ingericht. Boven het bed hangt een grote klamboe dus als het goed is zullen we geen last hebben van de insecten. Die hebben we trouwens toch nog amper gezien.

Inmiddels is het al 16.00 uur geweest en we zijn best wel erg moe. Een reis van ongeveer 24 uur en niet geslapen. We besluiten om maar een lekkere pizza te laten komen vanavond. Ondertussen gaat Bert een duik nemen in het zwembad maar dat blijkt best wel heel erg koud te zijn dus lekker even zwemmen is er niet bij. Mogelijk is het overal niet verwarmd en zullen wij als verwende westerlingen daar dus niet zo heel veel gebruik van maken. We zien het wel. De pizza smaakt trouwens erg lekker.

1. Johan van Aken:
    5 september 2023
    Dank je, een mooi begin van een avontuur denk ik zo. Geniet er maar van.👌
  2. Fred Mollers:
    5 september 2023
    Goeie reis gehad, dan gaat de vakantie nu echt beginnen. Geniet ervan
  3. Riet Brinkman:
    5 september 2023
    Gelukkig, jullie zijn in elk geval goed aangekomen.
    Ook fijn te lezen dat het goed geregend had in Addis Abeba. Het is daar altijd kurkdroog.
    Een heel avontuur in elk geval. Ben benieuwd wat jullie allemaal mee gaan maken.
    Liefs, Riet
  4. Trudi Sleeboom:
    5 september 2023
    Fijn wat te horen van jullie!
    Ga genieten van al het moois wat te zien is in dit bijzondere land!
  5. Bineke:
    5 september 2023
    Fijn dat jullie veilig zijn aangekomen.
    Laat die bijzondere reis maar beginnen.
    Weltrusten!
  6. Frank 't Hart:
    5 september 2023
    Heel veel plezier met jullie mooie reis!! We volgen de verhalen en zien de foto's wel verschijnen. Groetjes Iris, Frank en de kids
  7. Ineke Hoogendam:
    5 september 2023
    Vera en Bert, veel plezier tijdens jullie trip. We volgen jullie graag en zullen zien of jullie dezelfde plekken aandoen waar wij ook geweest zijn.
    Groetjes Sjaak en Ineke
  8. Maria:
    5 september 2023
    Fijn om te lezen dat jullie reis soepel en goed is gestart, heel veel plezier.
  9. Bram en Carla:
    6 september 2023
    Vera en Bert, heel veel plezier met jullie mooie reis. We ga jullie zeker weer volgen.
    Groetjes Bram en Carla
  10. Martijn:
    6 september 2023
    Erg leuk jullie belevenissen weer te kunnen volgen. Veel plezier!
  11. Marja:
    6 september 2023
    Je eerste spannende belevenis. Waar ga je overnachten? Gelukkig mochten jullie door. Ik hoop dat jullie vannacht goed kunnen slapen.
  12. Annemieke:
    Het begin is er!
  13. Paula:
    6 september 2023
    Ik wens jullie een fijne vakantie niet al teveel problemen en keep in smiling.
  14. Mieke:
    7 september 2023
    Fijne reis Bert en Vera. Geniet ervan.