Eerste dag in Palermo

4 oktober 2018 - San Giuseppe Jato, Italië

Heerlijk geslapen. Als we naar buiten kijken dan blijkt dat we een groot terras voor onze kamer hebben, 4 x 4 meter en half overdekt. Er staan 2 lekkere stoelen en ook een tafeltje met klapstoeltjes. Het is een geweldig uitzicht hier vandaan, we zitten als het ware tegen de bergwand aangeplakt.

Voor het ontbijt lopen we beneden naar buiten en dan blijkt hoe groot het hier is. Ik denk, dat er hier ook bruiloften en partijen gehouden worden. Er is een leuke speelplaats voor kinderen en het is heerlijk rustig. We ontbijten buiten, dat hadden we gisterenavond niet voor mogelijk gehouden. Het is mooi weer met enkele wolken, er is wel wat regen voorspeld dus we zien wel.

Na het ontbijten rijden we naar Monreale. Hier staat een mooie kathedraal en daar kunnen we de auto op een parkeerplaats zetten en vandaar met de bus naar Palermo. Dat is veel handiger dan proberen in de stad zelf te parkeren.
Monreale zelf blijkt erg toeristisch te zijn want het wemelt er van de souvenirverkopers. We moeten vanaf de parkeerplaats wel een heleboel trappen op naar het centrum, goed voor de conditie zullen we maar zeggen.

De kathedraal werd van 1172-1176 gebouwd in opdracht van Willem II van Sicilië, hij wilde dat deze kathedraal de kathedraal van Palermo zou overtreffen. Of dat gelukt is vertelt het verhaal niet. Het gebouw is een samensmelting van Byzantijnse, Islamitische en Romaanse architectuur met vroeg-gotische elementen. Op de bronzen deuren van de hoofdingang zijn 42 bijbelse taferelen uitgebeeld. In 2005 is deze kathedraal, samen met de Arabisch-Normandische bouwwerken in Palermo en de kathedraal van Cefalu, uitgeroepen tot werelderfgoed.
In de kathedraal zijn geen schilderingen maar mozaïeken op bijna alle muren. Het plafond boven het koor is van hout gemaakt. Echt een heel mooie kathedraal.

Bij de toeristeninformatie vragen we hoe we met de bus naar Palermo kunnen gaan. Aan het begin van Monreale is de bushalte en er rijdt maar één bus dus vergissen kunnen we ons niet. De bus gaat 1 x per 1,5 uur en de rit duurt ongeveer 20 minuten totaal het oude centrum van Palermo.

We lopen op ons gemak het centrum in, de binnenstad is helemaal autoluw tot autovrij en dat is best prettig. Ook hier erg veel souvenirwinkeltjes en dus ook veel toeristen, maar ja dat zijn wij natuurlijk ook.
We drinken wat op een terrasje en hebben mooi zicht op de kathedraal. Vandaag gaan we die nog niet bezoeken, we kijken een beetje rond en snuiven de sfeer van Palermo op. Het is een aparte stad. Er zijn mooie brede wegen maar ook heel veel kleine straatjes.

Ook hier gaan we naar de toeristeninformatie. Onderweg komen we langs de “Fontana Pretoria” die gebouwd werd voor de tuin van een  Florentijnse villa en later op dit plein is neergezet. De fontein bestaat uit drie niveau’s en er staan veel beelden van mythologische wezens, monsters, tritons en sirenen. Veel van die beelden zijn naakt en daarom werd het de “fontein van de schaamte” genoemd.
Bij de toeristeninfo krijgen we een plattegrond van het centrum van Palermo. Daarop zien we ook de route van een gratis pendelbusje, een soort hop-of-hop-on bus alleen zonder de informatie waar je langs rijdt. Toch handig om te weten.

Op hetzelfde plein staat de “San Cataldo”. Dit was de kapel van een paleis en werd gebouwd in de 12e eeuw. De rechtlijnige Arabisch-Normandische stijl is nog steeds intact: boven de muur steken drie rode  Arabische koepels uit. In de kapel staan 6 zuilen waarop het dak rust en er zijn dus eigenlijk drie aparte delen in de kapel net als in een grote kerk. De enige versiering is de mozaïekvloer.

Van al het lopen zijn we best wel vermoeid geworden en we besluiten om gebruik te maken van het gratis pendelbusje om bij de bushalte te komen vanwaar we weer naar Monreale gaan. Wel leuk om te zien waar we toch al geweest zijn als we dat doen.

Eind van de middag zijn we weer terug bij onze auto en rijden we terug naar ons hotel voor een rustige avond op onze kamer.