Dag 6 Naar het Sami museum

13 juni 2022 - Kiilopaa, Finland

Het is toch wel heel vreemd dat het helemaal niet donker wordt hier. Ik heb tot 23.00 uur kunnen lezen met zonlicht, daarna ging de zon weg achter de bomen maar het bleef een beetje schemerig de hele nacht. Niet dat we daardoor minder geslapen hebben, gewoon je ogen dicht doen dan is het ook donker.

We staan om half acht op en gaan dan op ons gemak ontbijten, het is al gezellig druk in het restaurant. Na het ontbijt wandelen we over het terrein en komen bij de grote sauna, waar we ook gebruik van kunnen maken. Er is ook een rooksauna, maar daarvoor moet je apart betalen en er is gelegenheid om te zwemmen. Dat is een soort uitstulping van het riviertje dat langs het terrein loopt en dat wat dieper is gemaakt. Een heerlijke frisse duik dus als je gebruik maakt van de sauna.

We rijden naar Saariselka en gaan naar de toeristeninformatie. Veel wijzer kunnen ze ons daar niet maken, we worden gewezen op de bowlingbaan maar dat is nu niet wat we zoeken als toerist uit Nederland. Wat wel heel leuk is, is dat we aan de rand van het dorp rendieren zien lopen. Ze vinden het prima als we dichterbij komen en we kunnen dus mooie foto’s maken.

We gaan verder naar Inari naar het Sami museum. Onderweg zien we af en toe een rendier en soms lopen ze zo dicht langs de weg dat je ze bijna aanrijdt. Dat was gisteren namelijk het geval. Best eng en de bordjes van “overstekend wild” zijn hier dus zeker van toepassing.

In het museum, dat na de tweede wereldoorlog is opgezet na de Lapland oorlog en in 1963 werd geopend, is een permanente expositie over de Sami, op een geweldig leuke manier weergegeven. Mooie vitrines met een touch screen waarop je veel informatie krijgt. Er worden ook filmpjes vertoond over de kleding, het werken etc.

De Samen of Sami zijn een van oorsprong nomadisch volk dat het Noord-Europese Lapland bewoont. Ze bezitten tegenwoordig in zowel Noorwegen, Zweden als Finland een eigen parlement “het Sameting” dat inspraak heeft bij de diverse parlementen in zaken die de Samen en hun woongebied betreffen.
VolgenS het Europees Bureau Minderheidsstaten zijn er nog 70.000-100.000 Samen, van wie minder dan 20% nog Samisch spreekt. En het Samisch bestaat niet uit één taal met uit verschillende varianten.

Traditioneel leefden de Sami als nomaden, die rendierkudden volgden in hun jaarlijkse voedseltrek. Een ander deel van de Sami leefde traditioneel van de visserij, met name aan de Noorse kust. ’s Zomers leefden ze in tenten – lavvu – en ’s winters in lage koepelvormige tenten, die met aarde bedekt werden tegen de strenge vrieskou.

Wat ik zelf erg indrukwekkend vond is het feit dat veel Sami voor, tijdens en na de oorlog verdreven zijn van hun grondgebied. Er is heel veel vernietigd en daardoor ook heel veel cultuur verdwenen. De Sami leefden en leven in Lapland maar Lapland ligt dus deels in Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland. Best lastig dus om dan je eigen cultuur te kunnen handhaven, zeker na de oorlog.

Er is ook een buitenmuseum. Een pad van ongeveer 1 kilometer langs diverse, opnieuw opgebouwde, bouwwerken (ongeveer 50) en vallen voor dieren. Die vallen waren heel goed opgezet en doeltreffend, in onze ogen misschien wel barbaars. Maar de dieren werden alleen gevangen voor het eten en voor de huid, alles werd gebruikt.

Al met al een heel fijn bezoek waar we zeker een stuk wijzer van zijn geworden. We kwamen ook Karin en Herman nog tegen en dat hebben we echt niet afgesproken.Voordat we naar onze cabin teruggaan tanken we nog even want de benzine is in Noorwegen ongeveer 20 cent duurder en we doen wat boodschappen. Vanavond eten we een eigen bereide hamburger, makkelijk als je een keukentje ter beschikking hebt.

Tot slot nog heerlijk in de sauna en dan naar bed. Morgen gaan we naar Noorwegen.

1. Paula:
    14 juni 2022
    Halloooooo, wat super om de hertjes zo dichtbij te zien. Wat een geweldige foto"s en lekkere dikke bomen. (vergeet niet een dikke tak te verplaatsen !! ) Doei
    Liefs Paula.
  2. Johan van Aken:
    14 juni 2022
    Prachtig, een stukje geschiedenisles en mooi foto’s van de schitterende natuur daar.👍😂
  3. Mariska:
    14 juni 2022
    Zooo dat is volop genieten 😁 en je neemt mij en ander ook mee op reis! Heel leuk om dagelijks het reisverlag te lezen en de foto's te bekijken.. Geniet er samen van groetjes Mariska (ark)
  4. Frank:
    Mooi Bert !!