In Rovaniemi en op bezoek bij de Kerstman

11 juni 2022 - Rovaniemi, Finland

We hebben vannacht niet zo heel goed geslapen, best wel vaak wakker. En het is ook niet echt donker geweest. Om half 7 opgestaan en de bagage klaargezet, je wilt tenslotte niet gehaast uit de trein stappen en dan eventueel wat vergeten. En het zonnetje schijnt weer stralend.

Tegen 8.00 uur rijden we Rovaniemi binnen. Bert loopt naar het achterste deel van de trein en ik wacht bij het station; we wensen Karin en Herman een fijne vakantie, wie weet komen we elkaar nog tegen. Ik stap in en we rijden naar het hotel. Daar worden we hartelijk welkom geheten en de receptioniste vraagt wat “Team 62” op onze auto betekent. Als ik dat uitleg dan wordt zij bijna emotioneel.
We kunnen meteen naar ons chalet. Ja, we hebben een heel chalet voor ons tweetjes met een keukentje, vier bedden en een sauna. Daar gaan we vanavond zeker van genieten. Achter het terrein zien we skischansen, een skilift en skipistes. Een echt wintersportgebied dus.

Om 10.00 uur gaan we naar het verblijf van de Kerstman, hier vlakbij. Het is er nog niet druk dus we kunnen lekker rondlopen. Een hele grote souvenirwinkel met café en het bezoek aan de Kerstman zelf natuurlijk. We mogen naast hem zitten op een bankje en hij vraagt waar wij vandaan komen. Natuurlijk heeft hij het over schaatsen. Hij is erg blij met de tekening van Leto, onze kleinzoon.

Er wordt een foto gemaakt en die mogen we natuurlijk kopen. Je mag namelijk zelf geen foto’s maken met de Kerstman. Heel commercieel natuurlijk maar dat hoort er ook wel bij.
We wandelen verder over het terrein en komen via de poolcirkelgrens bij het postkantoor van de Kerstman. Daar liggen in heel veel vakjes van de landen heel veel brieven, die naar de Kerstman gestuurd worden. Soms staat er alleen maar “voor de Kerstman, Noordpool” op de envelop. Echt leuk hoor.

Er zijn nog meer souvenirwinkeltjes en ook wat andere winkeltjes en uiteraard genoeg gelegenheid om iets te eten en/of te drinken. Je kunt ook op het terrein in een chalet overnachten of in het hotel verblijven.

Na 2 uur hebben we het eigenlijk wel gezien daar en rijden we naar het centrum van Rovaniemi voor een broodje en daarna gaan we naar het Artikum museum. Het is een Fins wetenschappelijk museum en onderzoekscentrum. Het wordt gebruikt door het Provinciaal museum van Lapland en door het Arctisch Centrum. Het is een heel bijzonder gebouw. Aan de voorzijde lijkt het gewoon een gebouw met een hele lange glazen booggang van 172 meter erachter maar er blijkt onder de grond nog zeker eens zo veel ruimte zitten. Wij vinden vooral de geschiedenis met heel veel “voorstellingen” erg boeiend maar dat zien jullie ook wel aan de foto’s.

Hierna gaan we eerst even naar de Lidl voor een lekker broodje voor vanavond in het chalet en dan rijden we weer terug. Als we de spullen uit de auto halen dan missen we een grote boodschappentas van het kerstdorp. We hebben wat souvenirs gekocht maar hebben de tas waarschijnlijk vergeten toen we daar een kopje koffiegedronken hebben. En jawel hoor, de tas was netjes achter de balie gezet. Gelukkig dat we zo dicht in de buurt zitten.

Ik kan trouwens melden dat de benzine hier heel erg duur is, minimaal € 2,54 per liter. Dat is toch wel even schrikken, we zijn benieuwd hoe dat in Noorwegen is.

Terug in het chalet gaan we lekker relaxen, het is tenslotte vakantie. Ik zet alle foto’s over op de computer en ga het grootste deel van het verhaal alvast schrijven. Dan eerst de foto’s van gisteren op de site zetten en dan lekker eten.

Na het eten zet Bert de sauna aan, het is gewoon elektrisch hoor, zodat we straks heerlijk warm en schoon ons bed in kunnen duiken. Jullie alvast veel lees-en kijkplezier.

O ja, de foto’s/filmpjes staan niet altijd bij het verhaal dus gewoon even op de foto’s/filmpjes klikken.

1. Bineke:
    11 juni 2022
    We genieten weer mee van jullie belevenissen.
    Op naar de volgende stops....
  2. Paula:
    12 juni 2022
    Leuk om te lezen en een bezoek aan de kerstman is toch TOP.
    Bert de mooie steen past zeker niet in de auto. (jammer toch)
    Groetjes van het zon overgoten Maassluis.
  3. Maria:
    12 juni 2022
    Hallo Vera, wat een leuk reisverslag. Mocht je op dit moment een stoet Nederlandse Volvo’s zien rijden in Rovaniemi,maar rijdt mijn zwager tussen, hij is een rally aan het rijden in Finland en zijn nu bij Santa Claus,die helaas niet thuis was.
    Heel veel plezier en mooi weer, kijk uit naar je volgende leuke verhalen.
    Hartelijke groet, Maria/receptie Ark
  4. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    12 juni 2022
    Hoi Maria. Dat is wel toevallig. We hebben vanmorgen inderdaad veel rally auto's voorbij zien komen.
  5. Johan van Aken:
    12 juni 2022
    Weer leuk verhaal en leuke foto bij de kerstman😂😂