Dag 18 Naar Fauske

25 juni 2022 - Fauske, Noorwegen

Vannacht om 4 uur zie ik de zon al schijnen, Bert heeft ook nog even een foto gemaakt. Het slechte weer van gisteren is geheel verdwenen, een strakblauwe lucht en geen wind. Dat belooft wat voor vandaag.

Toch nog even terug naar gisteren want toen was ik wel heel erg kort van stof. Wat ons steeds opvalt is hoe netjes de tuinen bijgehouden worden, er weinig of geen afscheidingen zijn tussen de tuinen en ook zien de huizen er vaak heel netjes uit. Ook is het grappig om te zien dat er soms wel 6 of meer brievenbussen onder een afdakje hangen zodat de postbode dat makkelijk kan bezorgen, soms hangen de brievenbussen in de bushokjes.  En ook staan er vaak meer afvalcontainers onder een afdak. Handig allemaal hoor.

Verder valt het ons op dat bijna iedereen redelijk tot vrij goed Engels spreekt en dat is toch wel prettig. Want eerlijk gezegd is ons Noors héél slecht. En nog iets, in een restaurant krijg je altijd een karaf water zonder het te vragen. Zelfs in een soort hamburgerzaak kun je gratis water pakken.

Vóór het ontbijt pakken we alles in want dan kunnen we daarna meteen wegrijden naar Lødingen voor de ferry naar Bognes. Die vaart om 10.30 uur af en het is ruim drie kwartier rijden. Nu is het niet zo heel erg als we deze missen want de volgende gaat al om 11.15 uur maar het is prettig als we de eerdere ferry hebben.

Na het ontbijt rijden we naar de ferry toe. We zien de ferry nog liggen als we aankomen maar dat blijkt niet degene te zijn, die wij moeten hebben. We wachten dus rustig tot de ferry komt. De temperatuur loopt inmiddels behoorlijk op, niet te geloven na de kou en regen van gisteren.

Precies op tijd vertrekken we naar Bognes, een vaart van ongeveer een uur. We zitten op het achterdek te genieten van de zon en het geweldige uitzicht. Als we van boord gaan rijden we meteen in een soort van file dus zodra we het bordje “Bergkunst” zien gaan we van de weg af zodat we straks rustig ons eigen tempo kunnen rijden en lekker uitzicht hebben.

Na 3 km komen we bij de “bergkunst” Het blijkt een platte rotspartij te zijn zoals we gezien hebben in het museum in Alta. Op de foto die erbij staat is te zien wat het zou moeten verbeelden maar in het echt kunnen wij dit niet terug vinden. Er komt nog een auto aanrijden, een open sportauto met een Duits jong stel. Die zijn ook nieuwsgierig net als wij.

We gaan terug naar de E6, dat is hier de grote weg, en rijden dan op ons gemak verder. Het is een makkelijke route vandaag, in principe kunnen we op de E6 blijven maar dan zijn we al om half twee in ons hotel. Het is weer een prachtige omgeving en we maken dan ook mooie foto’s. Gelukkig zijn er best veel plaatsen waar je kunt parkeren langs de route.
Om half twee gaan we bij een benzinestation een kop koffiedrinken en zien daar dat de benzineprijs steeds verder daalt € 2,54/l. Je kunt er werkelijk geen peil op trekken dus we tanken gewoon iedere keer bij.

Op een gegeven moment gaan we van de E6 af en maken een soort omweg, die natuurlijk wel wat tijd kost. Maar dat hebben we vandaag genoeg en het is werkelijk een van de mooiste stukken die we deze vakantie gezien hebben. Natuurlijk is de zon hier ook debet aan, jullie zien het wel op de foto’s. Inmiddels is het al 25° geworden en echt warm, daar moeten we gewoon weer aan wennen.

Als we weer op de E6 zitten is het nog ongeveer een uur rijden naar het hotel in Fauske. Het is van een keten waar we al eerder geslapen hebben en iedere keer hadden we een ruime kamer. Dat valt nu wel erg tegen, het lijkt Frankrijk wel. Je kunt net langs de bedden lopen en je koffer moet je meteen weer dicht doen of onder het bed schuiven. Maar het uitzicht is fantastisch en de bedden zijn goed en daar gaat het uiteindelijk om.

Nadat we ons een beetje geïnstalleerd hebben lopen we een rondje langs de haven maar het is erg rustig om niet te zeggen stil op straat. De winkels sluiten hier op zaterdag al om 15.00 uur en veel restaurantjes zijn er ook niet. Nu hebben we toch al besloten om vanavond op de kamer te eten dus dat is voor ons geen probleem. We hebben trouwens lekkere broodjes gekocht die wel € 1,50 per stuk zijn, pittig aan de prijs dus maar dat hoort bij Noorwegen.

Als we terug zijn op de kamer gaan we lekker eten en daarna moeten we de koffers overpakken. We gaan morgen namelijk naar het eiland Støtt, daar gaan we naar toe met een expres ferry vanuit Ornes maar de auto gaat dan niet mee. We blijven daar 2 nachten en nemen dus alleen het nodige mee. Ook hebben we daar geen WiFi dus dan zullen jullie 2 dagen moeten wachten op de verhalen en foto’s.

Na een verfrissende douche en een kopje koffie gaan we lekker slapen en morgen gezond weer op.

1. Peter bronsgeest:
    25 juni 2022
    Heel leuk die verhalen en foto’s Vera een schuierende reis
  2. Johan van Aken:
    26 juni 2022
    Mooie belevenissen weer. Ik heb eens op Google Earth gekeken hoe waterrijk het gebied is waar jullie zijn. Prachtig.👍😂
  3. Paula:
    27 juni 2022
    Hoi, het is al gezegd maar wat een mooie omgeving.
    Rudolf was er ook zah ik.
    Heel apart een schaap met een lamp op zijn hoofd.

Groetjes
  4. Marion:
    28 juni 2022
    Niet te snel wennen aan het mooie weer hoor,😁