Dag 12 Senja Scenic Route

19 juni 2022 - Stonglandseidet, Noorwegen

Het is bewolkt als we opstaan maar gelukkig is het droog en niet echt koud. Na het ontbijt nemen we de koeltas en de tas met etenswaren mee want we hebben inmiddels gemerkt dat we op de mooie routes weinig of geen eet/drink gelegenheden tegenkomen.

We gaan vandaag de “Senja Scenic Route” rijden. Dit is een van de vele Scenic Routes van Noorwegen. Op zich niet zo’n lange route maar we moeten eerst ongeveer 50 km rijden om op de route te komen. Eigenlijk wilden we deze route eergisteren al rijden vanuit Tromsø maar door een foutje van mij kwam daar niets van terecht.

We besluiten om eerst naar Gryllefjord te rijden, daarvandaan gaan we morgen met de ferry naar Andenes. Die ferry gaat maar 3 keer per dag en we willen de eerste van 11.00 uur halen en nu kunnen we kijken hoe lang we daarover doen. Het is maar 80 km maar we doen er ongeveer 1,5 uur over en we zullen ook zeker niet de enigen zijn, die van de ferry gebruik maken. Er blijken onderweg ook nog enkele delen te zijn waar aan de weg gewerkt wordt dus dat kost ook extra tijd.

Op de terugweg naar de route komen we langs Hamn i Senja. Dit is een plaats waar alleen een hotel staat met huisjes op palen aan het water waarin appartementen zijn. Het is wel grappig als je achter het hotel kijkt. Daar loop je langs de sauna naar een vlonder en op dat vlonder is een bootje in het hout verwerkt. In dit bootje zit een bubbelbad met schitterend uitzicht op de fjord en de Noordelijke Ijszee. Wel grappig hoor.

Een stukje verder ligt het "Hulder- en Trollenpark in Finnsaeter. Helaas is er van het park weinig meer over na een verwoestende brand in 2019. Maar er staan nog enkele mooie trollen. Voor de liefhebbers: het park is te koop.

Hierna gaan we beginnen met de route en de eerste plaats is Bergsbotn. In een bocht van de weg is een parkeerplaats waar een mooi uitzichtplatform is gemaakt. Het is jammer dat er soms lage bewolking op de bergen hangt maar dat mag de pret niet drukken. De uitzichten zijn heel mooi.

De volgende plaats is Tungeneset. Ook daar heeft men een mooie plek van gemaakt. Er loopt een houten vlonder naar het water toe en er is mooi houten toilet neergezet. En laten we de mooie uitzichten onderweg ook niet vergeten. Je blijft je verbazen over de mooie, steeds afwisselende natuur. En ook de tunnels, soms wel tot 2 km lang.

We vervolgen de route naar Ersfjordstranda, een van de weinige plaatsen op Senja waar zandstrand is met duinen (niet hoger dan 30 cm) en een soort helmgras. Voordat we daar zijn rijden we eerst nog een stukje door naar Skaland want daar kunnen we eventueel koffiedrinken. Helaas blijkt het restaurant pas om 15.00 uur open te gaan. In de “Joker”supermarkt kunnen we ook geen koffie krijgen. Bert heeft wel gezien dat we hier ook goedkoop kunnen tanken dus dat doen we mogelijk op de terugweg.

Op Ersfjordstranda staat op de parkeerplaats een speciaal toilet, een waar kunstwerk gemaakt door de Tupelo Arkitektur. Hier is een grote parkeerplaats bij en daar houden we onze picknick. We hebben een dompelaar, die op de 12Volt aansluiting gaat, maar die werkt alleen zonder de splitter. En daarna blijkt de splitter niet meer te werken en dat is toch wel lastig. Nu kunnen we niet tegelijk de dashcam en de koeltas aansluiten.
Ik laat me door Bert uitdagen om toch even pootje te baden in de Noordelijke IJszee. Nou, ik kan jullie vertellen dat het echt koud is.

De laatste plaats van de route is Mefjordvaer. Dit is een echt vissersdorp waarvandaan veel vistochten georganiseerd worden. We lopen een houten pier op en dan zien we in een gebouw, dat er diverse mannen vis aan het fileren zijn. Bert mag enkele foto’s maken. Als de vis gefileerd is moet iedereen zijn werkplek netjes opruimen en schoonmaken en het visafval moet weer in de baai gegooid worden maar wel minimaal 200 meter vanaf de wal. Er hangen ook nog enkele vissen aan haken, waar de ingewanden naast hangen.
In Mefjordvaer staat een heel mooi bushokje maar helaas zijn we vergeten daar foto’s van te maken. Het is een waar kunstwerk en nog functioneel ook.

We gaan nu weer terug richting ons hotel maar eerst gaan we tanken bij de “goedkope” pomp. Het is maar goed dat ik even kijk want het is niet goedkoop maar duur € 2,86/l en dus tanken we niet. In de naastgelegen supermarkt halen we verse broodjes voor vanavond.

Om 17.00 uur zijn we weer bij het hotel, een welbestede dag voor ons. We eten vanavond op de kamer en ik werk alles weer bij.

Tot morgen

1. Johan van Aken:
    19 juni 2022
    Goh, als ik alle feite weglaat, beleven jullie niks. Saai hoor zo’n vakantie naar Scandinavië.😂😂😂. Grapje. Leuk verhaal weer en mooie foto’s.
  2. Paula:
    20 juni 2022
    Dankjewel voor de fotoś van de TROLLEN super ik ben er weg van.
  3. Marion:
    20 juni 2022
    En ik maar denken dat we hier al zoveel moeten betalen voor de benzine!