Dag 5 Van Rovaniemi naar Kiilopää

12 juni 2022 - Kiilopaa, Finland

We hebben lekker geslapen vannacht ondanks dat de zon om 2.00 uur vannacht scheen. Het wordt dus niet meer donker voorlopig. Het heeft vannacht wat geregend en het is niet meer zo warm.

We gaan ontbijten in het restaurant, het is daar behoorlijk druk en er is weer van alles te krijgen. Het lijkt wat op een combinatie van Engels en Europees ontbijt tegelijk, erg veel soorten granen, fruit, rijstepap, scrambled eggs en bloedworst van rendiervlees – verrassend lekker want zelfs Bert heeft het opgegeten.

Na het ontbijt pakken we de auto weer in en rijden op ons gemak richting Saariselka. Net daarvoor is onze nieuwe overnachting in een “wilderniss cabin”, benieuwd hoe dat er uit ziet. We beginnen op de “grote” weg maar nemen even later een kleinere weg. Die is wel meteen ongeplaveid zodat we bijna 100 km op onverharde weg rijden. Geen probleem alleen wel even opletten op eventuele gaten.

We worden wel heel goed beloond voor deze omleiding want we komen enkele rendieren tegen. We kunnen mooie foto’s en filmpjes maken en natuurlijk mogen jullie daarvan meegenieten. Dat cadeautje neemt niemand ons meer af. Het nadeel van zo’n onverharde weg is, dat je geen enkele gelegenheid tegenkomt om wat te eten of te drinken dus het is al bijna 13.00 uur voordat we ergens een kop koffie kunnen drinken.

Het weer blijft best wel goed vandaag, af en toe wat regen en een keer een behoorlijke bui maar de zon laat zich gelukkig ook weer zien. Onderweg zien we borden met verwijzing naar het Amethistenmuseum maar daarvoor moet je vanaf de parkeerplaats 2,5 uur lopen en uiteraard ook weer terug. Dat zien we echt niet zitten, helaas.

We rijden verder naar Tankavaara met het bezoekerscentrum Koilliskaira. Hier zijn enkele natuurpaden waaronder een 7 km lang pad naar een vogel observatietoren op de berg Pieni Tankavaara dat door alle Lapse ecosystemen voert (naaldbos, veen, berkenbos, bergheide en kale fell). Maar het is vooral bekend vanwege het Tankavaara Gold Village. Dit nogal commerciële themadorp rond het goud zoeken bestaat uit een goudmuseum, een spoorlijntje, een nostalgish café-restaurant en een hotel.

In Tankavaara wordt sinds 1934 goud gevonden. Het goudmuseum geeft de geschiedenis van het goud zoeken over de hele wereld weer. ’s Zomers kun je ook zelf goud wassen in de lokale beek met pan en zeef.

Toen we bijna bij de auto waren kreeg ik een appje van Karin, ze hadden onze auto gespot op de parkeerplaats toen zij daar wegreden. Onze auto is makkelijk te herkennen door de Roparun stikker met Team 62. Als je probeert om het af te speken lukt het niet maar dit is wel erg leuk zo.

Hierna rijden we door naar Fell Centre Kiilopää waar we twee nachten zullen blijven. Het ligt in het op een na grootste natuurpark van Finland en we hebben een echte blokhut waar je met 6 personen kunt slapen. Compleet met keukentje en sauna dus dat wordt weer genieten straks.

We eten in het restaurant hier want om nu weer bijna 25 km te rijden vinden we zonde van de tijd en de benzine. Het is een buffet en het smaakt prima. Na het eten blijven we in het restaurant zitten want we hebben in de cabin geen WiFi en ik wil natuurlijk graag het verhaal en de foto’s/filmpjes plaatsen.

Tot morgen

1. Marja:
    12 juni 2022
    Wat leuk dat jullie Elanden gezien hebben. Dan moet je denk ik echt mazzel hebben . Om wilde dieren te kunnen spotten. En wat is de omgeving daar mooi.
  2. Marcel:
    12 juni 2022
    Beste Bert en Vera. Ik heb het Amethistenmuseum opgezocht in google maar wees maar blij dat je daar niet naar toe bent gegaan. Schijnt enorm tegen te vallen en het gaat om een verlaten mijn waar je Amethyst kan zoeken. Leuk voor kinderen wordt er gezegd maar minder voor volwassenen. Afijn, niet te geloven dat jullie alweer zo hoog in het noorden zijn en dat het daar bijna altijd dag is. Wordt je daar niet knetter de knetter van? Heel je bioritme in de war........ De komende rit is richting de Noordkaap heb ik opgezocht. Wel een enorm stuk rijden: korste route 8,5 uur en 649 km. Ga je dat halen in een dag? Ik neem aan dat dit allemaal tweebaanswegen zijn waar je op rijdt en niet harder mag dan 80? Nou ik ben benieuwd naar jullie komend verhaal. Een goede reis en veel plezier onderweg. Groet Marcel.
  3. Bert van Duikeren en Vera Mollers:
    13 juni 2022
    Bedankt voor de tip Marcel, leuk dat je meedenkt. We vonden de 2,5 km lopen en ook weer terug wel erg veel en de toegang is ook nog 22 euro pp.
    We gaan morgen naar de Noirdkaap, een rit van 443 km en inderdaad vaak 80 km maar soms ook 100 km per uur.
    Het slapen is geen enkel probleem hoor, gewoon je ogen dicht doen.
  4. Paula:
    13 juni 2022
    Hallo vriendjes, wat een geweldige omgeving en dan rendieren spotten. Was Rudolf de rednose er ook?
    Had nu maar je vergiet mee genomen op goud te zoeken.
    Heb het fijn samen en ik kijk al uit naar jullie volgende verhaal en mooie fotś zo zijn we er ook een beetje bij. Liefs groetjes knuffel Paula
  5. Johan van Aken:
    13 juni 2022
    Mooi verhaal met prachtige foto’s. Dank jullie wel.👍