Tweede dag in Palermo

5 oktober 2018 - San Giuseppe Jato, Italië

Gisterenavond heeft het weer flink geregend maar daar hadden wij gelukkig geen last van. Vanmorgen is het weer stralend weer maar het is niet zo lekker dat we buiten kunnen ontbijten dus dat doen we maar binnen. Het internet is hier nogal onstabiel dus ik ben blij dat de verhalen iedere keer geplaatst kunnen worden. De foto’s houden jullie dus tegoed.

Na het ontbijt gaan we weer naar Monreale waar we met de bus verdergaan naar Palermo. We missen net de bus van 9.25 uur en de volgende gaat pas om 10.40 uur, dat is wel jammer. Op zich is wachten nooit leuk maar je gaat dan toch kijken naar andere mensen. Er stond een man met een fles bier erg wiebelig vrij hard en langzaam te praten. Je krijgt dan meteen het idee dat hij dronken is maar dat was toch niet zo. Hij leek qua praten en bewegen op Fernando Ricksen, de voetballer met ALS. Later zagen wij dat hij op zijn hoofd een heel groot litteken had en ook een litteken van een tracheotomie dus vermoedelijk heeft hij een ongeluk gehad of zo.

He is wel weer heerlijk weer en gelukkig komt de bus wat vroeger dus om kwart voor 11 zijn we in Palermo. Ons eerste doel is het paleis van de Noormannen, wat nu het parlementsgebouw is van het regionale parlement van Sicilië. Ook is er een mooie kapel in het gebouw, de "Capella Palatina". De kapel is erg mooi met weer heel veel mozaïek in plaats van schilderingen. Hier staat ook een heel speciale kandelaar, de oudste Romaanse kunst op Sicilië., gemaakt van één stuk wit marmer. Op de mozaïekvloer zie je de typische Arabische elementen waarbij de strepen onder en over elkaar door lopen, een soort vlechtwerk.

Na de bezichtiging van de kapel gaan we naar de koninklijke appartementen en ook naar de Herculeszaal, waar het parlement zijn vergaderingen heeft. We hebben geluk gehad, dat er vandaag geen vergadering was wat anders hadden we daar zeker niet gezeten.

Inmiddels zijn we wel toe aan wat eten en drinken en een beetje rust, we zijn niet zo piep meer tenslotte. Heerlijk even genieten van het eten en drinken en van al die mensen die langs lopen.

Dan gaan we naar de kathedraal van Palermo. De kathedraal werd gebouwd van 1179-1185 maar door de vele verbouwingen is er niet veel meer over van de originele constructie. In de zesde eeuw werd hier al een kerk gebouwd maar de Arabieren maakten er, na hun verovering van Sicilië, een moskee van. Nadat Roger I Palermo weer had heroverd werd het weer de zetel van het aartsbisdom Palermo.

Na een zware aardbeving in 1169, waarbij de kathedraal zwaar beschadigd raakt werd besloten de kathedraal volledig af te breken en er een nieuwe kathedraal te bouwen.
We kunnen de de crypte en de schatkamer bekijken en je mag ook het dak op maar daarvoor moeten we natuurlijk wel lopend naar boven. Natuurlijk doen we dat, ons niet realiserend dat 108 treden op een smalle wenteltrap naar boven in de toren bepaald niet makkelijk is, alhoewel we dat natuurlijk wel hadden kunnen weten. Maar we hebben het toch gedaan en het gaf ons een geweldig uitzicht over Palermo, dus het was de moeite zeker waard.

Dankzij het mooie warme weer houden we het hierna voor gezien en we besluiten om terug te gaan naar de bus. Jammergenoeg zijn we net te laat voor de bus van 15.00 uur dus we gaan lekker ergen een ijsje eten en dan nemen we de bus van 16.40 uur. Het is dan inmiddels wel heel erg druk op de weg zodat we er ruim een half uur over doen naar Monreale. Vlakbij de parkeerplaats is en supermark waar we meteen wat boodschappen doen en dan halen we de auto op.

Op de terugweg gaan we nog even tanken, zodat we morgen met een volle tank aan de reis naar onze volgende bestemming kunnen beginnen. Helaas verloopt dat tanken niet zoals we  gedacht hadden. Bij een Q8 station kunnen we zelf tanken maar een medewerker wil ons wel helpen. Achteraf blijkt dan dat we 30 cent per liter meer betaald hebben dan de aangegeven prijs, een goede leer voor de volgende keer. Gewoon zelf tanken dus.

In het hotel aangekomen zitten we nog een tijdje heerlijk op ons terras te genieten van een wijntje en om 20.00 uur gaan we dineren in het hotel.  We hebben geen idee wat we krijgen, eigenlijk verwachten we een kaart om zelf een keuze te maken. Maar op de voor ons gereserveerde tafel staat een karafje wijn en een fles water en zodra we gaan zitten krijgen we het voorgerecht, heerlijke rauwe ham met mozzarella en ruccola. Daarna krijgen we en heerlijke risotto en tenslotte een kipfilet met salade.
We hebben al gezien, dat elk volgend gerecht meteen geserveerd wordt als het voorgaande op is dus we doen het rustig aan. Als toetje krijgen we een soort soesjes met roomvulling, erg machtig maar heerlijk. Na afloop nog een lekkere kop koffie zodat we om 22.00 uur welgedaan weer naar onze kamer gaan. De laatste nacht alweer hier, wat gaat de tijd toch snel.

1. Paula en Fred:
    6 oktober 2018
    Gelukkig zijn wij Hollanders regen gewend toch dus dat kan jullie niet tegen houden. En ik dacht al waar zijn de ijsjes ? Wat een mazzel dat de bus er niet was hé. Groetjes en tot later.
  2. Johan van Aken:
    Mooi verhaal weer
  3. Henneke:
    6 oktober 2018
    Gaat het goed bij jullie? Ik hoor zulke slechte berichten daar van daan.

Veel plezier nog XXX