Woensdag 6 september Van Windhoek naar Elegeant Desert Lodge

6 september 2023 - Oranjemund, Namibië

We hebben werkelijk heerlijk geslapen als een blok en dat is toch wel fijn na zo’n lange reis. Van de weeromstuit zijn we allebei om 3 uur klaarwakker maar gelukkig lukt het toch nog om een paar uurtjes te slapen.

We zijn om half zeven weer wakker en zetten alle bagage helemaal klaar voor vertrek want na het ontbijt komt er iemand van een Namibisch reisbureau wat alles in Namibië voor ons geregeld heeft. Het ontbijt is behoorlijk uitgebreid en lekker vers.
Om 8.00 uur komt Luzaan, de agente van het reisbureau; zij  legt alles aan ons uit aan de hand van een kaart en de vouchers en om 9.30 uur worden we, samen met een ander Nederlands stel, opgehaald en naar het autoverhuurbedrijf gebracht.

Daar krijgen we uitgebreid uitleg over de huur van de auto en uiteraard moet er een en ander ingevuld worden. Daarna wordt de auto zelf helemaal uitgelegd zoals hoe je een wiel moet vervangen, hoe de koelkast werkt (ja, we hebben een koelkast in de kofferruimte staan!) en hoe de 4WD werkt. Waarschijnlijk gaan we die hier helemaal niet nodig hebben maar toch wel fijn als je weet hoe deze werkt. Ook wordt er uitgelegd dat er in de kofferbak een luikje zit wat je open moet zetten als je off-road gaat rijden in verband met het stof. Ook moet je dan de lucht op circuleren zetten in de auto en niet van buiten verversen, want dan krijg je veel stof in de auto.

Na al deze informatie en uitleg gaan we op pad. Links rijden is best wel een dingetje dus Bert moet goed opletten dat hij links blijft rijden. Vooral in Windhoek is het best nog wel druk. We rijden eerst naar een groot winkelcentrum aan de rand van de stad om geld te pinnen, een Namibische simkaart, een kabeltje voor mijn muis en wat boodschappen te kopen. Dat loopt best wel een beetje uit en uiteindelijk beginnen we om 12.30 uur aan onze reis naar onze tweede overnachtingsplaats, ruim 320 km.

Het eerste deel van ruim 80 km gaat over een asfaltweg maar daarna is het alleen maar grindweg rijden. Je mag er 100 km/uur maar dat lijkt ons toch wel heel erg snel. Maar al gauw rijdt Bert toch wel 80 km/uur, het went best snel.

In het begin zien we nog wel bomen en struiken en lang geel gras. Maar geleidelijk aan verdwijnt het gras, worden de struiken kleiner en zijn er minder bomen. Als we in de buurt komen van onze overnachtingsplaats is er van de begroeiing alleen nog wat spaarzaam struikgewas en bijna kale bomen over: we rijden de woestijn in. Als een auto je passeert dan rijd je gewoon even in een stofwolk dus voorzichtigheid is dan geboden. Je krijgt zelfs de neiging om de weinige bomen af te stoffen maar dat is onbegonnen werk.

We komen onderweg wel enkele plaatsen tegen maar die zijn zo klein dat er niet eens een plaatsnaambord staat en je er voorbij bent voordat je er erg in hebt. De wegen zelf zijn heel goed aangegeven op groene borden met wegnummer en plaatsnaam dus verdwalen lukt bijna niet. We moeten alleen nog wel wat lucht uit de banden laten lopen omdat het op een grindweg beter is als de banden wat zachter zijn. Helaas krijgt Bert de sleutel niet uit het contact, wat hij ook probeert. Gelukkig komt er iemand bij ons staan en legt uit hoe het moet. Voet op de rem, sleutel even indrukken en dan kun je de sleutel iets verder draaien en komt hij eruit. Achteraf bezien had ik het kunnen weten want bij mijn laatste werkauto werkte dat ook zo.

We volgen de routebeschrijving van het reisbureau maar op een gegeven moment moeten we daarvan af wijken en ongeveer 100 km omrijden. Dat wordt nog een soort opschieten aangezien we voor zonsondergang in het Elegant Desert Lodge willen zijn, gelukkig lukt dat.
Onderweg komen we veel geiten en schapen tegen maar plotseling steekt er een Oryx ofwel spiesbok over.

Uiteindelijk bereiken we net na 18.00 uur onze bestemming, het ligt werkelijk midden in de woestijn dus even naar een dorpje lopen kun je wel vergeten. We besluiten dus om maar lekker van het diner te genieten ’s avonds. We hebben een voorgerecht, een tussengerecht, een hoofdgerecht, een toetje en 2 bier en 2 wijn en dat allemaal samen voor slechts € 48,-, zo kun je nog eens uit eten gaan. Niet dat we ergens anders hadden kunnen eten hoor.

Verder is het een rustige avond waarin ik wel het verhaal schrijf maar doordat op onze kamer het internaat niet werkt houden jullie nog een en ander tegoed.

1. Paula:
    8 september 2023
    Lieve vriendjes het is begonnen. Ik zie al mijn girafje!.
    Groetjes hier alles OK ook in het huisje wel te vree.
    Tot later XXX
  2. Ada Kievit:
    8 september 2023
    Geniet er van.. oud staf collega
  3. Johan van Aken:
    8 september 2023
    Tsja, links rijden ff wennen. Mooi verslag van deze dag . Genieten hoor. Groetjes Ria en Johan.